Платформу Parler у 2018 році заснували випускники школи компʼютерних наук Денверського університету Джон Матце і Джаред Томпсон. Сам Матце називав свою соцмережу «бастіоном свободи в інтернеті», а основною її відмінністю від великих платформ була мʼяка модерація і майже повна відсутність заборон. Згодом адміністрації Parler все-таки довелося встановити певні правила — заборона порнографії, торгівлі наркотиками, погроз убивством і таке інше. Але в основі політики платформи завжди залишався принцип, за яким користувача не можуть забанити за його точку зору з будь-якого питання.
Кількість користувачів Parler виявилася привʼязаною до політики її великих конкурентів — Facebook і Twitter. До травня 2019 року користувачів Parler було близько 100 тисяч, переважно зі США. У червні їх кількість подвоїлася за рахунок акаунтів з Саудівської Аравії, які заблокував Twitter через підозру, що це ботоферма принца Мухаммеда ібн Салмана Аль Сауда. Адміністрація Parler офіційно закликала користувачів підтримати «вигнанців» і прийняти їх до своїх лав.
Наступна хвиля популярності Parler почалася в травні 2020 року, коли Twitter уперше позначив пост Дональда Трампа як такий, що містить суперечливий контент. Республіканці закликали залишити «ворожі» соцмережі, на той час акаунти в Parler вже мали Майк Лі, Рудольф Джуліані, Девін Нуньєс та інші прихильники Трампа. До липня на платформі було вже 1,5 мільйона користувачів. Після того як у серпні Facebook видалила пост Трампа, відтік користувачів до Parler почався і звідти.
До кінця листопада 2020 року на Parler 10 мільйонів користувачів, з яких 4 мільйони заходять туди щодня. Джон Матц заявив, що майже 4,5 мільйона акаунтів зʼявилося лише за пʼять днів на початку листопада — після дня голосування на виборах президента США.
Кількість працівників Parler невідома, як і їхні імена. Компанія офіційно заявляє, що не публікує таку інформацію, турбуючись про безпеку своїх людей. «Бабель» зʼясував, що набирають працівників теж анонімно, зокрема й в Україні.
Одна з вакансій розміщена в українській спільноті програмістів DOU. Працівників шукає компанія NCube Ltd., яка зазвичай набирає розробників зі Східної Європи на аутсорс.
В описі вакансії немає назви проєкту: «Наш клієнт — сервіс мікроблогів і соціальних мереж із США, запущений у 2018 році. Сайт часто описується як альтернатива Twitter і популярний серед людей, яким заборонений доступ у Twitter та інші основні соціальні мережі, або які виступають проти їхньої політики модерації».
Наше джерело підтвердило, що йдеться саме про Parler.
За два роки існування Parler стала платформою для расистів, конспірологів і прихильників QAnon, ковідоскептиків і тих, хто заперечує Голокост — усіх користувачів, яких банили за їхні погляди в інших соцмережах.
У жовтні 2020 року Reuters, посилаючись на свої джерела в ФБР, опублікувало розслідування діяльності «незалежного інформаційного агентства» Newsroom for American and European Based Citizens (NAEBC). Офіційно агентство працювало з червня 2020 року з Угорщини, але більша частина новин і матеріалів була присвячена американській політиці — підтримці Дональда Трампа, критиці Джо Байдена, демократів і руху Black Lives Matter. Основний пул авторів агентства — американські фрілансери, які отримували від 50 до 75 доларів за текст.
Компанія Graphika, яка займається аналітикою соціальних мереж, стверджує, що NAEBC тісно повʼязана з російською «фабрикою тролів» і «Агентством інтернет-досліджень» Євгена Пригожина.
У вересні 2020 року викрили аналогічний фейковий новинний ресурс PeaceData, також повʼязаний з пропагандистською групою Пригожина. PeaceData вважався ультралівим політичним ресурсом, а NAEBC — ультраправим. Але дослідники вважають їх частиною однієї пропагандистської кампанії Кремля. Обидва видання використовували fake face замість справжніх фотографій співробітників редакції — таких людей ніколи не існувало. Крім того, в назві обох ресурсів міститься гра слів «п*здато» і «най*бка». Reuters називає це новим трендом російської пропаганди.
Сліди діяльності пропагандистів знайшли й у Parler. Кілька користувачів активно поширювали ті самі тексти, що публікувалися на NAEBC, у соцмережі і не зустрічали жодного опору модераторів. Основні тези текстів: голосування поштою рівносильне шахрайству, ліві активісти заразили президента Трампа коронавірусом, Джо Байден — «сексуальний хижак». Адміністрація Parler заявила, що не отримувала жодних офіційних запитів від правоохоронців, тому банити акаунти пропагандистів не буде. А експерти з Graphika вважають, що основна мета фейкових медіа Пригожина — посилення розколу між демократами та республіканцями.
Фактів про пряму співпрацю Джона Матце і Parler з Росією немає. Його лояльність до російських акаунтів пояснюють тим, що він одружений з Аліною Мухутдіновою з Казані. Вони познайомилися у 2016 році в Лас-Вегасі, де Мухутдінова проводила відпустку, і одружилися в грудні 2017-го. Весілля було в Казані, Матце спеціально прилетів до Росії й повернувся у США після весільної подорожі тільки в липні 2018 року. У Instagram Аліна називає себе патріотом Росії та жартує про те, що вона «шпигун».
Спеціаліст із дезінформації Дейв Трой прямо повʼязує візит Матце в Росію і запуск Parler у серпні 2018 року, одразу після його повернення. Він вказує на те, що засновниками платформи є сам Матце і компанія NDMASCENDANT LLC, про яку немає ніяких даних. Інших проєктів, окрім Parler, у компанії теж немає. Звідки гроші у самого Джона Матце — невідомо.
Трой заявляє, що його дослідження зафіксувало величезну кількість російських пропагандистів у Parler: «Попередній аналіз перших кількох тисяч акаунтів на Parler показує, що це ті самі, повʼязані з Росією акаунти, які ми відстежуємо в цьому просторі протягом багатьох років. Це масштабна операція, яка відповідає інтересам Росії».