США погоджуються, що путіна мають судити за війну проти України. Але не погоджуються на Спецтрибунал. Чому і як це змінити? Бліц із Марком Еллісом ― юристом, який працював із трибуналами

Автор:
Оксана Коваленко
Редактор:
Євген Спірін
Дата:
США погоджуються, що путіна мають судити за війну проти України. Але не погоджуються на Спецтрибунал. Чому і як це змінити? Бліц із Марком Еллісом ― юристом, який працював із трибуналами

Getty Images / «Бабель»

Від початку повномасштабного вторгнення Україна переконує світ створити Спеціальний трибунал за злочин агресії — потрібен саме він, тому що в Міжнародному кримінальному суді, який вже видав ордер на арешт російського президента путіна, притягнути політичну і військову верхівку росії неможливо. До неформальної коаліції за покарання путіна входять 36 країн. Найкращий і єдиний варіант, який би влаштував Україну, ― створити трибунал через Організацію Обʼєднаних Націй. Такий трибунал зможе подолати президентський імунітет путіна, а також позбавить росію змоги знецінити суд. Навесні Сполучені Штати оголосили, що підтримують не спеціальний трибунал, а так званий інтернаціоналізований, який базується на українському законодавстві, але з міжнародним компонентом, зокрема до українських судів додадуться міжнародні. Такий варіант не вирішує ключових питань. Він не може подолати імунітет президента, він не відповідає українській Конституції та не матиме ваги. Минулого тижня Міжнародна асоціація юристів ухвалила резолюцію, якою закликала всі держави-члени ООН підтримати створення Спеціального міжнародного трибуналу щодо російської агресії. Виконавчий директор Міжнародної асоціації юристів — американський експерт з міжнародного права Марк Елліс. Він має великий досвід

Марк Елліс співпрацював із Міжнародними трибуналами з питань Югославії та Руанди, ініціював програму підтримки суддів в Іраку. І саме він ініціював створення мобільного застосунку eyeWitness to Atrocities, завдяки якому можна зберігати докази воєнних злочинів.
роботи з різними міжнародними трибуналами та знає, як притягувати до відповідальності винних у міжнародних злочинах. Кореспондентка «Бабеля» Оксана Коваленко поговорила з Еллісом про те, як переконати США підтримати Спеціальний трибунал щодо агресії росії.

Раніше Міжнародні трибунали, наприклад щодо Югославії

Трибунал створили в 1993 році для розслідування злочинів під час воєн, які почалися після розпаду колишньої Югославії. Працював трибунал 25 років. Він був розташований в Гаазі. На лаві підсудних опинився й президент Сербії Слободан Мілошевич.
чи Руанди
Трибунал заснували в 1995 році для розслідування міжнародних злочинів, які скоїв у Руанді тимчасовий уряд у 1994-му. Після військового перевороту проурядова етнічна більшість народності хуту діяла проти представників етнічної меншини — народності тутсі. Число вбитих за 100 днів сягнуло близько 800 тисяч. Цей трибунал першим в історії міжнародних трибуналів виніс вироки щодо геноциду. Він також першим визначив зґвалтування як засіб вчинення геноциду. Вироки винесли колишньому премʼєру і міністрам Руанди.
створювали через Раду Безпеки ООН
Постійно діючий орган Організації Обʼєднаних Націй. Його задача — підтримувати мир і безпеку у світі. До Ради безпеки входять 5 постійних членів — США, Франція, Велика Британія, Росія та Китай, і 10 непостійних. Непостійні члени Радбезу обираються за географічним принципом: пʼять — від Африки й Азії; один — від Східної Європи; один — від Латинської Америки; два — від Західної Європи та інших країн. Для ухвалення рішення потрібно 9 голосів, включно з голосами всіх пʼяти постійних членів Ради. Це і є так зване право вето.
. Але росія ― постійний член Радбезу, має право вето і блокуватиме будь-яку резолюцію. Чи можна створити Спеціальний трибунал щодо російської агресії за рішенням Генеральної асамблеї ООН
Головний дорадчий, директивний та представницький орган Організації Обʼєднаних Націй. Cкладається зі 193 членів ООН.
, щоб потім легітимність рішення цього трибуналу росія ніколи б не змогла поставити під сумнів?

Деякі країни-члени ООН та юристи-теоретики вважають, що тільки Рада Безпеки може належним чином створити Міжнародний кримінальний трибунал. Проте угода між ООН і Україною через Генеральну Асамблею ― справді юридично можливий варіант. В історії були такі прецеденти. Наприклад, угодою між ООН і Королівським урядом Камбоджі створили Надзвичайні палати в судах Камбоджі

У 1997 році Королівський уряд Камбоджі звернувся до генерального секретаря ООН з проханням створити незалежний судовий розгляд щодо високопоставлених керівників руху Червоних кхмерів і притягнення їх до відповідальності за геноцид та злочини проти людяності в період з 1975 по 1979 роки. У ті роки до влади прийшли червоні кхмери, яких очолював Пол Пот. Вони прагнули змінити камбоджійське суспільство відповідно до власної ідеології марксизму та маоїзму, проте їхнє правління відзначилося політичними репресіями, депортаціями та масовим винищенням людей.
. Потім цю угоду схвалила Генасамблея ООН, а не Рада Безпеки ООН.

Як це має відбуватися?

Тут важлива резолюція «Єднання заради миру», яку проголосували за пропозицією США

Її представили США, Велика Британія, Франція, Канада, Туреччина, Філіппіни та Уругвай.
ще в 1950 році. Її створили для того, щоб обходити нові вето Радянського Союзу під час Корейської війни
У липні 1950 року Північна Корея напала на Південну. Її підтримували СРСР і Китай. Південну Корею підтримували Велика Британія, США, європейські країни та інший демократичний світ. Війна тривала з липня 1950 року до липня 1953-го. Одна з причин іі закінчення — смерть Сталіна. Тоді президія Центрального комітету Компартії проголосувала за закінчення війни.
. У резолюції прямо прописано, що якщо Рада Безпеки через відсутність одностайності постійних членів не виконує свою основну задачу з підтримання міжнародного миру та безпеки або коли виникає загроза акту агресії, Генасамблея негайно розглядає це питання, щоб надати відповідні рекомендацій членам ООН. Зокрема, у разі порушення миру чи акту агресії. На цій підставі Генеральна асамблея може рекомендувати чи направити запит генеральному секретарю ООН щодо укладення угоди з Україною про спеціальний суд щодо злочину агресії.

Яке тоді правове рішення чи поправку потрібно ухвалити, щоб США погодились на Спецтрибунал і не бачили загрози своїм національним інтересам? Чи є спосіб?

Двадцять сьомого березня посол США з питань глобального кримінального правосуддя Бет ван Шаак оголосила, що Сполучені Штати підтримують розвиток Міжнародного трибуналу, який переслідуватиме за злочин агресії проти України. Однак вона зазначила

Вона сказала дослівно так: «Сполучені Штати підтримують створення інтернаціоналізованого трибуналу для переслідування злочину агресії проти України. Незважаючи на те, що розглядалося декілька моделей, які були ретельно проаналізовані, ми вважаємо, що міжнародний суд, який має коріння в судовій системі України, але також включає міжнародні елементи, забезпечить найчіткіший шлях до створення нового трибуналу та максимізує наші шанси досягти суттєвої відповідальності».
, що США підтримують «інтерналізований національний трибунал»
Такий термін вигадали великі держави, як-от США, Німеччина та інші, що не підтримують ідею Міжнародного трибуналу в тому вигляді, в якому його пропонує Україна. Ці країни вважають, що потрібно створити суд, юрисдикція якого виходить із українського кримінального права з доповненням міжнародним компонентом.
.

The New York Times повідомила, що Бет ван Шаак не хоче створювати прецедент, що міг би прокласти шлях для подібного суду, який би переслідував американських лідерів. Справді, Сполучені Штати завжди рішуче виступали проти таких трибуналів. Вашингтон навіть погрожував міжнародному трибуналу [Міжнародному кримінальному суду

Це перший постійно діючий міжнародний трибунал, який переслідує винних за злочин геноциду, воєнні злочини та злочини проти людяності. Заснований на підставі Римського статуту, ухваленого в 1998 році. Існує з липня 2002 року. Розташований в Гаазі. У березні 2023 року МКС видав ордер про арешт президента росії володимира путіна за депортацію українських дітей в рф.
], який міг винести рішення щодо дій США
Ідеться про дії США в Афганістані. У 2017 році тодішня прокурор МКС попросила судову палату дозволити розпочати розслідування міжнародних злочинів в Афганістані. Зокрема, йшлося про те, що такі злочини могли скоїти американські військові. Після цього США скасували американську візу прокурорці та погрожували скасувати візи іншим співробітникам МКС. У 2021 році новий прокурор Карім Хан заявив, що МКС не буде розслідувати дії американців в Афганістані, тому що в суду недостатньо ресурсів і він сконцентрується на більш очевидних злочинах, які там скоїв «Талібан».
. А тому Сполучені Штати навряд підтримуватимуть міжнародний трибунал, який потенційно можна було б перепрофілювати або розширити для розгляду справ щодо агресії інших країн, зокрема й США.

Однак надія на те, що якщо США підтримають ідею створити «інтерналізований національний суд», це не дозволить формувати суди проти США, доволі спірна. Бо прецедент все одно зʼявиться. Тобто будь-яка держава, яка є жертвою агресії, зможе за підтримки держав-союзників створити міжнародний національний суд і переслідувати агресора.

А чи вірно я розумію, що США вважають, що гібридний трибунал не створить такого прецеденту і не загрожуватиме їм?

Дехто стверджує, що інтернаціоналізований гібридний національний трибунал легше створити й правільніше. Однак такий трибунал все одно може бути проблематичним для США, оскільки це створить прецедент, коли кілька країн, включно з росією чи Китаєм, зможуть створити міжнародний трибунал, спрямований проти США. Проте я думаю, що цей інтернаціоналізований ― гібридний національний трибунал ― США розглядатимуть як найкращу модель.

Що можна зробити, аби переконати США підтримати Спеціальний трибунал, а не гібридну модель?

Я не думаю, що можна багато чого запропонувати, щоб переконати США підтримати справді міжнародний трибунал. США давно висловлювали свою неприязнь до такої моделі. Це питання політичне, а не юридичне. Єдиний спосіб, який я бачу для зміни сценарію, це якщо значна кількість держав через Генасамблею ООН підтримають резолюцію про міжнародний трибунал, і серед цих держав будуть Німеччина, Франція, Велика Британія та інші «вагомі» країни. Однак на сьогодні ми не бачимо цього руху. Наприклад, Велика Британія та Німеччина вже висловилися за гібридну національну модель.

Наскільки я розумію, основна причина полягає в тому, що США, будучи провідною країною, могли зробити речі, що теж можна розглядати як агресію. Як запобігти ризикам для США? Вони ж мали досвід ― брали участь в різних міжнародних судах, включно з Міжнародним військовим трибуналом для Далекого Сходу, Нюрнберзьким процесом

Трибунал, який після перемоги у Другій світовій війни створили США, Франція, Велика Британія та СРСР. На ньому судили верхівку нацистської Німеччини.
і трибуналами щодо колишньої Югославії та Руанди. Тож чому Україна інша?

Тому що жоден із цих механізмів притягнення до відповідальності, про які ви згадуєте, не стосувався злочину агресії, окрім Нюрнберзького. Але Нюрнберг сильно відрізнявся від будь-якого сучасного механізму. Сполучені Штати активно боролися з нацистською Німеччиною і стали єдиною світовою наддержавою. Їм не доводилося мати справу з протиборчими силами.

Раніше, під час Першої світової війни, коли Версальський договір

Мирний договір, який країни підписали у 1919 році після Першої світової війни. Згідно з документом, кайзера Німеччини Вільгельма II оголосили винуватцем війни, він мав постати перед Міжнародним трибуналом. Але уряд Нідерландів відмовився його видати, а держави-переможиці не наполягали на видачі. США теж не підтримали трибунал. Свій вік Вільгельм доживав у Нідерландах.
передбачав притягнення кайзера Вільгельма II
Останній німецький імператор і прусський король. Разом з іншими європейськими монархами сприяв розвʼязанню Першої світової війни. Зрікся престолу внаслідок революції 1918 року, яка повалила німецьку монархію. Виїхав до Нідерландів, де й помер у 1941 році.
до відповідальності за агресію, США рішуче виступили проти. Такої ж позиції вони дотримуються і нині. І, звісно, США не підтримують Міжнародний кримінальний суд. Отже, річ не в тому, що Україна інша, а в тому, що Сполучені Штати послідовно виступають проти будь-якого міжнародного механізму, який потім можна було б використати проти США. Ви можете назвати це «американською винятковістю». Я категорично не погоджуюся з позицією США, але вона така. Я думаю, що США активно підтримуватимуть Спеціальний трибунал проти путіна, але його модальність має бути узгоджена з інтересами самозбереження США.

І все ж таки, як можна переконати Вашингтон підтримати резолюцію в Генеральній Асамблеї?

В інтересах США підтримати Спеціальний трибунал, щоб запобігти можливим актам агресії в майбутньому, особливо якщо це може допомогти стримати Китай від вторгнення на Тайвань.

Крім того, 2 березня 2022 року Генасамблея ООН прийняла резолюцію «Агресія проти України». США її підтримали. Тому було б логічним наступним кроком підтримати Спеціальний міжнародний трибунал. Якщо цього не зробити, це буде приниженням для президента Зеленського, який заявив, що злочин агресії можна побороти лише в такий спосіб. Конгрес США справедливо підтримав Зеленського резолюцією, яка «закликає американського президента підтримати створення спеціального трибуналу для покарання злочину агресії проти України».

Якщо йти за сценарієм, який зараз підтримують США, це було б «вибірковим правосуддям». Крім того, є багато юридичних перешкод, щоб створити суд, базуючись на українському законодавстві, а це зведе нанівець взагалі зусилля притягнути до відповідальності винних за агресію. США навряд чи хотіли б, аби їх вважали частково відповідальними за цю невдачу.

«Бабель» із задоволенням розповість про суд над путіним. Допоможіть дочекатися його: 🔸 у гривні🔸 у криптовалюті🔸 Patreon🔸 PayPal: [email protected]

Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини.

Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США або УГСПЛ. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та редактори сайту «Бабель».

USAID є однією з провідних установ світу у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів і допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки й економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, перевищила $3 мільярди. Серед поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні — зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоровʼя та помʼякшення наслідків конфлікту в східних регіонах. Для того щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу звʼязків із громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт або на сторінку у Фейсбук.

Автор:
Оксана Коваленко
Редактор:
Євген Спірін
Теги:
міжнародний трибунал
трибунал в Гаазі
Путін
Права людини в дії

Помітили помилку? Виділіть її та натисніть Ctrl + Enter — ми виправимо