Двоє школярів зі США відкрили нову зірку, схожу на Сонце, а з нею — щонайменше чотири екзопланети

Дмитро Мрачник

NASA

Двоє американських підлітків-школярів відкрили зірку і чотири екзопланети в її системі та стали співавторами наукової роботи, яка доводить існування цих раніше невідомих небесних тіл, що перебувають за 200 світлових років від Землі. Хоча в новій системі навряд чи знайдуть життя, вона може дати багато інформації для науки.

Як пише CNN, Жасмин Райт лише 18 років, а її напарнику Катріку Пінглу — 16. Обоє захоплюються астрономією та вчаться у школі в Кембриджі (штат Массачусетс).

За словами дівчини, після виходу наукової роботи в The Astronomical Journal її вітала вся школа. А хлопець поскаржився, що коли розповів батькам про відкриття, ті не відразу зрозуміли його важливість.

Відкриття американських школярів насправді дуже важливе: знайдена ними зірка і чотири екзопланети довкола неї утворюють систему, схожу на нашу. Як пояснив науковий керівник молодих астрономів Тансу Дайлан, вони виявили першу подібну до Сонця зірку, у системі якої понад три екзопланети.

Нова зірка завдяки своїй яскравості дозволила зафіксувати екзопланети, що періодично стають між нею і телескопом. Це неабияка вдача для шукачів небесних тіл в інших зоряних системах. Зазвичай виявлення зірки навіть з однією екзопланетою — уже чудова знахідка для астрономів, адже всі вони мають спільну історію виникнення.

Однак відомо дуже мало зірок, які при цьому мають таку ж масу, як і Сонце. Як пояснив Дайлан, важливість відкриття полягає також у тому, що в подібній зоряній системі значно простіше досліджувати атмосфери небесних тіл.

Наукову роботу американських школярів відзначили в NASA — агентство присвятило відкритій системі статтю на своєму сайті, де описало одну з екзопланет. За даними астрономів, це «пекельно гаряча супер-Земля» — вона більша за нашу планету у 1,5 раза, а температура її поверхні перевищує 800 градусів за Цельсієм, тож там просто не може бути життя.

Імовірно, те ж саме стосується і трьох інших екзопланет, які NASA порівнює з Нептуном — проміжковою ланкою між твердими та газовими планетами, де поява життя теж малоймовірна. Утім, нова система може пояснити загадку формування планет і швидкого руйнування кам’янистих світів, які могли стати чимось на кшталт Землі, однак були приречені на розпад.

Ще одна особливість відкритої системи полягає в тому, що між планетами — двома «супер-Землями» і двома «міні-Нептунами» — досить великий розрив, де не помітили інших небесних тіл. Астрономи зазначають, що в майбутньому розраховують виявити більше екзопланет у цій системі. При цьому якщо хоча б одна з них перебуватиме на потрібній відстані від зірки, її умови можуть виявитися схожими на земні.

• Людство звикло до того, що Сонце на небосхилі має бути одним-єдиним, проте для нашої галактики це виключення — більшість систем має по дві зірки. Але є й більш незвичні системи, де їх три. В одній з таких систем астрономи нещодавно підтвердили наявність планети.
  • Астрономи підтвердили космологічну модель, що представляє Всесвіт як велетенську павутину. Телескопи відсканували величезні ділянки космосу та виявили нитки гарячого газу, що містять понад половину від усієї матерії Всесвіту. Вважається, що майже всі галактики, які ми можемо спостерігати, як і наш Чумацький Шлях, утворилися з цих волокон. Галактики рухаються ними, аж поки не опиняються у великих галактичних скупченнях — у вузлах цієї павутини.
  • Астрономічна станція SOFIA виявила воду в одному з найбільших кратерів на південній півкулі Місяця, який можна побачити з Землі. Попередні дослідження поверхні супутника виявили водень, але не змогли встановити його сполуки.
  • Минулої осені астрономи дійшли висновку про наявність в атмосфері Венери токсичної речовини — фосфіну, яку виробляють живі організми. Відтоді відбулося багато дебатів з приводу відкриття, дані кілька разів перевіряли, а науковці висунули кілька гіпотез стосовно того, що саме знайшли в атмосфері планети, наскільки це реально і як воно там змогло з’явитися.