Науковці виявили генетичну обумовленість важкого перебігу коронавірусної хвороби. Це знання може допомогти у лікуванні

Emma Watson / Me Pixels

Група європейських науковців виявила генетичну обумовленість важкого перебігу коронавірусної хвороби. Згідно з їхнім дослідженням, вразливість перед інфекцією теоретично можна встановити за допомогою ДНК окремої людини.

Про це повідомляє The Washington Post.

Висновок про зв’язок перебігу хвороби з генами пацієнта зробили на базі вивчення генетичного матеріалу понад двох тисяч інфікованих — гени важких хворих порівнювали з генами здорових людей.

Науковці з Единбурзького університету у Великій Британії встановили, що за ступінь важкості перебігу коронавірусної хвороби відповідає набір генів, поширений у людей, яких лікували у відділеннях інтенсивної терапії. Деякі з цих генів містять «неправильні» інструкції для антивірусних компонентів імунної системи, які теоретично можна виправити.

Люди з ІІ групою крові мають більший ризик захворіти на гострі інфекції, тоді як носії групи крові O від них краще захищені. Також науковці виявили генетичну передумову дихальної недостатності. Зокрема хромосома 3 містить кластери, пов’язані з важким перебігом коронавірусу, проте залежність цього зв’язку наразі не встановлена.

Інші відкриття прямо вказують на гени з відомими функціями, що мають стосунок до імунної системи та противірусних реакцій. Серед них — ген IFNAR2, що дозволяє клітинам будувати білковий рецептор для інтерферонів. Однак слабка інтерферонна відповідь організму дозволяє вірусу швидко розмножуватися, що може призвести до смерті внаслідок пізньої імунної реакції.

Це відкриття може допомогти у виявленні вразливості кожної конкретної людини та посприяти розвитку нових засобів лікування. Зазвичай подібні висновки вкрай складно реалізувати на практиці — це потребує довгих досліджень ще до того, як ліки будуть готові до випробування на добровольцях. Науковці підкреслюють, що жодних гарантій результативності лікування немає, навіть якщо відповідний ген знайдено.

Автори дослідження також зазначають, що зв’язок важкого перебігу коронавірусної хвороби з одним-єдиним геном малоймовірний, і відповідь слід шукати в комбінації факторів. Проте результати наукової роботи доводять, що такий генетичний зв’язок існує.