В Одесі знімають кримінальну комедію — зі спецагентами, голлівудським актором і колишнім співробітником Моссаду. Як відбуваються зйомки під час пандемії — репортаж «Бабеля»

Автор:
Катя Мещерякова
Редактор:
Дмитро Раєвський
Дата:
В Одесі знімають кримінальну комедію — зі спецагентами, голлівудським актором і колишнім співробітником Моссаду. Як відбуваються зйомки під час пандемії — репортаж «Бабеля»

Mario Grey

У листопаді в Україні почалися зйомки повнометражного фільму «Чек-аут». Його продюсують дві компанії: українська Se Film Production та ізраїльська United Channels Movies. За сюжетом агент ізраїльської розвідки Моссад Дов перед виходом на пенсію має завершити місію — затримати легендарного терориста Гільгамеша. Історія заснована на досвіді режисера Йонатана Декеля, який сам служив в ізраїльських спецслужбах. На головну роль він запросив голлівудського актора Джоша Пейса — він знімався у «Джокері», «Маленькому Мангеттені» і «Нью-Йорк, Нью-Йорк». Під час пандемії «коронавірусну безпеку» на майданчику забезпечують за спеціальним голлівудським протоколом. Кореспондентка «Бабеля» Катерина Мещерякова побувала на зйомках, провела день із командою і розповідає, як знімають кіно під час епідемії коронавірусу.

1.

Середина листопада, Одеса. Неподалік Потьомкінських сходів, на Приморському бульварі розташована «Лондонська» — у цьому готелі о сьомій ранку почалися зйомки повнометражного фільму «Чек-аут». Це ізраїльсько-український проєкт у жанрі кримінальної шпигунської комедії. Над проєктом працює ізраїльський режисер Йонатан Декель. Він, оператор Саар Мізрахі та близько 10 акторів приїхали з Ізраїлю та США. Решта команди — українці. Фільм знімають англійською мовою.

Організацією зйомок в Україні займається SE Film Production. Це не перша колаборація з Ізраїлем: у 2019 році на екрани вийшов фільм жахів «Голем», а на постпродакшені працюють над історичною картиною «План А», яка вийде у 2021-му. The New York Times включив «Голем» до списку десяти найкращих фільмів жахів 2019 року. З боку Ізраїлю фільм продюсує компанія United Channels Movies.

Ми заходимо до будівлі готелю, сьогодні тут знімають інтерʼєрні сцени. На майданчику неголосний гомін. Команда виставляє світло, готує апаратуру і займається декораціями — монтує телефонну будку біля ліфта, а на стіну під сходами вішає картину в позолоченій рамі. Актори масовки вже на майданчику. Процесом підготовки керують другий режисер Роман Крутер і другий асистент режисера Віталій Крижановський. Актори і знімальна група в медичних масках — без них на майданчик не пускають.

Mario Grey

Основні події фільму відбуваються у 1997 році в Туреччині, пояснює лінійний продюсер проєкту Ірина Гринько. «Найголовніше — знайти кістяк, основну локацію для зйомок. «Лондонська» якраз схожа на турецький готель. У липні ми привезли до Одеси режисера. Він подивився і йому так сподобалося, що сценарій адаптували під цю локацію».

Режисер Йонатан Декель — колишній агент ізраїльських спецслужб і сам працював над сценарієм фільму. Для Декеля «Чек-аут» — це перша робота з повним метром. Зараз вони з оператором виставляють кадр.

На майданчику пожвавлення — другий режисер каже, що ось-ось почнуть знімати. Актори масовки готові та стоять на своїх точках. Оператори і гафери зосереджено налаштовують техніку, інші спостерігають за процесом.

A bit faster, please! Quietly! Camera! Action! — командує Декель.

— Зняли маски! Хлопці, наживо! — кричить хтось із других режисерів.

Голоси різко замовкають.

2.

У центрі лобі світло і горять кришталеві люстри, у кутках приміщення напівтемрява. Уся підлога застелена зеленим килимом, у центрі на ньому лежить ще один — червоний. Ліворуч — ліфт, за ним — чорне поруччя, телефонна будка і сходи на другий поверх.

Персонал готелю — швейцар, офіціантка і белбой — поспішають у своїх справах. Сивий чоловік в окулярах і піджаку гірчичного кольору спускається з другого поверху. Він проходить повз круглі вітражні вікна і колони з рожевого мармуру та сідає на диван. Чоловік махає рукою дівчині-портьє і дістає книгу у твердій червоній палітурці. За хвилину він щось говорить на івриті, але ніхто в холі не звертає на це уваги. Нічого не відбувається.

Cut! — кричить режисер.

Американський актор Джош Пейс, який грає головну роль, видихає. До нього підходить гример і дає йому краплі для очей. Для 62-річного Пейса це практично перша головна роль у карʼєрі. До цього він зʼявлявся в епізодах успішних голлівудських проєктів, знімався в телесеріалах і вів курси акторської майстерності. Режисер дуже хотів, щоб роль Дова грав саме цей актор, розповідає Ірина Гринько. Контракт підписували майже два роки. Усе склалося вдало — акторові дуже сподобався сценарій, а через коронавірус у нього стало менше проєктів у США.

Mario Grey

Сцену без слів знімають ще з десяток разів. Через годину за спиною Дова зʼявляються ще три персонажі: вагітна слідча Тесса, військові Ред і Фелікс. Виявляється, що оповідання йде у двох часових площинах: зараз Дов сидить на допиті, а готель, постояльці та диван у холі — це його спогади.

За сюжетом Дов — агент Моссаду. Він має виконати місію — зловити легендарного терориста на прізвисько Гільгамеш. Чатуючи на терориста, він проводить дні в турецькому готелі. Раптово керівництво вирішує відправити його «на пенсію», а місію доручити якомусь іншому агенту. Дов просить дати йому ще один день. У цей час до готелю заселяється Амаль, в якому агент підозрює того самого терориста. Дов налагоджує стосунки з Амалем, між ними виникає справжня дружба. Спецагент починає сумніватися у своїх висновках.

Спочатку режисер спостерігає за процесом з дальньої частини залу, потім переходить до приміщення праворуч і уважно стежить за тим, що відбувається, на плейбеку. Поруч з ним сидить скрипт-супервайзер. У неї кілька завдань: стежити за тим, щоб кадр збігався з попереднім, записувати тайм-коди сцен і пильнувати, щоб у кадр не потрапило нічого зайвого.

Скрипт-супервайзер також стежить, щоб актори говорили текст за сценарієм, і виправляє, якщо вони помилилися. Зазвичай це завдання звукорежисера. Користуючись нагодою, я запитую у звукорежисера Віктора Никитюка, як записувати «чистий» звук? Адже режисер роздає команди, навіть коли дубль вже йде.

— В ізраїльтян дуже цікава манера знімати. Щоб не витрачати час на зупинку—хлопавку—новий дубль, вони роблять поправки і проговорюють текст кілька разів в одному великому дублі. Роблять по три дублі в одному. Виправляти звук можна на постпродакшені, наприклад взяти слово з іншого дубля, — пояснює Никитюк.

3.

Зйомки мали розпочати 27 жовтня. За день до цього знімальна група робила тести на коронавірус, і виявилося, що Джош Пейс інфікований. «Результати прийшли пізно вночі. Ми розуміємо, що зйомки треба зупиняти. Усе вже було готове, кейтеринг вже готував сніданок для команди. Довелося зупиняти всі процеси, їжу просто роздали людям, які проходили повз майданчик. Локація, техніка, команда — усе зупинилося на 10 днів», — розповідає Ірина Гринько.

На самих зйомках «коронавірусну безпеку» забезпечують за спеціальним голлівудським протоколом. Без дотримання цих правил акторське агентство SAG, з яким працює Пейс, не допустило б його до зйомок. За безпеку на майданчику відповідає окрема людина — ковідний маршал.

Ранок знімальної групи починається з проходження через дезінфікуючі «ворота» і температурного контролю. Людина проходить через спеціальну рамку, на неї розпорошується антисептик — тільки після цього вона потрапляє на знімальний майданчик.

Mario Grey

Сама локація поділена на три зони: «жовту», «помаранчеву» і «червону», розповідає ковідний маршал Максим Запращук. У «жовтій» зоні можуть перебувати гості, актори масовки та водії. У «помаранчевій» — актори та працівники знімального майданчика. У «червоній» зоні можуть перебувати переважно іноземці та ті, хто безпосередньо з ними працює: гримери, костюмери, деякі продюсери. Щоб розуміти, у кого в яку зону є доступ, видають бейджики. У кожній зоні свої окремі туалети, кейтеринг, грим і костюмерна. Такий поділ дозволяє уникати скупчень людей і зайвих контактів.

По всьому знімальному майданчику є точки, де можна взяти маску й обробити руки антисептиком. Маршал показує один з «пунктів дезінфекції»:

— У нас на майданчику три типи антисептиків: великі, маленькі, електронні — можна вибрати будь-який. Масок теж три типи: чорні, сині та з клапаном — кому як зручніше. Їх змінюють раз на три години. Раз на тиждень всій знімальній групі роблять тести на коронавірус, за необхідності можна проконсультуватися з київськими або французькими лікарями.

Максим розповідає, що кожного ранку він і його асистент дезінфікують знімальний майданчик, автомобілі, кейтеринг, гардеробну і гримерку спеціальною пушкою, а протягом дня — дрібні деталі на кшталт дверних ручкок і помп на кейтерингу. Усі ходять у масках, знімають їх тільки безпосередньо під час зйомок чи обіду. Якщо хтось не дотримується правил — його штрафують.

Mario Grey

4.

Після обіду знімають наступну сцену. Телефонну будку в кутку зали оточили оператори і звукорежисери. У ній стоїть Дов у синій сорочці та тримає в руці слухавку. У нього розгублений вигляд і схвильований погляд. Він працює під прикриттям, тому важливі речі повідомляє завуальовано. З метафоричних розмов про натхнення і музу стає зрозуміло, що в готелі оселився терорист.

Збоку, на сходах сидить скрипт-супервайзер. Вона «озвучує» начальство Дова на іншому кінці дроту. До будки швидко заходить дівчина із гладенькою зачіскою й у військовій формі. Вона зосереджено і енергійно записує розмову. За розмовою уважно стежить слідча Тесса. Ця сцена — теж флешбек з минулого героя.

Епізодичну роль Ронди — помічниці слідчої Тесси — грає актриса Анна Кудрявцева. Вона каже, що часу було мало і зігратися з партнерами по майданчику вона не встигла. За задумом її героїня скромна, відповідальна і трохи скута дівчина, яка прагне стати рівноправним агентом спецслужби.

Аня одягнена в ізраїльську військову форму — спідницю і светр кольору хакі. Знайти таку форму — найскладніше, каже художник по костюмах Владлена Чеченіна. «Для зйомок шукали військовий одяг трьох країн: Туреччини, Ізраїлю та Лівану. Просто пошити військову форму іншої країни не можна — в Україні банально немає камуфляжу з таким малюнком».

Я питаю Владлену, як розробляли костюми і стиль для героїв.

— Спочатку ми працювали над концепцією кольору разом з оператором, художником-постановником і режисером. З костюму персонажа можна зрозуміти, який у нього настрій цієї миті. Наприклад, головний антагоніст фільму — Амаль — одягнений переважно в білий і червоний кольори. Коли головний герой знайомиться з ним, в його костюмі теж починають зʼявлятися червоні деталі.

Mario Grey

Українських акторів шукали близько місяця. Через коронавірус усі кастинги відбувалися в Zoom. Актори знімали візитки українською та англійською мовами, потім отримували від режисера завдання і виконували їх на камеру. «Виявилося, що це в якомусь сенсі навіть зручніше, ніж в офлайні. Актор робив те, що просив режисер, а той записував проби і потім міг одразу подивитися матеріал. Звичайно, так не відчуваєш енергетику і харизму актора, але що ж поробиш», — розповідає кастинг-директор Марія Сорока.

За словами одного із засновників SE Film Production Шалома Айзенбаха, увесь бюджет фільму поки складно підрахувати. Продюсери не чекають, поки бюджет буде зібрано, вони стартують із тим, що є, а решту шукають під час зйомок. Зйомки «Чек-ауту» почалися, коли у продюсерів було 20 відсотків від потрібної суми. Фільм фінансують приватні інвестори та ізраїльське Держкіно, на пітчингу якого виграв сценарій Йонатана Декеля.

Зйомки закінчуються о сьомій вечора. За вікном вже давно стемніло, у лобі готелю теж напівтемрява. За сценарієм остання сцена — нічна. Джош Пейс сидить на сходинках разом з одним з гримерів. Вони роблять селфі. Актори масових сцен вже пішли, команда теж збирається розходитися по домівках. Режисер, оператор і продюсери йдуть дивитися нову локацію для наступних сцен. Завтра у них знову 12-годинний робочий день.

Mario Grey