Американка Кеті Салліван стала першою людиною, яка побувала і у відкритому космосі, і на дні Маріанської западини

@AstroKDS / Twitter

Першою людиною, яка побувала і в космосі, і на дні Маріанської западини, стала американська астронавтка і океанограф Кеті Салліван. Вона також стала першою жінкою, яка опустилась на глибину 11 км до крайньої точки западини — Безодні Челленджера. Її подорож під товщу води в рамках наукової місії відбулась 7 червня.

Про це повідомляє Collect Space.

До Безодні астронавтка спустилася на першому комерційному глибоководному апараті Limiting Factor в рамках наукового проєкту з дослідження дна, яке складається з трьох площин. Всього заплановано вісім занурень, під час яких науковці досліджуватимуть вулканічні отвори та виявлятимуть досі невідомі види організмів.

«Щойно з Безодні Челленджера! Моїм другим пілотом стала доктор Кеті Салліван — відтепер перша жінка на дні океану і колишня астронавтка. Привітаймо її!» — написав дослідник, розробник і пілот апарата Віктор Весково у Twitter через 12 годин після занурення.

Перебуваючи на дні западини, Салліван зателефонувала астронавтам на борт Міжнародної космічної станції, щоб поділитися своїм досвідом. Це також було вперше — зв’язок з космосом із найглибшої точки на планеті.

«Я знаю Безодню Челленджера як батиметричну особливість на графіку, як тектонічну і сейсмічну особливість… Але все це — розуміння на основі даних. Особисте споглядання — це величезна різниця», — цитує CNN враження астронавтки.

Раніше Салліван вже бувала на глибині моря — вона займалась вивченням гідротермальних отворів східної частини Тихого океану на глибині 2,5 км у 1996 році.

На сьогоднішній день лише восьмеро людей були в Маріанській западині та понад пів тисячі — у космосі. Салліван у 1984 році вийшла у відкритий космос під час місії шатла «Челленджер», а у 2020-му побувала у Безодні Челленджера. І космічний апарат, і дно Маріанської западини названі на честь британського військового корабля, чий екіпаж у 1875 році провів перші вимірювання найглибшої точки Землі.