Що це за магазин, Wildberries?
Онлайн-магазин Wildberries запустили в Росії у 2004 році. Спочатку там продавали тільки одяг, зараз на сайті продають також електроніку, канцелярію, товари для дому та спорту. Wildberries називають «російським Amazon» — це один з найбільших інтернет-магазинів Росії. У ньому близько 3 мільйонів найменувань товарів, а загальний оборот в минулому році склав 82 мільярди гривень.
Україна — це восьма країна, в якій запустився Wildberries. В українському магазині зараз 32 бренди, в тому числі і російських. Магазин обіцяє українським покупцям безкоштовну доставку за 10—12 днів по всій країні і знижки щодня.
Російський Wildberries часто оголошує акції і знижки — це «фішка» компанії. На сайті може бути одразу кілька акційних банерів, а знижка може сягнути 70—85 відсотків. Саме це привернуло покупців і дозволило бізнесу вирости, але зіпсувало відносини з постачальниками товарів. Wildberries сам встановлює ціну та приймає рішення про знижки. Через це люди не хочуть купувати речі у постачальників за повну вартість. При цьому товари, які продаються у Wildberries, не можна купити в інших магазинах — це умова співпраці. Працювати на таких умовах невигідно, але розривати відносини з найбільшим онлайн-магазином Росії ще менш вигідно.
Wildberries працює як маркетплейс. Це означає, що компанія не купує товари у постачальників, а розміщує їхній товар на сайті за комісію з продажів (близько 19%). У 2017 році постачальники подали на компанію відразу 22 судових позови. Кілька компаній вимагали від онлайн-магазину повернути борги за проданий товар. TheBell пише, що компанія суди виграла, але в 2019 році позичила у банків майже 74 млрд рублів.
Хто володіє магазином?
Шістнадцять років тому, у 2004 році, магазин заснувала колишня вчителька англійської мови Тетяна Бакальчук. Зараз їй 44 роки і вона займає другий рядок у списку найбагатших жінок Росії за версією Forbes. Видання оцінює її статки в $1,1 млрд.
Спочатку ЗМІ розповідали майже еталонну історію успіху підприємниці і бренду. У 2012 і в 2018 році російський Forbes писав про вчительку англійської мови, яка потребувала термінового способу заробити після народження дитини. І вона знайшла — вирішила продавати одяг в інтернеті. Підтримки та підприємницького досвіду у неї практично не було, а грошей вистачило тільки на розробку сайту. Через кілька років бізнес став прибутковим і навіть обігнав інший популярний інтернет-магазин, Ozon.ru.
У серпні 2020 року видання The Bell провело розслідування, на цей раз історія вже не виглядала такою вихолощеною. За версією видання, образ домогосподарки, «яка створила себе сама», вигадали піар-фахівці. Коли Тетяна вирішила відкрити свою справу, її чоловік Владислав Бакальчук вже був досвідченим підприємцем. Наприкінці 1990-х він заснував власний бізнес з продажу компʼютерів, а в 2002 році створив інтернет-провайдера UTech.
Крім того, The Bell знайшов звʼязок Бакальчук з ексмером Москви Юрієм Лужковим, главою «Роснефти» Ігорем Сечіним і нинішнім главою уряду РФ Михайлом Мішустіним.
Магазин співпрацюватиме з українськими брендами?
Поки незрозуміло. Зараз українських брендів на сайті немає. «Бабель» звернувся по коментар до української «дочки» Wildberries, але на момент публікації матеріалу відповіді не отримав. Питання ми відправили на пошту — на сайті поки немає номера телефону.
Хіба російські компанії можуть зайти в Україну і не потрапити під санкції?
Теоретично — так. Заступник голови Комітету з міжнародного права Асоціації правників України Ольга Кучмієнко і член асоціації, адвокат Наталія Паламарчук пояснили «Бабелю», що українське законодавство прямо не забороняє російським компаніям реєструвати юридичні особи на території України. Санкційні заборони діють на конкретні компанії, людей або сектори економіки.
«Щоб заборонити діяльність компанії потрібно, щоб її включили до списку санкцій. Таке рішення може приймати Рада національної безпеки і оборони України. Поки компанії немає в списку і вона не займається забороненою діяльністю, накласти на неї санкції і заборонити працювати не можна», — пояснили юристи.
Wildberries хіба не займається забороненою діяльністю?
Після запуску інтернет-магазину користувачі звернули увагу на те, що на українському сайті є товари з зображенням президента Росії Володимира Путіна, футболки з кримськими окупантами і комуністичною символікою, яка заборонена в Україні.
Двадцять третього вересня, через два дні після запуску онлайн-магазину, міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко запропонував премʼєр-міністру Денису Шмигалю ввести санкції «щодо онлайн-сервісів, які пропагують продукцію різного роду і контент в розрізі заборонених законом продуктів і серіалів». Пропозиції з цього приводу має розробити Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій.
Юристи пояснюють: щоб санкції ввели, потрібно не просто віддати доручення і розробити пропозиції, а повністю пройти передбачену законом процедуру — довести, що компанія та її бенефіціари загрожують територіальній цілісності й суверенітету України, сприяють терористичній діяльності та порушують інтереси держави. Поки санкції не введуть, магазин може законно працювати в Україні.