Понад дві тисяч років тому Земля зазнала потужного удару сонячної радіації

Олена Козаченко

Група вчених виявила в крижаних ядрах Гренландії докази того, що в 660 році до н. е. Земля зазнала потужного удару сонячних протонних частинок. Цей удар був в 10 разів потужніший за будь-який з тих, які змогли зафіксувати сучасні технології. Про це пише ВВС.

Учені пояснюють, що на Сонці періодично відбуваються величезні вибухи заряджених частинок й іншого випромінювання, яке може дістатися Землі.

Особливий вид сонячної емісії, знайдений в льоду Гренландії, називають сонячним протонним явищем (SPE). У сучасну епоху, коли ці високоенергетичні частинки дістануться Землі, то можуть вивести з ладу електроніку на супутниках, які людство використовує для звʼязку і послуг, як-от GPS.

Випромінювання також могло б становити небезпеку для здоровʼя космонавтів. А пасажири та члени екіпажу комерційних літаків, які літають на великих висотах і поблизу полюсів, наприклад, на трансатлантичних маршрутах, могли б отримати підвищені дози радіації. Щоправда, це залежало б від багатьох чинників.

Інші типи сонячної радіації можуть викликати полярні сяйва в атмосфері та відключати електричні мережі.

У статті зазначається, що сучасні дані моніторингу містять інформацію про сонячні шторми лише за останні 60 років. Тому знайти докази такого масштабного опромінення Землі, яке датується 660 роком до н. е., означає, що людство недооцінює те, наскільки потужними можуть бути такі космічні події.

Учені також пишуть, що для людей, які жили в ті часи, ця подія не мала жодних помітних ознак або ж наслідків.

Дослідження було опубліковане в журналі «Наукові записки Національної академії наук» (PNAS).