Ми провели в Clubhouse три тижні (і не зʼїхали з глузду). Розповідаємо, чим там зайнятися, як заробити та чому реєструватися варто саме зараз

Автор:
Дмитро Раєвський
Редактор:
Євген Спірін
Дата:
Ми провели в Clubhouse три тижні (і не зʼїхали з глузду). Розповідаємо, чим там зайнятися, як заробити та чому реєструватися варто саме зараз

«Бабель»

На початку 2021 року голосова соціальна мережа Clubhouse почала завойовувати аудиторію в США і Європі — за два місяці кількість користувачів збільшилася від 600 тисяч до майже 12 мільйонів. На початку лютого мережу помітили в Україні, і буквально за місяць кількість українських користувачів Clubhouse перевищила 100 тисяч. Увесь лютий у соцмережах на кожному кроці лунали прохання розʼяснити, що це таке, а також прохання продати інвайт або надати його на інших умовах. На початку березня ажіотаж стих, і тепер можна спокійно розібратися, що ж там відбувається, про що говорять у кімнатах, як заробляють і в чому особливість Clubhouse.

Погоня за інвайтами закінчилася

Розробники Clubhouse, запускаючи свій продукт, пішли на простий та ефективний прийом — зайти в нову соцмережу можна тільки на запрошення уже зареєстрованих користувачів. Причому кількість цих запрошень обмежена — новий користувач може роздати від одного до трьох інвайтів.

І це спрацювало, ажіотаж довкола запрошень до Clubhouse був серйозний. Дійшло до того, що на OLX їх продавали по 200—400 гривень, а деякі користувачі вимагали від спраглих до запрошення писати цілі твори на тему «Чому саме я заслуговую на інвайт».

Але все виявилося набагато простіше. По-перше, кількість інвайтів, які людина може роздати, постійно поповнюється. У мене, наприклад, їх зараз пʼять, а роздавати нікому — всі охочі вже там. По-друге, будь-який користувач може зареєструватися без інвайта і просто чекати, поки хтось із друзів або сама платформа схвалить його заявку. У січні це очікування могло тривати тижнями, зараз — близько десяти хвилин. Тож якщо ви не встигли обміняти свої інвайти на сіль і сірники, то зараз уже пізно, відбулася девальвація.

Усе ще тільки iOS

Друга складність на шляху до реєстрації в Clubhouse — додаток доступний тільки для iOS. Власники Android поки що пасуть задніх, хоча розробники й обіцяють випустити додаток для них, щоправда, не називають термінів. Поки відомо лише те, що за створення платформи відповідає Мопева Огундіпе, яка до того працювала з Instagram і Medium. Вона приєдналася до команди 23 лютого, про що сама й написала у Twitter.

Колишній розробник «ВКонтакте» Григорій Клюшніков із Санкт-Петербурга вирішив не чекати милості від адміністрації Clubhouse і сам створив додаток для Android з обмеженим набором функцій — користувачі можуть реєструватися і заходити в кімнати, але не можуть їх створювати.

Розробники Clubhouse відреагували швидко і почали банити всі акаунти, зареєстровані в додатку Клюшнікова. Так що поки соцмережа залишається ексклюзивом для iOS.

Самодіяльність, «тихі кімнати» та Clubstat

Офіційно Clubhouse знаходиться на етапі бета-тестування. Тому складно сказати, чи є загальний мінімалізм і обмежений набір функцій особливістю соцмережі, а чи це тимчасове рішення. Поки що у соцмережі немає, наприклад, власної повноцінної афіші з анонсами розмов у кімнатах, кожен користувач бачить тільки частину активності користувачів, на яких підписаний.

Розробники не дають ніяких інструментів, які б дозволяли зробити соцмережу зручнішою, тому користувачі взяли справу у свої руки. Це робить те, що відбувається в Clubhouse, схожим на концерт самодіяльності — активні спікери власноруч анонсують свої кімнати в інших соцмережах, а слухачі приєднуються до обговорень по ходу бесіди, часто — випадково.

Або, наприклад, проблема нетворкінгу. Соцмережа іноді пропонує вам підписатися на нових людей, але їх явно недостатньо. Щоб не пропускати цікаві обговорення потрібних вам тем, потрібно вручну шукати і додавати в друзі інших користувачів. Розвʼязання проблеми — «тихі кімнати», де ніхто не розмовляє, але можна подивитися профілі інших користувачів і підписатися на цікавих. Вже існують кімнати «Хочу знайти», де будь-який користувач може сформулювати цікаву для нього тему, і його перенаправлять у потрібну кімнату, якщо така є.

Немає у Clubhouse і своєї відкритої статистики найпопулярніших кімнат і користувачів. Спочатку зацікавлені маркетологи навіть вели її вручну у відкритих Google-доках. Двадцять другого лютого Сергій Сурепін і Олександр Крушин запустили сервіс ClubStat, який аналізує переважно російськомовний сектор соцмережі, хоча англомовні кімнати в статистику теж іноді потрапляють. Там же зʼявилася довгоочікувана афіша заходів і рейтинг користувачів.

Якщо вірити ClubStat, то топ користувачів швидко зайняли блогери, стендап-коміки та бізнесмени. Серед українських користувачів на перших місцях з великим відривом саме бізнес — Дмитро Дубілет (47 тисяч підписників) і Андрій Федорів (31 тисяча підписників).

Clubhouse виявився непоганою альтернативою живим зустрічам, які у 2020 році ускладнила пандемія коронавірусу. Андрій Федорів перевів у Clubhouse-формат свої зустрічі FuckUp nights, які раніше проходили в Fedoriv Hub. Тепер це кімната Факап Show, де щочетверга о 21:00 відомі люди з різних сфер розповідають про свої провали та проблеми. Перша зустріч пройшла 25 лютого, крім Федоріва спікерами були співзасновниця піар-агентства GresTodorchuk PR Ярослава Гресь, засновниця сервісу оренди суконь Oh My Look! мережі салонів краси G.Bar Лера Бородіна і засновник агентства ISD Group Віктор Шкурба.

Але формат Clubhouse підійшов не всім. Співзасновник мережі «Планета Кіно» Дмитро Деркач 18 лютого провів там обговорення маркетингу кінотеатрів зі своєю командою. І залишився незадоволений. «У підсумку отримали велику порцію негативу від користувачів девайсів на Андроїді, у яких немає доступу до додатка. В цілому теж змішані почуття. Як ефір на радіо. Не впевнений, що буду користуватися... У Clubhouse багато часу витрачається на неефективні комунікації — вітання, представлення, любʼязності, підводки до питань, перемикання між учасниками», — відзвітував він у себе в Facebook.

Монетизації немає, але заробити можна

Наприкінці січня, після різкого стрибка кількості користувачів Clubhouse привернув раунд інвестицій з оцінкою в один мільярд доларів. Після цього розробники пообіцяли в майбутньому створити можливість монетизації додатка. Але поки прямих каналів заробітку в соцмережі немає, тому розвʼязання цього питання теж виявилося справою самих користувачів.

Вже є цілі інструкції можливих способів отримання прибутку. Відомі та популярні спікери заробляють, модеруючи кімнати, тобто виконуючи роботу ведучого. В українському сегменті про розцінки на такі послуги поки нічого не відомо, а ось у російському вже сформувалася своя система. Блогери Ксенія Дукаліс і Анатолій Капустін самі ведуть кімнати різних брендів і запрошують інших блогерів. Оплата — від 20 до 150 тисяч рублів за годину.

Ніхто не заважає створювати платні кімнати, куди потрапити та послухати спікерів можна тільки за квитками. Рекламний потенціал Clubhouse поки тільки розкривається. З українських брендів нагадувати про себе там намагається «Сільпо». Тексту в Clubhouse немає, хіба що в описі профілю користувача, але і туди не можна ставити клікабельні посилання. Тому головним інструментом наразі залишаються спонсорські ефіри та будь-які згадки брендів модераторами в різних кімнатах.

Без виразної статистики складно оцінити аудиторію і користь від такої реклами, але це питання часу.

Проблеми з безпекою і політичний активізм

Clubhouse прямо забороняє користувачам записувати те, що відбувається в кімнатах, і в самому додатку таких інструментів немає. Тому, на перший погляд, логічно використовувати його як конфіденційний майданчик для розмови.

Але у Clubhouse поки що серйозні проблеми з безпекою. Вже є інформація про витік даних. Крім того, записи розмов соцмережа все-таки зберігає, на випадок, якщо їх доведеться переслухати для владнання якихось конфліктів між користувачами. Центр з вивчення політики стосовно інтернету Stanford Internet Observatory (SIO) вже заявив, що бачить у цьому загрозу для користувачів, адже соцмережа використовує технології китайської компанії Agora.

У SIO вважають, що Agora може мати доступ до записів розмов. А це означає, що їх може отримати й уряд Китаю. Адже у КНР за законом будь-яка компанія зобовʼязана надавати чиновникам доступ до будь-яких даних, які мають відношення до національної безпеки, в тому числі й до звукових файлів.

Розробники Clubhouse обіцяють посилити безпеку, але поки ці заяви звучать декларативно, тож конфіденційних переговорів там краще не проводити.

Проте в Україні Clubhouse вже став майданчиком для політичних акцій. Двадцять третього лютого Приморський суд в Одесі оголосив вирок Сергію Стерненку. Активісти, які підтримують Стерненка, ще напередодні анонсували відкриту кімнату в Clubhouse, в якій чекали вироку і тут же почали координувати дії після його оголошення. До речі, сам вирок можна було дізнатися з цієї кімнати раніше, ніж із новин або зі стрімів з-під суду.

Оскільки кімната була відкрита, то обговорення всіх протизаконних дій, на кшталт перекриття вулиць, швидко припинялися. Але в цілому там відбувалася повноцінна координація акцій протесту в Одесі та Києві. Учасники кімнати самі зізнавалися, що це схоже на Zello часів Майдану 2014 року, де учасники революції ділилися інформацією про переміщення силовиків і планували акції.

Чим іще зайнятися в Clubhouse?

Як і в будь-якій іншій соцмережі на ранніх етапах, основним правилом у Clubhouse є абсолютний рандом. Якщо ви не будете намагатися строго фоловити людей з певної сфери, то додаток буде підкидати вам найрізноманітніші кімнати. Ви можете раптово опинитися в кімнаті, де обговорюють, чому деякі люди сплять у шкарпетках, послухати теологічний батл рабинів або випадково наштовхнутися на смішний імпровізаційний стендап.

Clubhouse швидко оцінили психологи, які збирають аудиторію, щоб поговорити на одвічні теми — стосунки, зрада, прокрастинація, лінь, криза середнього віку. Втомленим від важких тем пропонують «щасливі кімнати», де обговорювати проблеми заборонено, а можна тільки ділитися хорошими історіями.

Говорити про майбутнє Clubhouse складно. Поки що контентом, статистикою і навіть механізмами взаємодії його наповнюють самі користувачі. Розробники своїми рішеннями можуть кардинально змінити все вже найближчим часом. Скоро конкуренцію йому складуть аналогічні голосові сервіси від Facebook і Twitter. Тож поспішайте взяти участь у «Дикому Заході», який зараз відбувається у Clubhouse, бо хто знає, коли ще випаде така можливість в епоху формалізації та посилення правил в інтернеті.