Астрономи підтвердили космологічну модель, що представляє Всесвіт як велетенську павутину

Дмитро Мрачник

UCL Mathematical & Physical Sciences / Flickr

Одна з космологічних моделей описує Всесвіт як велетенську павутину, що за допомогою газових волокон сполучає скупчення матерії. Зазвичай у телескоп видно самі лише зорі та галактики, проте нещодавні дослідження підтвердили цю теоретичну модель, виявивши раніше небачені складники космічної павутини.

Про це пише The Conversation.

Завдяки спільній роботі австралійського радіочастотного телескопа Australian Square Kilometer Array Pathfinder та німецького рентгенівського телескопа eROSITA, що мають безпрецедентну здатність сканувати величезні ділянки космосу, були відкриті космічні нитки гарячого газу.

Результати досліджень описали у двох наукових роботах.

Теорія говорить, що внаслідок Великого вибуху 13,8 млрд років тому Всесвіт був заповнений невидимою темною матерією — газом, складеним з водню та гелію, а також іншими елементами. Протягом кількох мільярдів років газ концентрувався під впливом гравітації та утворював нитки матерії з величезними порожнинами між ними.

Такі волокна містять понад половину від усієї матерії Всесвіту, хоча її щільність мало відрізняється від вакууму, який ми можемо створити на Землі: всього десять часток на кубічний метр простору.

Астрономи NASA в намаганнях пояснити модель космічної павутини навіть використали допомогу слизовиків. На основі поведінки цього схожого на плісняву організму вони розробили програмний алгоритм для побудови умовної карти волокон космічної павутини.

NASA

Астрономи позначили положення 37 тис. галактик, що слугували «харчами» для слизовика, і потім вивчали, яким чином організм прокладе шлях до кожної з них. Алгортим створив тривимірну карту заплутаної павутини, що дає уявлення про умовну структуру Всесвіту.

Вважається, що майже всі галактики, які ми можемо спостерігати, як і наш Чумацький Шлях, утворилися з цих волокон. Галактики рухаються ними, аж поки не потраплять до великих галактичних скупчень в місцях вузлів павутини.

Раніше ця теорія мала небагато фактичних підтверджень — астрономи бачили галактики та їхні скупчення, але не бачили павутини. Завдяки роботі двох нових телескопів стало можливо безпосередньо побачити розпечений газ, який утворює волокна. Таким чином модель павутини можна вважати підтвердженою.

• Телескоп обсерваторії Паркса в Австралії зафіксував потужний радіосигнал, що надходив з системи найближчої до Сонця зірки — Проксими Центавра, де нещодавно відкрили планету, схожу на Землю. Проте науковці сумніваються, що там може бути життя — на одній півкулі планети завжди ніч, а на іншій — завжди день.
  • Астрономи розрахували місцерозташування надмасивної чорної діри, але не знайшли її. Імовірне пояснення — вона «відлетіла».
  • Майже в центрі Чумацького Шляху, у величезній міжзоряній хмарі астрономи виявили органічну молекулу, яку до того не зустрічали в космосі. Вона називається пропаргилімін і може пояснити виникнення амінокислот, критично важливих для зародження життя.
  • Науковці NASA виявили масивний «бар’єр» довкола Землі, що утворився внаслідок технологічної діяльності людства — промисловості, радіозв’язку, ядерних вибухів. При тому, що ця діяльність негативно впливає на саму планету, вплив на космічне оточення виявився позитивним.