«Дуже окремий кейс». «Слугам» порадили краще «говорити щось загальне, ніж наговорити зайвого» про ситуацію навколо «Мотор-Січі»

Автори:
Катерина Кадакова, Марія Жартовська
Дата:
«Дуже окремий кейс». «Слугам» порадили краще «говорити щось загальне, ніж наговорити зайвого» про ситуацію навколо «Мотор-Січі»

Mixabest / Wikipedia

Депутатам «Слуги народу» підготували ефірні тези з порадами, як коментувати ситуацію з санкціями проти китайських інвесторів української компанії «Мотор Січ».

Згідно з документом, який опинився у розпорядженні «Бабеля», аналітичний та інформаційний відділи політичної сили порадили «дуже обережно коментувати цю тему і уникати прямих випадів та звинувачень на адресу Китаю».

«Це дуже окремий кейс, який стосується конкретного підприємства та конкретних людей і не стосується відносин між Україною та Китаєм як державами. Краще говорити щось загальне, ніж наговорити зайвого. Оскільки китайці планують судитися з Україною, а в суді можуть використовуватись зокрема і політичні заяви від представників провладної партії ніби як доказ того, що права китайських інвесторів ніби були порушені», — йдеться у тезах.

На думку авторів документа, компанії зацікавленні в придбанні акцій «Мотор Січі», бо хочуть отримати технології виробництва двигунів для літаків і вертольотів та спеціалістів, які є в Україні, щоб налагодити таке виробництво у себе на території.

«З цієї причини усі розмови про те, що нібито Україна втратила якісь розкішні можливості з розвитку власного підприємства, посварившись із китайцями або росіянами, не відповідають дійсності. В збереженні цього підприємства і його роботі може бути зацікавлена тільки Україна, а не якась інша країна», — запевнили аналітики.

До того ж автори тез вказують, що «ключові помилки в цій історії, які значно зашкодили інтересам України» були зроблені за часів п’ятого президента Петра Порошенка.

«Увесь цей процес по «Мотор Січі» почався ще більше 15 років тому. Санкції запроваджено проти конкретної компанії, конкретних осіб. Це дуже вузький кейс, який не є частиною відносин між державами. Співпраця України та Китаю і надалі залишається важливою для економік обох країн, для комунікації між нашими суспільствами. Це сталі відносини. Непорозуміння в кейсі «Мотор Січі», яке було спровоковано діями окремих осіб ще понад три і більше років тому, може бути вирішене в певній переговорній площині», — зазначається в документі.

Водночас в ефірних тезах декілька разів наголосили, що підприємство «Мотор Січ» є особливим, стратегічним і має працювати в інтересах держави.

«Маємо розуміти просту річ: яка б це не була країна світу, вона не буде дбати за нас про наші стратегічні підприємства і про те, щоб зберегти технологічну базу в Україні. А от для нас саме це — ключове. Для нас це особливе підприємство — там виробляються дуже технологічні двигуни для вертольотів, літаків. Таких технологій, як є у «Мотор Січі», більшість країн світу не мають. Тому і важливо – щоб підприємство не просто збереглося, а щоб воно реально працювало і щоб це було в інтересах нашого народу, який і вкладався в розвиток таких технологій, в створення такого виробництва», — радять автори документа говорити депутатам «Слуги народу».

Окремо в тезах зауважують, що, озвучуючи прогнози щодо ситуації з «Мотор Січчю», потрібно висловлювати сподівання, що це питання можна буде вирішити цивілізовано, насамперед у переговорний спосіб, а люди, які відповідали за раніше ухвалені рішення, що призвело до нинішньої кризи, повинні понести відповідальність.

«Принаймні морально. Але якщо є підстави для кримінальної відповідальності для тих чи інших громадян України, які поставили під загрозу майбутнє українського стратегічного підприємства, — це також має бути», — резюмували аналітики.

  • 29 січня президент Володимир Зеленський увів санкції проти китайських інвесторів «Мотор Січ». Санкції ввели на три роки. Серед введених обмежень — блокування активів, обмеження торгових операцій та запобігання виведенню капіталу за межі України. У лютому Міністерство закордонних справ отримало від Китаю ноту через санкції.
  • У грудні 2019 року президент компанії «Мотор Січ» Вʼячеслав Богуслаєв підтвердив продаж акцій підприємства китайським компаніям Skyrizon Aircraft Holdings і Xinwei Technology.
  • 6 серпня Зеленський доручив уряду та РНБО перевірити, чи відповідає продаж національним інтересам — начебто китайські інвестори придбали ці акції без дозволу Антимонопольного комітету. Наступного дня український партнер китайських компаній, харківський бізнесмен Олександр Ярославський заявив, що прокуратура повторно заарештувала акції «Мотор Січ», і попросив Зеленського втрутитись, інакше китайські інвестори можуть подати багатомільйонні позови в міжнародні суди.
  • Загалом Антимонопольний комітет відхилив уже три заявки Ярославського та китайської компанії на купівлю «Мотор Січ».
  • «Мотор Січ» — один з найбільших світових виробників двигунів для авіаційної техніки, а також промислових газотурбінних установок. Розташований у Запоріжжі. Продукція підприємства постачається в понад 100 країн світу.