Виробництво з Китаю перенесуть ближче до споживачів
В Ухані, якій був центром пандемії, виробляли комплектуючі для різних галузей — від електроніки до важкої промисловості. Коли фабрики закрилися, акції технологічних гігантів подешевшали. А міжнародні компанії відчули ненадійність глобальної системи поставок.
Ще місяць тому політики зі США називали коронавірус «китайським», а вже в березні уряди різних країн заборонили міжнародні поїздки, запровадили додаткові візові вимоги й обмежили експорт. Одинадцятого березня ввів заборону на вʼїзд для іноземців і президент США Дональд Трамп. Усі ці обмеження роблять економіку країн національною, а політику — націоналістичною.
Заборони ввели тимчасово, для боротьби з пандемією. Але криза, до якої призвело поширення коронавірусу, буде довгостроковою. Вона перериває міжнародні ланцюжки постачань і додає популярності політикам, які виступають проти мігрантів. Це послаблює глобалізацію.
Останніми роками виробляти товари в Китаї все менш вигідно: країна стала багатшою, заробітні плати вищими. Коли почалася епідемія коронавірусу, в Китаї зупинилися заводи. Експорт знизився на 17 відсотків, що призвело до збоїв у виробництві європейських автомобілів, iPhone та інших споживчих товарів.
Нова криза може спонукати підприємства перебудувати свою логістику та інвестувати в локальні виробництва. Перший варіант — перенести бізнес в інші країни Азії, наприклад у Вʼєтнам або Індонезію. Другий — скорочення шляху поставок. Наприклад, США виробляє товари в Мексиці, а європейські виробники у Східній Європі чи Туреччині. Третій — інвестувати в роботів і 3D-друк у країнах з розвиненою економікою.
Діловий туризм втратить актуальність
Коронавірус змусив людей звести до мінімуму всі бізнес-поїздки. Через урядові обмеження та страх заразитися люди працюють вдома. Тому й після кризи ділові поїздки скоротяться. Програми для відеоконференцій і чати роблять більшість з них непотрібними. Компанії виявили, що, хоча іноді особисті зустрічі необхідні, технологічні альтернативи теж гарні, а ще — вони набагато дешевші. Навколо дедалі більше розмов про шкоду літаків для клімату, а компанії прагнуть підкреслити свою турботу про довкілля. Отже, нарівні з економічною існує також екологічна причина, чому кількість ділових поїздок зменшиться.
Націоналісти посилять позиції
Коронавірус поширився не тільки на глобальні центри, такі як Лондон чи Нью-Йорк. Але й на передмістя Сіетла або Кастільйоне-дʼАдда, маленького містечка з населенням 4 600 людей. Це одне із 10 міст Ломбардії, які італійський уряд першими помістив у карантин. Світове співтовариство і політичні лідери виголошували промови про необхідність транскордонного співробітництва, але самі діяли навпаки. Ліберальні уряди запровадили навіть більш суворі обмеження на поїздки та торгівлю, ніж Трамп у розпал конфлікту з Китаєм минулого року. Навіть на безбарʼєрному ринку Євросоюзу Франція і Німеччина заборонили експорт масок для обличчя.
Але в цілому коронавірусна криза — це політичний подарунок для націоналістів і протекціоністів. Епідемія посилила уявлення про те, що іноземці є загрозою. Вона показала, що під час кризи не завжди можна розраховувати на своїх сусідів і союзників. Це зміцнює впевненість у своїй правоті тих, хто вірить в сильний уряд і пріоритет суспільних потреб над свободою особистості та національних інтересів над міжнародним співробітництвом. У підсумку коронавірус може подарувати нам менш глобалізований світ. Коли пандемія і паніка вщухнуть, прихильникам глобалізації доведеться довго і переконливо доводити іншим, чому вона важлива.