Астрономи досліджують потужний сигнал з планети в сусідній системі Проксима Центавра. Але, за наявними даними, життя там малоймовірне

ESO / M. Kornmesser

Торік протягом 30 годин телескоп обсерваторії Паркса в Австралії фіксував потужний радіосигнал, що надходив з системи найближчої до Сонця зірки — Проксими Центавра, де нещодавно відкрили планету, схожу на Землю. Аналізом займаються астрономи, що стоять за наймасштабнішим проєктом з пошуку позаземного життя.

Про це повідомляє The Guardian.

Тепер для великих астрономічних проєктів звично досліджувати подібні сплески радіохвиль, що потім виявляються слідами діяльності людини або мають природне джерело. Останній сигнал також, найімовірніше, має тривіальне походження, проте науковців заінтригували деякі з його характеристик, і вони вже готують аналіз для проєкту Breakthrough Listen, що займається пошуком свідчень життя в космосі.

Пучок радіохвиль має напрямок, що відповідає руху планети в системі Проксима Центавра — червоного карлика, що знаходиться на відстані 4,2 світлового року від Землі. Астрономи з тих пір його більше не фіксували, проте наразі це найбільш перспективний для дослідження сигнал з часів сигналу Wow!

Проєкт Breakthrough Listen був запущений у 2015 році технологічним інвестором із Кремнієвої долини в США Юрієм Мільнером, і відтоді досліджує мільйони найближчих до нашої системи зірок, сподіваючись вловити трансляції позаземних цивілізацій. Свого часу нині покійний науковець Стівен Гокінг назвав цей проєкт критично важливим, оскільки людству важливо знати, чи воно самотнє в темряві космосу.

Завдання астрономів проєкту — знайти сигнали, що можуть мати технологічну природу, відмінну від какофонії сигналів людських технологій на Землі та її орбіті. Дуже часто їм трапляються інтригуючі сигнали, які потім виявляються сигналами від людських космічних апаратів.

Художнє бачення поверхні планети Проксима b.

ESO / M. Kornmesser

Проксима Центравра, яку неможливо побачити неозброєним оком, стала об’єктом прискіпливих досліджень через дві планети на її орбіті, одна з яких може бути придатною для життя. Проксима b — це кам’яниста планета, схожа на Землю, але дещо більша. Вона обертається довкола зірки за 11 днів і перебуває в так званій зоні, придатній до життя через температури, що дозволяють існування звичних нам водоймищ.

Однак зручне розташування планети ще не гарантує, що на ній буде життя — наразі відомо, що на Проксимі b досить жорсткі умови. Комп’ютерне моделювання NASA продемонструвало, що на планеті неможливе існування атмосфери, схожої на земну: її б швидко — за 100 мільйонів років — знищило випромінювання Проксими Центавра.

В NASA вважають, що варто дочекатися результатів аналізу радіосигналів з Проксими b, навіть якщо виявиться, що це просто ряд завад. Інші астрономи вважають, що шанси цих сигналів виявитися штучними — вкрай мізерні.

«Ми так довго шукали інопланетне життя, що ідея про його існування прямо у нас на порозі, в наступній зоряній системі, робить неможливе ще більш неможливим. Якби там існувало розумне життя, воно б, скоріш за все, поширилося далі в галактиці. Шанси, що єдині в усій галактиці дві цивілізації виявилися б сусідами серед 400 млрд зірок, абсолютно виходять за межі розумного», — вважає астробіолог Льюїс Дартнелл з Вестмінстерського університету.

Але справа не лише в статистиці. Проксима b настільки близька до своєї зірки, що завжди дивиться на неї лише однією стороною, на якій завжди день. Важко уявити стабільну кліматичну систему та еволюцію життя в таких умовах.

• Астрономи розрахували місцерозташування надмасивної чорної діри, але не знайшли її. Ймовірне пояснення — вона «відлетіла»
  • Понад десять років астрономи билися над загадкою випадково відкритих швидких радіоімпульсів — потужних і короткотривалих сплесків з далеких галактик. На тлі кількох наукових теорій про походження цього явища часто припускали, що до нього можуть бути причетні позаземні цивілізації. Нарешті в цьому році астрономи виявили одне з джерел цих потужних радіосигналів — ним виявився невеликий, але сильно намагнічений об’єкт — нейтронна зірка.
  • Майже в центрі Чумацького Шляху, у величезній міжзоряній хмарі астрономи виявили органічну молекулу, яку до того не зустрічали в космосі. Вона називається пропаргилімін і може пояснити виникнення амінокислот, критично важливих для виникнення життя.
  • Астрономи встановили, що заселеність екзопланети можна виявити за піском і мінеральним пилом в її атмосфері. За словами вчених, велика кількість пилу може істотно вплинути на клімат планети, і залежно від декількох факторів, підігрівати або охолоджувати її.
  • За допомогою компʼютерного моделювання вчені провели розрахунки, в результаті яких виявилося, що в галактиці Чумацький Шлях може бути близько шести мільярдів планет земного типу з умовами, потенційно придатними для життя.