Oracle раніше не цікавилася соцмережами, а тепер перемагає в боротьбі за придбання TikTok. І тут не обійшлося без адміністрації Трампа — переказуємо матеріал WSJ

Автор:
Сергій Пивоваров
Редактор:
Євген Спірін
Дата:

Karolina Uskakovych / «Бабель»

Двадцятого вересня настає дедлайн продажу китайського додатка TikTok американській компанії, інакше його заборонять на території США. У боротьбі за придбання брало участь кілька технологічних гігантів, і до останнього в переговорах лідирувала компанія Microsoft. Однак на початку тижня новим потенційним покупцем стала її конкурентка Oracle. Ця компанія не має досвіду роботи з соцмережами. Але провідну роль в угоді міг зіграти політичний підтекст, адже у Oracle давні й тісні звʼязки в адміністрації президента Дональда Трампа. І це влаштовує нинішніх власників та інвесторів TikTok. «Бабель» переказує матеріал The Wall Street Journal про те, як Oracle обійшла значно очевидніших претендентів у перегонах за покупку найпопулярнішого в світі додатка TikTok, завдяки своїм звʼязкам у Білому домі.

Лише за кілька років китайський додаток для обміну відео TikTok зміг успішно конкурувати з найпопулярнішими платформами. А за вісім місяців 2020 року тільки раз поступився своєю першістю за кількістю завантажень у світі. На тлі торгової війни з Китаєм американський президент Дональд Трамп на початку липня запідозрив, що TikTok співпрацює зі спецслужбами цієї країни. А на початку серпня підписав указ про те, що додаток заблокують на території США, якщо його не продадуть американським компаніям.

Ось чому історія з продажем TikTok відрізнялася від подібних переговорів у цій сфері — через її політичний підтекст. На різних етапах у переговорах брали участь такі технологічні гіганти, як Microsoft, Twitter, Alphabet і Google. Причому до останнього здавалося, що саме Microsoft лідирує в переговорах.

Однак 14 вересня китайська компанія ByteDance — власник TikTok — відмовила Microsoft у придбанні додатка. І тут на авансцену вийшла компанія Oracle — найбільший розробник систем управління базами даних, бізнес-додатків та іншого програмного забезпечення. Oracle приєдналася до перегонів за купівлю TikTok однією з останніх і до цього часу ніколи не інвестувала в соцмережі й додатки.

За словами джерел WSJ, тут головну роль зіграв саме політичний підтекст. В історії з продажем TikTok останнє слово залишається за Трампом, адже у нього є повноваження скасувати цю угоду. Тому в ByteDance міркували приблизно так: «Трамп хоче, щоб нас купила велика надійна американська компанія. І Oracle прекрасно для цього підходить».

Компанія давно співпрацює з урядом США, десятиліттями отримуючи численні контракти навіть зі службами національної безпеки. Засновник Oracle Ларрі Еллісон — єдиний мільярдер з Кремнієвої долини, який відкрито підтримує Дональда Трампа. Цього року він організував збір коштів на підтримку чинного президента. А нинішня головна виконавча директорка компанії Сафра Катц входила до складу перехідної команди Трампа на останніх виборах у 2016 році. Крім того, один з чиновників розповів, що Еллісон і Катц неодноразово висловлювали в президентській адміністрації побоювання з приводу Китаю ще до історії з TikTok.

Karolina Uskakovych / «Бабель»

За словами джерела, знайомого з ходом переговорів, американські фонди Sequoia Capital і General Atlantic, які є найбільшими інвесторами ByteDance, також «шукали технологічну компанію, що має тісні звʼязки з аміністрацією президента, і зупинилися на Oracle». За справу взявся керуючий партнер Sequoia Capital Даг Леоне — головний лобіст інтересів TikTok у США. Разом з дружиною він зібрав десятки тисяч доларів для кандидатів-республіканців, у тому числі і для передвиборчої кампанії Трампа.

У питанні TikTok Білий дім розділився на два табори: одні вважають, що Трамп має заборонити додаток без жодних обговорень, інші висловлюються за угоду з ByteDance. Лідер другого табору, міністр фінансів Стівен Мнучін останнім часом активно залучав прихильників, зокрема міністра торгівлі Вілбура Росса. За словами джерела WSJ, минулої пʼятниці, 11 вересня, Мнучін і Росс під час телефонної розмови «вирішили скористатися опцією Oracle».

На користь Oracle зіграв і уряд КНР, який на початку вересня оголосив унікальний алгоритм рекомендацій TikTok китайською інтелектуальною власністю. За новими правилами навіть власник додатка, ByteDance, не має права передавати доступ до алгоритму іноземним компаніям.

Джерела WSJ, знайомі з ходом переговорів, розповіли, що Microsoft розраховувала використовувати цей алгоритм в інших соцмережах, іграх і відео. Для Oracle TikTok набагато важливіший як клієнт їхнього хмарного сервісу. Зараз в Oracle роблять ставку саме на цю сферу технологічного бізнесу. Поки компанія відчутно відстає від своїх головних конкурентів — Amazon, Microsoft і Google. І тепер сподівається залучити нових замовників. За словами експертів, «таким чином Oracle демонструє, що може впоратись із найскладнішими робочими навантаженнями, адже для відеоконтенту TikTok потрібна стабільна і надзвичайно еластична хмара».

Утім, угода купівлі TikTok поки ще на стадії обговорення, і, за словами учасників переговорів, усе ще може зірватися. Oracle доведеться вирішити ще кілька спірних моментів, головний з яких — отримання контрольного пакета акцій TikTok, як цього вимагають в адміністрації президента.