Учені дослідили геном домашніх курей і встановили їхнє походження. Уперше ці птахи з’явилися в Азії

Дмитро Мрачник

Subramanya C K / Wikipedia

Попри велику роль курей в житті людини, питання про їхнє походження, а також час, коли їх одомашнили, довгий час були відкритим. Команда науковців взялась аналізувати гени курей з усього світу та їхніх диких родичів і встановила, що сучасна курка з’явилася в південно-східній частині Азії щонайменше 6 тисяч років тому.

Про це повідомляє науковий журнал Cell Research.

Порівняно з іншими свійськими тваринами кури в людському господарстві є найчисельнішим і найпоживнішим джерелом білку. Досі наука не мала точної відповіді на те, коли і де вони з’явились і були одомашнені.

Довгий час вважали, що предком сучасної домашньої курки є тропічний представник родини фазанових — курка банківська, а її одомашнення відбулось за Голоцену, тобто після льодовикового періоду, який скінчився понад 10 тисяч років тому.

JJ Harrison / Wikipedia

Решта питань залишались без відповідей через відсутність дієвих методів розрізнення підвидів диких курок і виявлення відмінностей від перших домашніх курок. Крім того, наявні в археологів рештки домашніх курей не піддавались точному аналізу щодо віку та походження.

Чисельні дослідження мітохондріальної ДНК підштовхнули до теорії про «множинне походження» домашніх курей, згідно з якою їхніх диких пращурів одомашнювали кілька разів у різні періоди. Однак ця теорія не враховує здатність домашніх тварин розмножуватись зі своїми дикими родичами, що ставить під сумнів висновок про множинне походження.

Протягом останнього десятиліття науковці провели кілька досліджень за допомогою сучасної технології повного секвенування генома, але вони стосувалися лише комерційних порід птахів і мали вузьку генетичну вибірку.

Bernard DUPONT / Flickr

Дослідники використали цей метод для ширшої вибірки із залученням майже 800 геномів — понад 600 від домашньої курки, близько 140 від п’яти підвидів банківської, 12 від зеленої джунглевої курки, 2 від сірої та 4 від цейлонської.

Виявилось, що сучасна курка походить від підвиду дикої банківської курки — Gallus gallus spadiceus, що живе на території південно-західного Китаю, північного Таїланду та М’янми. Домашню курку вивели з дикої 6—12 тисяч років тому.

«Цікаво, що час відділення домашньої курки від G. g. spadiceus збігається з періодом масштабних кліматичних змін — як глобальних, що призвело до Голоцену, так і локальних, що збільшило температури та мусонну активність у південному Китаї. Такі зміни клімату й наявність місць для життя, імовірно, й призвели до віддалення від G. g. spadiceus, після чого цей рід був одомашнений», — підкреслюють дослідники.

І це не кінець — тепер науковці планують визначити, скільки саме підвидів G. g. spadiceus були залучені до процесу одомашнення.

WolfBlur / Pixabay