«Море дюн». NASA підготувало захоплюючий знімок марсіанського ландшафту

Дмитро Мрачник

NASA опублікувало знімок «моря дюн» з північного полюсу Марсу — це захоплююче видовище є піщаними насипами, що утворилися силою вітрів. Кадр охоплює площу близько 30 кілометрів завширшки, а саме море займає площу понад пів мільйона квадратних кілометрів.

NASA / JPL-Caltech

Кольори фотографії не справжні — їх відредагували для кращого сприйняття.

Холодніші райони пофарбовані у відтінки синього, а гарячіші — у жовтий та жовтогарячий. Золоті елементи зображення — це нагріті сонцем дюни.

Узимку полярні регіони вкриті тонким шаром криги з вуглекислого газу, а під час весняного потепління на крайній півночі Марсу він випаровується. Розморозка дюн відбувається знизу догори — коли лід зверху тріскається, газ із силою виринає на поверхню, підриваючи ділянки піску. Це робить марсіанські дюни схожими на крем з тістечка.

Картинка зроблена завдяки комбінації кадрів, знятих у період з 2002 до 2004 року орбітальним апаратом «Марс Одіссей».

Це один з елементів спеціальної колекції картинок, підготовленої до двадцятиріччя апарату. «Марс Одіссей», запущений у 2001 році, є одним з найстаріших досліджувачів Марсу в історії.

• Марсохід Perseverance передав на Землю дані про клімат на Червоній планеті. Температура у кратері, де він перебуває, сягає -20 градусів. Perseverance зробив фотографію вертольоту Ingenuity, який висадив на поверхню планету для випробувань польотів. На фото побачили дивну дугу, що нагадує веселку. Цей феномен став темою жвавих дискусій.
  • Попередник нового марсоходу Perseverance, Curiosity, який досліджує Червону планету вже девʼять років, досі робить відкриття. На марсіанській горі Еоліда заввишки кілька кілометрів він виявив ознаки того, що у прадавні часи планета пережила сильні кліматичні зміни й опинилась на межі водного світу, багатого ріками, і сухого пустельного.
  • Кабелі, шланги, трубки та інше обладнання обох марсоходів скріплене пластиковими стяжками. Коли їх побачили на фото, то вирішили, що це фейк. Однак NASA справді використовує стяжки — щоправда, вони зроблені з особливого полімеру, якому не страшні агресивні умови космосу.
  • У 1976 науковці NASA виявили на Марсі примітивні форми життя, але проєкт було закрито. Зонди Viking на відстані 4 тисяч кілометрів один від одного поміщали поживні речовини у зразки ґрунту з Марсу. На думку вчених, якщо б у ґрунті були присутні форми життя, вони б споживали їжу та залишали газоподібні сліди свого метаболізму. Радіоактивні монітори виявили саме такі сліди у зразках.