Про що фільм
«Манк» — біографічна стрічка про голлівудського сценариста 1930-х років Германа Манкевича, його боротьбу зі шкідливими звичками та співпрацю з режисером Орсоном Веллсом. У 1942 році Манкевич і Веллс отримали «Оскар» за сценарій фільму «Громадянин Кейн».
Як герої «Манка» повʼязані між собою
Головний герой стрічки — сценарист Герман Манкевич. Він почав свою карʼєру з журналістики і був театральним критиком The New Yorker. У 1926 році Манкевич переїхав до Голлівуду і почав писати сценарії для кінокомпаній Paramount і MGM. Він працював над стрічками «Чарівник країни Оз», «Людина світу», «Обід о восьмій» і десятками інших.
На початку 1930-х Манкевич був досить відомим у Голлівуді. Він спілкувався з очільником кінокомпанії MGM Луїсом Маєром і медіамагнатом Вільямом Герстом. Але до 1939 року залишився без роботи через алкоголізм і складний характер.
Орсон Веллс опинився в Голлівуді, коли йому було лише 24 роки. До «Громадянина Кейна» він грав у театрі та працював на радіо. У 1938 році Веллс створив радіоспектакль за романом Герберта Веллса «Війна світів» і став відомим. Студія RKO запропонувала йому зняти фільм на будь-яку тему і зіграти в ньому головну роль. Веллс погодився і найняв безробітного Манкевича написати сценарій до майбутнього фільму. У режисера була лише ідея — створити портрет відомої людини очима її близьких. Прототипом головного героя Чарльза Фостера Кейна став знайомий Манкевича — Вільям Герст.
На початку минулого століття Вільям Герст керував цілою медіаімперією. А ще — займався політикою. Кілька разів Герста обирали до Палати представників від Демократичної партії. Він також балотувався на посаду мера Нью-Йорка, губернатора штату і навіть президента США — щоразу невдало.
Манкевич нерідко відвідував галасливі вечірки бізнесмена у приватному замку Герст-Касл і дружив з коханкою Герста — актрисою Меріон Девіс.
Меріон Девіс — не дуже відома актриса. За все своє життя вона знялася у 46 фільмах, здебільшого в комедіях. Вважається, що саме вона стала прототипом глухої дружини героя у «Громадянині Кейні». Але на відміну від Герста, який намагався завадити виходу фільму, Девіс на Манкевича не образилася.
Чим знаменитий фільм «Громадянин Кейн»
Фільм розповідає історію медіамагната Чарльза Фостера Кейна не лінійно, а через безліч флешбеків — різних спогадів інших героїв про Кейна. Сюжетні флешбеки зустрічалися в кінематографі й до «Громадянина Кейна», однак Веллс повністю побудував на них фільм і зробив цей прийом популярним. Стилі оповіді Мартіна Скорсезе, Олівера Стоуна, Квентіна Тарантіно, самого Девіда Фінчера і багатьох інших режисерів базуються, зокрема, і на «Громадянині Кейні».
При цьому в 1941 році фільм провалився у прокаті, здебільшого — зусиллями Вільяма Герста. Великі кінотеатри відмовлялися його показувати, а газети ігнорували. Попри отриманий у 1942 році «Оскар», стрічка не була популярна у США до 1956 року — тоді студія RKO продала її на телебачення.
У 1998 році Американський інститут кіномистецтва поставив «Громадянина Кейна» на перше місце у своєму рейтингу 100 найкращих американських фільмів. У 2007 році рейтинг дещо змінився, але фільм Веллса залишився на тому ж місці.
Що потрібно знати про конфлікт Веллса і Манкевича
У 1971 році кінокритик Полін Кейл написала есе Raising Kane. Вона заявила, що весь сценарій писав сам Манкевич, а Веллс просто поставив під ним підпис, ще й умовляв Манка прибрати свій.
Ніхто не знає, чи існував конфлікт у дуеті Веллса і Манкевича насправді. Герман Манкевич помер у 1953 році — підтвердити чи спростувати заяву Кейл він уже не міг. Проте Орсон Веллс був живий і виклав свою версію створення «Громадянина Кейна»: у фільму взагалі довго не було єдиного сценарію — співавтори мали різні версії, які вони обговорювали.
У 1975 році кінознавець Роберт Керрінджер відвідав архіви студії RKO і знайшов там сім версій сценарію фільму. Він дійшов висновку, що над історією справді працювали обоє — і Манкевич, і Веллс. Перший створив основу сценарію, а другий його допрацьовував і корегував. Але в будь-якому разі «Громадянин Кейн» — це результат спільної творчості двох талантів.
Чому Девід Фінчер взявся за цю історію
Сценарій «Манка» у 1992 році написав батько режисера Джек Фінчер. Потім вони разом його вдосконалювали. «Манк» мав вийти ще у кінці 1990-х, але студія Polygram відмовилася знімати фільм у чорно-білому варіанті.
У 2003 році Джек Фінчер помер, а Девід зняв фільм самостійно. За словами режисера, його ніколи не цікавило, хто насправді написав сценарій «Громадянина Кейна». Інтригувала складна особистість Манкевича — за словами Фінчера, той «займався роботою, яку, здавалося б, ненавидів, а потім протягом одного короткого моменту наполіг на своєму — багато в чому завдяки Веллсу — і створив свій найкращий твір».