Володимир Зеленський хоче перезапустити НАЗК. Нинішній глава агентства Олександр Мангул розповідає, як зміниться агентство і хто перевірятиме декларації нової влади — інтервʼю theБабелю

Автори:
Марія Жартовська, Марія Ульяновська
Дата:
Володимир Зеленський хоче перезапустити НАЗК. Нинішній глава агентства Олександр Мангул розповідає, як зміниться агентство і хто перевірятиме декларації нової влади — інтервʼю theБабелю

Гонтар Володимир / УНИАН

Наприкінці серпня президент Володимир Зеленський подав у Верховну Раду законопроєкт № 1029, яким пропонує перезапустити Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК). Це один із ключових антикорупційних органів — він веде реєстр декларацій чиновників і сам перевіряє ці декларації. Зеленський пропонує кілька нововведень. Одне з ключових — якщо раніше агентством керувала колегія, тепер це робитиме одна людина. Вибирати її буде конкурсна комісія. НАЗК отримає автоматичний доступ до всіх реєстрів, що дозволить більш ефективно перевіряти декларації. Нинішнього очільника НАЗК Олександра Мангула не залучали до написання цього документа й не врахували кілька побажань агентства. Кореспонденти theБабеля зустрілися з ним і поговорили про новий законопроєкт, взаємини з Офісом президента й про те, чи братиме він участь у конкурсі на посаду голови НАЗК.

Після інавгурації Володимира Зеленського ви спілкувалися з кимось із його Офісу?

Я зустрічався з [генеральним прокурором, колишнім членом НАЗК] Русланом Рябошапкою в липні, коли він ще працював заступником голови Офісу президента. Ми не були знайомі особисто. Обговорювали порядок денний НАЗК — сильні та слабкі сторони законодавства. Багато в чому наші погляди збіглися. Наприклад, що потрібно перенести реєстр е-декларацій на наш серверний майданчик (зараз ми орендуємо обладнання в державного підприємства — Держспецзв’язку). Зійшлися на тому, що потрібно модернізувати форми декларацій. В агентства зараз небагато прихильників, тому цінуємо будь-яку підтримку.

Ми поговорили про те, що НАБУ необхідний віддалений доступ до декларацій НАЗК. Законодавство про захист персональних даних не дозволяє нам відкрити його так, як це бачить НАБУ: детективи хочуть прямий і повний доступ до прихованих даних усього масиву е-декларацій. У тому числі персональних даних третіх осіб, які взагалі не повʼязані з фігурантами кримінальних справ.

18 липня Володимир Зеленський і Руслан Рябошапка зібрали керівників усіх антикорупційних органів на засідання. Ви на нього не прийшли, і Рябошапка заявив, що через два місяці в НАЗК буде новий глава. У нього до вас особиста неприязнь?

У нас не було взаємин, тому і немає ґрунту для неприязні. Якщо наші пріоритети підтримує влада, у цьому разі Рябошапка, — це добре. А заяви про два місяці — це частина передвиборчої парламентської кампанії. Нагадаю, вибори у Верховну Раду проходили за два дні після засідання Нацради. І я не сприймаю цю заяву на свій рахунок.

Президент хоче перезавантажити НАЗК. Його законопроєкт змінює структуру та повноваження агентства. Він вплине на ефективність НАЗК?

Ініціатива президента має переваги. Цим законопроєктом він зруйнував тезу своєї ж команди про те, що «нинішнє керівництво НАЗК завалило всю роботу». Якщо б це було справді так, досить було б просто поміняти таблички з прізвищами на дверях кабінетів.

Законопроєкт дає НАЗК повноваження та інструменти, які ми просимо в парламенту останніх три роки. Наприклад, у нашої системи контролю декларацій буде автоматичний доступ до всіх 16 реєстрів та баз даних; зараз у нас доступ тільки до 13. Ми отримаємо доступ до Спадкового реєстру, Єдиного реєстру довіреностей та Реєстру актів цивільного стану.

Ми зможемо отримувати інформацію від нотаріусів, що раніше було неможливо. Нам не потрібно буде реєструвати нормативно-правові акти НАЗК у Мінʼюсті. Більше чиновників потрапить під контроль НАЗК, — наприклад, це будуть керівники підприємств військово-промислового комплексу або підприємств, якими більш ніж наполовину володіє держава чи місцеві громади.

А які в законопроєкту недоліки?

Я чекав від нього більшого. Наприклад, НАЗК не дали права бути стороною в судовому процесі та оскаржувати рішення судів першої інстанції. Прокурорів звільнили від розгляду «адміністративних» протоколів. З процесу випадає одна зі сторін: будуть тільки суддя і відповідач, зі своїм адвокатом.

Якщо його ухвалять, то чиновникам не потрібно буде вносити до реєстру інформацію «про суттєві зміни майнового стану» — із цим я не згоден. Якщо чиновник отримав дохід або придбав майно, яке коштує більш ніж 50 прожиткових мінімумів [приблизно 100 тисяч гривень] — їх потрібно декларувати в реєстрі. Ми пропонували звільнити від цього чиновників, лише якщо вони отримали дохід за основним місцем роботи, — тоді це буде фіксувати реєстр податкової служби.

Кабмін зможе призначати в. о. голови НАЗК без конкурсу — у такому разі вона втратить незалежність. Очільник НАЗК стане керівником державної служби. Навіщо тоді залишати посаду керівника апарату та його заступника? Крім того, голові НАЗК та його заступникам будуть платити на порядок більше, ніж уповноваженим особам НАЗК. Їхні зарплати повинні бути одного рівня — саме так це влаштовано в інших антикорупційних органах.

Хтось із НАЗК був співавтором цього документа?

Ні. Я прочитав текст законопроєкту на сайті Верховної Ради. У пʼятницю [6 вересня] засідав парламентський комітет з питань антикорупційної політики, нас туди не запросили. Судячи з усього, законопроєкт хочуть ухвалити відразу, без другого читання. Пояснюють поспіх так: «Щоб не заспамити законопроєкт поправками».

Важлива норма законопроєкту — тепер НАЗК буде керувати одна людина, а раніше це робила колегія. Ви як до цього ставитеся?

В обох моделей є переваги та недоліки. Будь-який керівник вам скаже, що приймати рішення одноосібно набагато швидше. Не потрібно нікого переконувати. Але є ризик корупції. У цьому разі із законопроєкту президента незрозуміло, як будуть призначати заступників голови НАЗК.

Після того, як законопроєкт ухвалять, ви повинні будете скласти повноваження. Ви хочете знову очолити НАЗК?

Не бачу причин, щоб не претендувати на посаду глави НАЗК. Поки я працював в агентстві, ми вичавили максимум з наявних повноважень. На початку 2019 року запустили Систему автоматичної верифікації декларацій. За вісім місяців перевірили в три рази більше декларацій, ніж за три попередніх роки. Це був максимум, який ми могли отримати, враховуючи всі перешкоди.

Хто вам заважає?

У мене склалося враження, що успішне НАЗК нікому не цікаве. Ми два роки добивалися, щоб парламент дав НАЗК доступ до реєстрів. Ніхто із тих, хто нас критикував, нам не допоміг. Робота тривала зі скандалами, через це з нами побоювалися співпрацювати міжнародні донори. Ми намагалися повернути їхню довіру, але й зараз нам довіряють не так, як хотілося б. Її повернуть, і неважливо, хто очолить НАЗК.

Пресслужба НАЗК

Прийшла нова влада. Ви відчуваєте на собі ярлик «команди старих чиновників»?

Відчуваю. НАЗК, НАБУ і САП — їх усі запускала «стара команда». Але цей ярлик більше підходить політикам.

Після того, як прийшов Зеленський, вам стало простіше співпрацювати з НАБУ й САП?

У нас робочі взаємини. Я не думаю, що це залежало від виборів. Просто їм потрібно було зміцніти.

Перестати сваритись?

Перестати конкурувати один з одним. Ми перевіряємо декларації, а вони порушують кримінальні справи, розслідують їх і доводять до суду.

Що НАЗК має зробити насамперед?

Затвердити тисячу повних перевірок декларацій, відібраних автоматичною системою. Це наше зобовʼязання перед ЄС, перед тим як Україна отримає другий транш макрофінансової допомоги в 500 мільйонів євро. Самі перевірки ми вже провели. Ухвалили результати 821 перевірки. Залишилося прийняти 179 перевірок.

Нещодавно агентство знайшло невідповідності в деклараціях деяких чиновників за 2015—2017 роки. Наприклад, у голови НБУ Якова Смолія знайшли незадекларовану нерухомість на мільйони гривень. У мера Дніпра Бориса Філатова в деклараціях за 2016 і 2017 рік не було інформації про земельну ділянку, мотоцикл і човен. Заступник міністра енергетики та вугільної промисловості Анатолій Корзун у декларації за 2016 рік вказав неправдиву інформацію про вартість житлового будинку й не задекларував прибуток дружини від спадщини. Чому ви почали перевіряти старі декларації?

Якщо нам надходить запит від правоохоронних органів або інформація від громадських активістів, ми перевіряємо всі декларації чиновника. Декларацію Філатова відібрала для перевірки автоматизована система. Декларацію Смолія ми почали перевіряти ще минулого року. Був проєкт рішення НАЗК, але він тоді не набрав більшості голосів.

А чому зараз результат перевірки Смолія затвердили?

Спочатку ми зафіксували, що Смолій дав неправдиву інформацію про вартість цінних паперів. Згідно з законом, він повинен вказати їхню номінальну вартість, а вказав ринкову. Коли дійшло до повної перевірки, він надав документи, у тому числі про те, що сплатив податки з цієї покупки. Тому більшість членів НАЗК вирішили, що рішення потрібно доопрацювати.

Тоді ж за Смолія взялося НАБУ — вони займаються колишніми керівниками НБУ, які брали участь у націоналізації ПриватБанку. У декларації Смолія доходи на рахунках не збігаються на два центи, чотири євро та 73 долари. Це все збіг?

Перевірка виявила неправдиву інформацію. Сума не важлива, чи то 73 долари, чи мільйон. Повірте, це збіг.

Який статус працівників Офісу президента? Буде НАЗК перевіряти їхні декларації? Ви, напевно, бачили відео з головою Офісу президента Андрієм Богданом із Сен-Тропе. Він дуже впливова зараз людина, але формально не чиновник і під перевірку може не потрапити.

Не бачив, читав. Відповідно до [президентського] законопроєкту № 1029, ми будемо перевіряти декларації працівників Офісу. Уже формується культура, коли публічні люди зобовʼязані бути доброчесними — незалежно від того, перевіряємо ми їх чи ні.

Президентський законопроєкт дозволяє НАЗК скорочувати фінансування партій. Це станеться зараз чи після наступних виборів у Раду?

Гроші з бюджету виділяють на статутну діяльність політичних партій. Це дуже розмите поняття, у статутах його тлумачать дуже широко. Якщо Рада затвердить НАЗК такі повноваження, то це врахують у державному бюджеті на 2020 рік. Якщо тільки депутати не придумають інший механізм.