Наприкінці історії хочеться повернутися до її початку. Чому ви залишили успішний бізнес і пішли в Кабмін на посаду, яка для більшості асоціювалася з завгоспом? Вам нічого іншого не запропонували?
Для мене було важливо займатися проєктами у різних сферах. Якщо подивитися на проєкти, які я опублікував, вони стосувалися різних міністерств: електронні лікарняні листки, боротьба з підробними ліками та алкоголем, діджиталізація. Посад, які давали б змогу усім цим займатися, не так багато. Міністр Кабінету міністрів — одна з них.
Ви обрали її самі чи вам запропонували?
Першим цей варіант озвучив Олексій Гончарук. Я спочатку не зрозумів, але потім вирішив, що це може бути правильний формат.
Багатьох здивувало, що ви не залишилися в новому Кабміні. Чому так сталося?
Конкретної розмови про те, що я йду, не було. Просто в якийсь момент стало зрозуміло, що уряд йде у відставку, Гончарук подає заяву. У нас була зустріч на чотирьох — із президентом, [головою Офісу президента Андрієм] Єрмаком і [премʼєр-міністром Денисом] Шмигалем. Ми обговорювали подальшу співпрацю, президент попросив Шмигаля опрацювати варіанти, за яких я міг би продовжити роботу в Кабміні. Але ми не знайшли прийнятний варіант і вирішили, що я буду пробувати вести проєкти ззовні.
Чому не знайшли? Що вам пропонували?
Я б не хотів називати конкретні пропозиції.
Це були міністерські посади?
Ні.
Ви вважаєте, що зможете реалізувати великі проєкти як волонтер?
Думаю, зможу — всі процеси плюс-мінус запущені, зрозуміло, як і що робити з технічної і нормативної точки зору.
Якщо грубо, то це виглядає так: «Дмитре, спасибі за роботу, але місця у нас для тебе немає. Тому роби все як волонтер, без повноважень».
Це ж не вони хочуть, а я. Якщо я не доведу до кінця ті проєкти, які розпочав, це мені передовсім буде прикро, а не їм.
Ви знаєте, як президент відреагував на те, що він дав завдання знайти для вас роботу, а її не знайшли?
Ні, ми більше не спілкувалися. Усім зараз не до того.
В одному з інтервʼю ви говорили, що Андрій Богдан покликав вас допомогти створити кол-центр у передвиборному штабі Зеленського. Для когось ви, очевидно, були людиною Богдана. Те, що вам не знайшли роботу, повʼязане з його звільненням з ОП?
Я не знаю, справді не знаю. Підозрюю, що у середовищі людей, які мислять такими категоріями, цей аргумент міг зіграти якусь роль. Я можу сказати за себе: я нічийна людина — ані Богдана, ані Гончарука, я сам по собі. Я людина, яка отримує задоволення від впровадження корисних проєктів. Крапка.
Коли ви працювали в Кабміні, ходили чутки, що у вас складні стосунки з главою Міністерства цифрової трансформації Михайлом Федоровим. Грубо кажучи, ви займалися однією справою в різних відомствах. У вас був конфлікт?
Я не згоден, що ми займалися одним і тим самим — Міша відповідає за діджиталізацію, я за неї не відповідаю. Я сприймаю себе як менеджера високого рівня, який може керувати проєктами і далеко не тільки в царині IT. Приміром, проєкт боротьби з нелегальним алкоголем, коли ми налагоджували взаємодію між СБУ, прокуратурою та МВС, не про діджиталізацію.
Тобто, стосунки були нормальні?
Так, як з усіма міністрами.
Тоді як ви оцінюєте швидкість діджиталізації країни за останній рік? Цей слоган був фішкою кампанії Зеленського.
Не хочу давати оцінку. Іноді можна скористатися «правилом Міранди» і промовчати.
Ваше мовчання в цьому питанні є дуже красномовним. Сам Федоров, до речі, казав, що ви працюєте у звʼязці.
Ми з Мішею ніколи не працювали у звʼязці, ми працювали з ним не більше, ніж з будь-яким іншим міністром.
В інтервʼю вашому бізнес-партнеру Михайлу Рогальскому ви говорили, що можете повернутися в політику. Якщо повернетеся, то куди — парламент, Кабмін, можливо, держкомпанія?
Конкретних ідей, які я готовий озвучувати, поки немає, але я припускаю, що через якийсь час мене може знову занести в політику. Це має бути посада, яка дозволяє реалізувати масштабні проєкти. Це точно не держкомпанія, не парламент і не місцеві вибори.
Співзасновник Monobank Олег Гороховський заявив, що ви не можете повернутися в бізнес після політики. На якому етапі зараз ця історія?
Є така історія, як РЕР — якщо людина обіймала високу посаду в системі влади, то на його взаємодію з партнерами і бізнесом накладаються певні обмеження. Ми зараз з юристами опрацьовуємо правильний формат, щоб не поставити під ризик бізнес і моїх партнерів.
«Правильний формат» означає, що ви шукаєте нову роль для себе чи, може, вийдете зі складу акціонерів Monobank?
Я вийшов з акціонерів компанії Fintech Band, яка разом з Universal Bank запустила Monobank, у вересні 2019 року. Зараз із Monobank ми вивчаємо різні варіанти. [Після виходу інтервʼю у відповідь були внесені правки].
Повернімося до вашої попередньої роботи: чому уряд Гончарука не став Кабміном великих змін, як багато хто сподівався?
[Замислюється] З одного боку, усім нам бракувало досвіду, що логічно. З іншого — забракло авторитету. Коли ти просуваєш непопулярні реформи, правильні, але непопулярні, у тебе має бути достатньо авторитету, щоб, як бронепоїзд, штовхати вперед. Звичайно, із кожною реформою були свої специфічні проблеми, але оця — загальна.
Які реформи вашого Кабміну вважаєте найправильнішими?
Мені важко коментувати весь Кабмін, можу розповісти про свої проєкти. Був досить великий проєкт зі скорочення держапарату. Не знаю, чи можна сказати, що я цим пишаюся, бо ж багато людей втратили роботу, але наш держапарат має бути компактнішим.
Був великий проєкт з оцінки чисельності населення — це важлива робота. Зараз багато публікацій з аналізом коронавірусу і всі посилаються на цифри, які ми отримали. Коли епідемія закінчиться, сподіваюся, ми видамо другу частину цього дослідження і покажемо розбивку по окремих населених пунктах, де скільки людей живе фізично.
Ви вже маєте цю розбивку?
Так, але там іще сирі дані. Ми звіряємо з різними джерелами, але через вірус робота загальмувалася.
Боротьба з нелегальним ринком алкоголю дала плоди. Якщо подивитися на акцизні доходи держави за листопад-грудень 2019-го, то там на пів мільярда більше, ніж за аналогічний період 2018-го.
Відчутне спрощення йде у звітності Держстату. Близько 40% форм Держстату для бізнесу ми вже почали скасовувати, сподіваюся, до кінця цього півріччя скасуємо всі.
Скасування трудових книжок — прикольний проєкт. Ми їх майже скасували — чекаємо, поки парламент ухвалить відповідний законопроєкт.
Було б добре, якби встигли ввести електронні лікарняні — зараз би це знадобилося, але ж вірус завадив.
До приходу в Кабмін ви були радником голови СБУ Івана Баканова. Ви залишаєтеся на цій посаді?
Поклавши руку на серце — я не памʼятаю. Можливо, я досі його радник, але особливо ми не співпрацюємо.
З ким із влади ви працюєте після виходу з Кабміну?
З Держстатом, з міністром Кабміну, з Мінфіном і податковою по акцизній марці, але в уповільненому форматі.
Хто, на вашу думку, міг стати ідеальним премʼєром після Гончарука?
Давайте я не буду називати прізвищ, а краще поділюся висновками, які зробив після роботи в уряді. Вищі посади мають обіймати насамперед професійні менеджери. Їм навіть не обовʼязково мати якісь спеціалізовані знання — вони мають бути у заступників і радників. І Кабмін не повинні формувати з політичних мотивів. Це абсолютно стандартне рекрутингове завдання з пошуку нормальних управлінців. Інша річ, що через атмосферу, яка зараз є в уряді, нормальні керівники туди не дуже йдуть.
Яка атмосфера?
Це та ж політика, багато стресу і суспільство, яке може дуже агресивно відреагувати на будь-яке неправильно сказане слово або дію. Висока ймовірність, що після цієї роботи твоя репутація буде зіпсована.
Напередодні приходу в Кабмін ви мали зовсім інші плани. Ви збиралися їхати до Лондона, щоб запускати Koto, вже винайняли там квартиру і сплатили за неї, але в останній момент відмовилися і пішли у владу. Це було того варте?
Я вважаю, що так. Я отримав незабутній досвід — було багато стресу, але і задоволення також.
Якщо вже говорити про задоволення, то наше стандартне питання: як ваш кіт, він живе з вами?
Він поки живе в мого друга. Одна з дилем, які я вирішую — в якій країні далі робити бізнес. Є можливість зробити проєкт за кордоном, є — в Україні. Якщо чесно, мені потрібно зрозуміти, де я буду жити більшу частину часу після карантину.
Який проєкт?
Передовсім — фінтех. Є багато цікавих ринків, де можна запускати аналоги Monobank, але проблема в тому, що для цього потрібно виїхати з України, а мені тут дуже комфортно. Я б хотів знайти формат, за якого міг залишатися тут.
Якщо не банк, то що?
Я зараз активно вивчаю медичну галузь — це сфера, відкрита для інновацій. Моя проблема в тому, що я не великий фахівець у цій темі, але, з іншого боку, я фахівець в IT, і, можливо, якщо обʼєднати ці два напрямки, вийде щось цікаве. Це один з десятків сценаріїв, які я розглядаю.
Останнє питання від фанатів Monobank: скільки нагород ви зібрали?
Мало, прикро мало. Коли ми ввели ці медальки, я пішов у Кабмін, а коли йдеш у Кабмін, твоє життя закінчується — ти не витрачаєш нічого. Після Кабміну — карантин. Лише 38 медальок, не можу похвалитися.