Завдяки опудалам і посліду вчені виявили існування нового виду мавп. Але вони майже вимерли

Дмитро Мрачник

Міжнародна група зоологів виявила новий вид мавп, про існування якого вчені підозрювали раніше, але не мали достатньо даних. Завдяки знайденому калу та малочисельним музейним експонатам вдалося встановити, що в родині давно відомих лангурів у М’янмі є досі не вивчений вид — і він під загрозою зникнення.

Мавп назвали на честь загаслого вулкану Попа, на схилах якого вони водяться, пише Zoological research.

Лангури — невеликі хвостаті й пухнасті мавпи, які харчуються рослинною їжею та проживають переважно на деревах і широко поширені у країнах Південно-Східної Азії. Учені зазначають, що не в останню чергу змогли відкрити існування лангурів Попа завдяки опудалам, які потрапили до музеїв ще в XIX столітті.

До сьогодні уявлення про цей вид лангурів було теоретичним, нарешті зоологи отримали точні генетичні докази.

У лангурів Попа сіро-коричневе хутро, чорна шкіра на лапах, шерсть на голові утворює гребінь, а морда схожа на маску завдяки яскравим білим кругам навколо очей.

Zoological research

Наразі встановлено, що вид проживає в районі вулкану Попа в М’янмі. З історичних записів регіону випливає, що раніше ці мавпи були широко поширені, проте наразі залишилося лише чотири невеликі популяції загальною чисельністю до 260 особин. На схилах вулкану проживає одна з найбільших груп, що складається із сотні мавп.

Дослідники не ловили мавп, а вивчали тільки їхній кал.

Серед причин зникнення виду, який щойно відкрили, учені називають людську діяльність останніх ста років: полювання, розширення сільського господарства та незаконну вирубку дерев тощо. З огляду на вкрай невелику кількість таких тварин, лангурів Попа відносять до видів, які знаходяться на межі вимирання.

«На жаль, це гірко-солодке відкриття, оскільки в дикій природі залишилось дуже мало цих тварин… Є надія, що надаючи цьому виду науковий статус і популярність, на яку він заслуговує, буде докладено більше зусиль для захисту цієї території та кількох популяцій, що залишилися», — цитує CNN співавтора дослідження Роберто Портела Мігеза.

Щоб захистити лангурів Попа, достатньо стабілізувати популяції та організувати охорону місць їхнього проживання, а також припинити неконтрольовану вирубку й розпочати відновлення лісів.

Вулкан Попа

Dumphasizer / Flickr

Учені підкреслюють, що сучасні методи аналізу ДНК дозволяють використовувати пошкоджені матеріали, отже, давні музейні колекції приматів можуть бути цінним джерелом для науки. Завдяки технологіям зоологи більше не мусять завдавати шкоди диким тваринам і можуть працювати, ґрунтуючись на етичному ставленні.

• Низка мереж супермаркетів у Великій Британії відмовилися від продажу продуктів з кокосів після появи інформації про те, що в Таїланді виявили ферми, на яких мавп змушують їх збирати. Уряд Таїланду заявив у відповідь, що переважну більшість кокосів збирають люди та спеціальна техніка і навіть усіх мавп країни для такої роботи не вистачило б.
  • В Уганді чоловіка відправили до вʼязниці на 11 років за вбивство рідкісної горили. Убивця заявив, що горила накинулась на нього, і він змушений був оборонятися, проте заодно напав ще на двох інших тварин. Загиблий примат був вожаком невеликої групи рідкісного виду гірських горил, які живуть тільки на територіях Конго, Руанди й Уганди.
  • Китайські вчені пересадили людський ген мавпам. Аналіз поведінки тварин показав, що їхня короткочасна памʼять покращилася, а реакція стала швидшою. Утім, не всі вчені вважають експеримент етичним.
  • Шимпанзе із зоопарку в Північній Ірландії використовували гілку як драбину, щоб втекти з вольєру. Один із втікачів погуляв і повернувся назад.