Художника Поля Гогена звинуватили в педофілії та расизмі. Митці закликають перестати захоплюватись його роботами

Автор:
Ольга Березюк
Дата:

Лондонська національна галерея запропонувала переглянути творчість художника Поля Гогена, звинувативши його в педофілії та расизмі на великій виставці його робіт, яку сама ж й організувала.

Про це пише The New York Times.

Під картинами відвідувачі побачили написи на кшталт «Гоген під час життя на Таїті користувався своїми привілеями білого європейця і вступав в численні звʼязки з місцевими мешканками». А в аудіогіді виставки прямим текстом пропонується припинити захоплюватися роботами Гогена.

Одна з центральних картин виставки — «Техамана, яка має безліч батьків». На ній зображена малолітня дружина Гогена, яка тримає віяло.

Картина «Техамана, яка має безліч батьків», Поль Гоген, 1893

Wikimedia

Хто такий Поль Гоген?

Гоген народився в Парижі, у сімʼї радикального журналіста. Він провів юнацтво в Перу, потім повернувся до Франції. У 1870-х почав займатися живописом, але працював біржовим маклером. Він відплив до Таїті в 1891 роців пошуках екзотичного оточення на кшталт того, що бачив у Перу. Більшу частину решти своїх 12 років життя він провів на Таїті та на французькому полінезійському острові Хіва-Оа, де жив із дівчатками-підлітками, виховуючи дітей від них і створюючи свої найвідоміші картини.

У міжнародному музейному світі Гоген — касовий хіт. Лише за останні кілька років було проведено пів тисячі виставок його творчості, зокрема важливі виставки у Парижі, Чикаго та Сан-Франциско. Але в епоху підвищеної чутливості громадськості до питань статі, раси та колоніалізму музеям доводиться переглядати його спадщину.

Це вже не перший скандал через роботи художника. Так, на виставці в Оттаві назви та описи низки його робіт були змінені, щоб уникнути «нечутливої мови». Наприклад, картина під назвою «Голова дикуна, маска» містила ярлик, в якому пояснювалось, що слова «дикун» і «варвар», що сьогодні вважаються образливими, відображають ставлення, звичні для часів Гогена.

Один з організаторів виставки Гогена у 2010 році Вісент Тодолі відгукувався про нього так: «Він людина, яку я можу повністю ненавидіти. Але робота є робота».

А засновник інтернет-музею girlmuseum.org, присвяченого зображенню молодих дівчат в історії та культурі, Ешлі Ремер вважає, що вчинки Гогена були настільки жахливими, що затьмарили його роботу як митця.