Учені вивчать найтаємничіший компонент Всесвіту, «перетворивши» телескоп на камеру

Ольга Матвєєва

Pixabay

Учені обсерваторії, розташованої в чилійських Андах, перетворять великий синоптичний оглядовий телескоп (LSST) з 2022 року на найбільшу цифрову камеру на Землі. Таким чином можна буде дослідити, як розподіляється матерія у Всесвіті. Про це пише The Economist.

LSST є одним з експериментів, які незабаром допоможуть фізикам зрозуміти роботу гравітації та теорію відносності.

У 1998 році астрономи виявили, що Всесвіт розширюється швидше, ніж раніше.

Завдяки своїй потужній камері LSST проведе найбільш детальне обстеження неба і створить карту, яка дозволить вирішити проблему «темної енергії» чотирма різними способами.

По-перше, очікується, що телескоп відкриє велику кількість наднових зірок 1а — у 100 разів більшу, ніж відома сьогодні. Двадцять років тому вони створили перші тверді свідоцтва прискорення розширення Всесвіту. Оскільки світло від більш віддалених наднових повинен почати свою подорож раніше, звʼязок між відстанню і швидкістю показує, як розширення Всесвіту змінювалося з часом.

Другий підхід буде використовувати явище, відоме як «акустичні коливання баріонів». Ці коливання є особливістю раннього Всесвіту.

Наслідком усього цього є феномен, який називається космічним мікрохвильовим фоном (cmb). Він був виявлений в 1964 році і став раннім доказом на користь теорії Великого вибуху.

Третій підхід, доступний LSST для дослідження прискорення космічного розширення, називається гравітаційним лінзуванням. Воно базується на тому, що за загальною теорією відносності масивне тіло змушує тканину простору-часу викривлятися, що відхиляє шлях світла, яке проходить поблизу цього тіла.

Четвертий підхід буде здійснюватися через спостереження скупчень галактик. Телескоп дозволить фізикам вивчити, як ці масиви розвивалися. Оскільки скупчення галактик є найбільшими тілами Всесвіту, які утримуються разом завдяки гравітації, вони забезпечують природний спосіб вимірювання будь-яких відхилень від поведінки таких обʼєктів, що передбачена загальною теорією відносності.

З усіма цими даними астрономи відкриють вікно в минуле Всесвіту. Це повинно поліпшити прогнози щодо його майбутнього.