Астрономи виявили одне з джерел загадкових сигналів з космосу. Це не позаземна цивілізація

Дмитро Мрачник

ESO/L. Calçada

Понад десять років астрономи билися над загадкою випадково відкритих швидких радіоімпульсів — потужних і короткотривалих сплесків з далеких галактик. На тлі кількох наукових теорій про походження цього явища часто припускали, що до нього можуть бути причетні позаземні цивілізації.

Про це повідомляє The Guardian.

13 років тому група астрономів під керівництвом Данкена Лорімера з Університету Західної Вірджинії переглядала результати досліджень 64-метрового телескопа «Паркс» у Австралії. Один зі студентів групи виявив незвичний радіосигнал, який мав високу потужність, тривав долю секунди та походив з точки на відстані 3 млрд світлових років від Землі.

Астрономічна спільнота назвала це надзвичайно рідкісне явище «сплеском Лорімера» . Пізніше виявили ще кілька подібних сплесків, і з 2016 року їх почали цілеспрямовано шукати.

Нарешті в цьому році астрономи виявили одне з джерел цих потужних радіосигналів — ним виявився невеликий, але сильно намагнічений об’єкт, народжений на «попелищі» наднової зірки — магнітар, нейтронна зірка, що знаходиться в нашій галактиці. Цей об’єкт, який перебуває на відстані 30 тис. світових років від нас, вже назвали найпотужнішим джерелом радіоімпульсів у Чумацькому Шляху.

28 квітня телескоп канадського Університету Макгілла зафіксував радіоімпульс довжиною в мілісекунду з ділянки галактики, в якій знаходиться магнітар. Інший телескоп підтвердив спалах рентгенівського випромінювання з тієї ж точки.

Шанси виявити джерело «сплесків Лорімера» в нашій галактиці астрономи оцінювали всього в 10%, тому цьогорічне відкриття стало шокуючим сюрпризом. Магнітар викинув у радіохвилі стільки енергії за частку секунди, скільки Сонце викидає за пів хвилини.

Астрономи зазначають, що встановили лише одне з джерел таких імпульсів, тоді як їх може бути декілька. Проте їм вдалося зробити крок у розв’язанні цієї загадки. Головним питанням залишається те, яким чином магнітару вдається викинути такі інтенсивні спалахи випромінювання.

Одна з теорій говорить, що це наслідок «зоретрусу», який розриває поверхню нейтронної зірки та випускає великі об’єми енергії. Потім ці спалахи стикаються з частинками речовин у космосі, що призводить до утворення інтенсивних ударних хвиль та магнітного поля, які разом збивають електрони та формують радіохвилі.

Данкен Лорімер, який не брав участі в останньому дослідженні, назвав відкриття «неймовірно важливим доробком», який показав, що магнітари є одним із джерел швидких радіоімпульсів.

«Ще тоді ми думали про магнітари, але я був більш схильний до теорії одиноразового джерела, такого як злиття нейтронних зірок», — сказав астроном.

• Космічний телескоп Hubble зробив знімок ділянки вибухової хвилі наднової Лебідь, яка схожа на тонку і легку вуаль. Наднова розташована приблизно за 2,4 тис. світлових років від нас. Початковий вибух наднової розніс на частини вмираючу зірку, яка була приблизно у 20 разів масивніша за наше Сонце близько 10—20 тисяч років тому.
  • Астроном-любитель зі США став першою людиною, яка побачила вибух зірки. Заодно науці стало відомо, звідки у Всесвіті взявся кальцій.
  • З 2001 по 2011 роки різні групи астрономів вивчали масивну зірку, яка у 2,5 млн разів яскравіша за Сонце і розташована в галактиці Кінман, що за 75 млн світлових років від Землі. Несподівано ця зірка зникла.
  • Учені вперше зафіксували спалах світла під час зіткнення двох чорних дір, що раніше вважалося неможливим. Сила тяжіння чорних дір настільки сильна, що не дозволяє залишити їх будь-яким обʼєктам, навіть тим, які рухаються зі швидкістю світла, тобто і самому світлу.
  • Наприкінці минулого року китайські вчені виявили гігантську чорну діру. Вона настільки масивна, що взагалі не мала б існувати. Перед цим фахівці американської обсерваторії LIGO та італійського детектора Virgo зафіксували гравітаційні хвилі, сигнал яких могла породити нейтронна зірка, яку поглинає чорна діра.