Йде 10-й місяць розслідування авіакатастрофи МАУ в Ірані, але досі не встановили всю низку подій й Тегеран не надає Києву повну інформацію про слідство й експерименти.
Про це заступник генерального прокурора Гюндуз Мамедов розповів в інтервʼю Цензор.Нет
За його словами, Іран відмовляється відповідати Україні на запити щодо слідства, адже посилається на незавершеність технічного слідства. Водночас міжнародне право передбачає, що розслідування авіакатастрофи необхідно розділити на дві частини — кримінальне та технічне.
«У Тегерані нам вдалося ознайомитися з результатами слідчого експерименту. За домовленістю з іранською стороною озвучувати їх не можу. Але за підсумком скажу, що тепер питань ще більше, ніж відповідей», — зазначив Мамедов.
Під час переговорів іранська сторона озвучила висновки експертиз зі свого військово-технічного звіту, але для повної картини потрібні деталі, які Тегеран поки не надає. Крім того, Іран пообіцяв до кінця жовтня відправити в Україну і одне з речових доказів — льотний IPad екіпажу, який українські рятувальники знайшли у перші дні після катастрофи, але й цю обіцянку поки не виконали.
Окрім того, Україна неодноразово пропонувала створити міжнародну слідчу групу, але й на цей запит немає чіткої відповіді.
Заступник генпрокурора зазначив, що інформацію про слідство Україна дізнається зі ЗМІ, зокрема, про арешт шістьох підозрюваних у цій справі. Після цього генпрокуратура надіслала запит, аби дізнатись їх анкетні дані, повноваження, міру причетності і рівень відповідальності, але знову ж таки відповіді немає. Українські слідчі їх не допитували, адже Іран посилається на таємницю слідства, але, як стверджує Мамедов, загибель 176 людей, серед яких не тільки іранці, а громадяни України, Канади, Європейського Союзу, Афганістану не може бути державною військовою таємницею.
Мамедов додав, що в Ірані катастрофу розслідують як факт ненавмисного вбивства й винним у цьому загрожує до трьох років вʼязниці.
Водночас українські слідчі ще взимку провели експеримент з імітації роботи системи зенітно-ракетного комплексу «ТОР», проаналізували понад 75 джерел фото і відео в соціальних мережах і YouTube, які завантажили місцеві жителі, що стали свідками катастрофи.
На початку грудня переговорна група збирається знову в Києві і тоді планують предметно й детально обговорити результати слідства, «а не в черговий раз слухати обіцянки про співпрацю». Зазначимо, що розслідування перебуває на стадії досудового слідства.
- 8 січня 2020 року у столиці Ірану після зльоту двома ракетами ППО був збитий пасажирський рейс МАУ PS752. Усі 176 осіб на борту загинули. Через кілька днів Іран визнав, що його війська випадково збили літак. Розвідки США та країн Євросоюзу ще 9 січня повідомляли, що у трагедії винні військові. Українська влада заявила про відповідальність Ірану 11 січня.
- У Міністерстві оборони Ірану вважають відповідальним за трагедію оператора ракетної системи, який порушив правила ведення вогню «без дозволу».
- Раніше Іран оприлюднив звіт про причини катастрофи літака МАУ. У ньому йшлося, що комплекс ППО «забули» переналаштувати після переміщення, тому він помилково визначив літак як ціль.