Довкола Землі утворився бар’єр, що посилює захист від радіації. Це побічний ефект розвитку людських технологій

blueforce4116 / Flickr

Науковці NASA виявили масивний «бар’єр» довкола Землі, що утворився внаслідок технологічної діяльності людства — промисловості, радіозв’язку, ядерних вибухів. При тому, що ця діяльність негативно впливає на саму планету, вплив на космічне оточення виявився позитивним.

Про відкриття групи науковців із США та Великої Британії розповідає журнал Science Alert.

Відкриття дає зрозуміти, що вплив людства на довкілля не обмежується атмосферою нашої планети та поширюється далі в космічний простір. Утворений космічний пузир, як не дивно, грає людству на руку.

Земля оточена двома радіаційними поясами, що зупиняють космічне випромінювання, не даючи зарядженим частинкам досягнути поверхні. Проте зараз науковці можуть говорити про розширення цього бар’єра — у 2017 році вони помітили, що небезпечне сонячне випромінювання не досягало кордонів природних магнітних поясів.

Дослідження цього явища виявило, що протягом останніх десятиліть цей бар’єр фактично розтягнув магнітні пояси Землі далі в космос, і потоки радіації зупиняються значно далі, ніж це було ще в 1960-х.

Антропогенний вплив на космічний простір розпочався наприкінці ХІХ століття та досягнув свого піку в 1960-х роках, коли США та СРСР розпочали випробування ядерної зброї на великій висоті. Ці вибухи створили штучний радіаційний пояс довкола Землі.

Іншими факторами впливу на космос стали хімічні викиди, нагрівання іоносфери високочастотними хвилями та взаємодія дуже низькочастотних хвиль із радіаційними поясами планети. Дуже низькочастотні хвилі, які почали поширюватися в інженерних, наукових та військових цілях з другої половини ХХ століття, зробили найбільший внесок у створення додаткового бар’єру для нашої планети.

Частоти 3—30 кілогерц надто слабкі, щоб передавати звукові сигнали, проте чудово працюють для передачі закодованих повідомлень на довгі відстані та глибоко під воду. Їх ніколи не використовували поза межами Землі, та виявляється, що вони проникали в космос і в результаті призвели до розширення захисного бар’єру електромагнітних поясів.

Зазначається, що наразі посилення захисту планети від космічного випромінювання — це єдиний позитивний наслідок людського впливу на довкілля.