«Я — Джефф Безос». Засновник Amazon написав великого листа на захист своєї компанії: про витоки, чесну конкуренцію та благо від великих корпорацій. Ось його скорочений переклад

Автор:
Яна Собецька
Редактори:
Гліб Гусєв, Алла Кошляк
Дата:

Джефф Безос, засновник та генеральний директор Amazon.com, дає свідчення перед Конгресом США; 29 липня 2020 року.

Mandel Ngan / AFP / Bloomberg / Getty Images

Двадцять девʼятого липня очільники найбільших технологічних компаній — Facebook, Apple, Google, Amazon — дали свідчення перед Конгресом США в рамках антимонопольного розгляду. Американська влада проводить розслідування вже рік, за цей час зібрали понад мільйон внутрішніх документів, які нібито свідчать про недобросовісну конкуренцію техногігантів. Слухання тривали майже шість годин. Вперше в історії Марк Цукерберг, Сундар Пічаї, Тім Кук і Джефф Безос одночасно виступили перед Конгресом. Американські сенатори звинувачували Facebook у придбанні Instagram з метою «усунення конкурента», Apple — у тому, що компанія цензурує додатки в App Store, Google — у крадіжці контенту в медіа з метою монетизації, а Amazon — у конфлікті інтересів і використанні даних від ритейлерів для копіювання виробів. Очільник Amazon Джефф Безос розпочав свій виступ з листа, в якому розповів, як створював компанію, про її концепцію, про конкуренцію на ринку та про те, як великі компанії можуть змінити світ. «Бабель» наводить скорочений переклад його листа.

Я — Джефф Безос. Я створив Amazon 26 років тому. У мене була мета — зробити цю компанію найбільш клієнтоорієнтованою у світі.

Моя мама, Джекі, народила мене у сімнадцять. Вона навчалася у школі міста Альбукерке, штат Нью-Мексико. У 1964 році бути вагітною в середній школі в Альбукерке було не надто популярно.

«Мені пощастило називати її моєю мамою. Вона добра, терпляча, завжди мене підтримувала і заохочувала бути допитливим. З Днем матері, мамо!»

Мій тато, Мігель, усиновив мене, коли мені було чотири роки. У 16 він переїхав до США з Куби в межах операції «Пітер Пен». Це сталося невдовзі після того, як до влади у країні прийшов Фідель Кастро. Тато переїхав до Америки сам. Його батьки вважали, що він буде тут у більшій безпеці. Мати думала, що у США холодно, тому пошила йому куртку з ганчірок — єдиного матеріалу, який був у неї під рукою. У нас досі є ця куртка — вона висить у вітальні дому моїх батьків. Потрапивши до США, тато провів два тижні у Camp Matecumbe — центрі для біженців у штаті Флорида. Після цього завдяки католицькій місії потрапив до Вілмінгтону (штат Делавер), отримав стипендію та вступив до коледжу в Альбукерке. Там він зустрів мою маму.

У бабусі та дідуся можна навчитися того, чого не навчать батьки. Тому кожне літо відтоді, коли мені було чотири та поки не виповнилося шістнадцять, я проводив на їхньому ранчо в Техасі. Мій дідусь був державним службовцем. У 1950—1960-х він працював над космічними технологіями та системами протиракетної оборони. Дідусь був самовідданим та винахідливим. У дитинстві я бачив, як він вирішує проблеми, які, здавалося б, вирішити неможливо. Наприклад, ремонтує бульдозери та лікує тварин. Він навчив мене того, що коли щось не вдається, потрібно спробувати знову.

Концепція компанії Amazon спала мені на думку у 1994 році. Ідея створити онлайн-магазин з мільйонами книг — щось, чого просто не могло б існувати в реальному світі — захопила мене. На той час я працював у інвестиційній фірмі в Нью-Йорку.

Стартовим капіталом для створення Amazon.com стали кошти моїх батьків. Вони вклали значну частину своїх заощаджень у щось, чого самі не розуміли. Вони не розраховували на успіх Amazon чи концепції книжкового онлайн-магазину. Вони розраховували на успіх свого сина. Мені знадобилося понад 50 зустрічей, щоб отримати мільйон доларів від інвесторів. Найпоширенішим запитанням, яке мені ставили протягом цих зустрічей, було про те, що таке інтернет.

Американський бізнесмен Джефф Безос позує на фоні поличок з книжками та компакт-дисками, вересень 1998 року.

Інвестувати в Amazon на початку було дуже ризиковано. Від заснування і до кінця 2001 року наш бізнес зазнав майже трьох мільярдів збитків. Аналітики прогнозували, що компанія Barnes & Noble нас знищить, і прозвали нас «Amazon.toast».

Багато спостерігачів описували Amazon Web Services як ризиковану авантюру. Вони запитували, який стосунок торгівля хмарними обчисленнями та сховищами має до продажу книжок. Запиту на AWS не було. Проте виявилось, що світ був готовий до хмарних обчислень, просто ще цього не знав. Ми мали рацію в цьому. Але насправді коли ми ризикували, це часто оберталося невдачею. Amazon зазнав мільярдних збитків через свої провали.

Покупці завжди незадоволені. Навіть коли вони кажуть, що щасливі, а ваш бізнес — чудовий. Навіть тоді, коли вони самі про це не здогадуються, клієнти хочуть чогось кращого. Постійне прагнення задовольняти потреби клієнтів змушує нас весь час винаходити щось нове. Фокусуючись на бажаннях наших покупців, ми покращуємо наші сервіси ще до того, коли нам справді доведеться це зробити.

Працівники Amazon у рукавичках та захисних масках працюють на одному зі складів компанії.

Amazon

На щастя, наш підхід працює. Незалежні опитування доводять, що 80 відсотків американців сприймають Amazon позитивно. Кому довіряють американці більше, ніж Amazon? Згідно з опитуванням Morning Consult, проведеного в січні 2020 року, лише лікарям і військовим. Наша компанія — на другому місці в рейтингу Fortune 2020 року серед світових компаній, якими найбільше захоплюються. На першому — Apple.

Компанія, яку більшість із вас знає як Amazon — це та, що надсилає ваші онлайн-замовлення в коричневих коробках з усмішкою з одного боку. Це те, з чого ми почали, і роздрібна торгівля залишається нашим найбільшим бізнесом. Прибутки від неї складають понад 80 відсотків нашого загального доходу.

Суть нашого бізнесу — доставляти продукцію покупцям. Оператори, які цим займаються, повинні бути близько до покупців. Ми не можемо заповнити ці вакансії працівниками з Китаю або інших країн. Коли клієнти купують на Amazon, вони допомагають створити робочі місця у своєму регіоні. Внаслідок цього Amazon стає роботодавцем для мільйонів людей. Багато з них не мають попереднього досвіду роботи й отримують погодинну оплату. Ми беремо не тільки високоосвічених фахівців з комп’ютерних технологій із Кремнієвої долини. Ми наймаємо та навчаємо сотні тисяч людей у штатах Західна Вірджинія, Теннессі, Канзас та Айдахо.

Amazon

За останні два десятиліття Amazon інвестувала у США понад 270 мільярдів доларів. Компанія створила майже 700 тисяч непрямих робочих місць у будівництві та готельному бізнесі.

Світовий ринок роздрібної торгівлі дуже великий і надзвичайно конкурентний. Він сягає 25 трильйонів доларів. Лише один відсоток глобального ринку роздрібної торгівлі та майже чотири від американського припадає на Amazon. Кожного дня наша компанія змагається з такими гравцями, як-от Target, Costco, Kroger та Walmart — компанією, що вдвічі більша від Amazon. Ми також конкуруємо з компаніями на кшталт Shopify та Instacart. Вони дають змогу традиційним магазинам створити онлайн-версію майже моментально та доставляти продукцію клієнтам. Ми усі змагаємося за одних і тих самих покупців.

Успіх нашої компанії залежить від успіху тисячі маленьких та середніх бізнесів, які продають свою продукцію через Amazon. У 1999 році ми зробили на той час безпрецедентний крок — залучили інші компанії до наших магазинів та дозволили їм продавати свої вироби поруч з нашими. Рішення було дуже контраверсійним, але ми дійшли висновку, що це збільшить асортимент, з якого зможуть обирати покупці. Тепер сторонні компанії забезпечують близько 60 відсотків продажів на Amazon.

Генеральний директор Amazon.com Джефф Безос сидить на стосі з фірмових коробок компанії. 

Наразі 1,7 мільйона представників малого та середнього бізнесу по всьому світу продають свої товари за допомогою Amazon. Понад 200 тисяч приватних підприємців по всьому світу у 2019 році продали в наших магазинах товарів на понад 100 тисяч доларів. Компанії, що розповсюджують свої товари через Amazon, створили понад 2,2 мільйона нових робочих місць.

Amazon не була найбільшим маркетплейсом — eBay перевищувала наш розмір у кілька разів, але, зосередившись на підтримці продавців і забезпечивши їх найкращими інструментами, Amazon перевершила eBay.

Вантажівки з логотипом Amazon Prime Delivery, припарковані поблизу логістичного центру Amazon у французькому місті Бретіньї-сюр-Орж, 13 квітня 2020 року. Склад компанії Amazon у британському місті Суонсі, 13 листопада 2018 року.

Chesnot / Getty Images; Matthew Horwood / Getty Images

Наші масштаби дозволяють боротися з важливими суспільними проблемами. The Climate Pledge — зобов’язання Amazon, до якого долучилися інші компанії. Його суть — досягнути мети Паризької кліматичної угоди на 10 років раніше й вийти в нуль за викидами парникових газів до 2040 року. В усьому світі Amazon керує 91 проєктом з виробництва сонячної та вітрової енергії. Вони можуть забезпечити електроенергією 680 тисяч будинків.

Amazon інвестує 100 мільйонів доларів у проєкти з висадження лісів у різних країнах, а минулого місяця заснувала The Climate Pledge Fund. Цей фонд підтримуватиме розвиток технологій та сервісів, які допоможуть Amazon та іншим компаніям виконати вимоги The Climate Pledge. Глобальна програма Amazon Future Engineer має на меті підготувати тисячі дітей та підлітків з нацменшин до початку кар’єри в комп’ютерних науках. Вона фінансує курси для вчителів початкової школи, уроки з інформатики та сто чотирирічних стипендій на навчання в коледжі. Отримувачі цих стипендій гарантовано стажуються в Amazon.

Компанія Rivian розробляє для Amazon 100 тисяч електричних фургонів для доставки.

Одержимість нашими клієнтами зробила нас такими, якими ми є, і дозволила робити великі справи. Я знаю, на що була здатна Amazon, коли компанія складалася з десяти людей. Я знаю, на що вона була здатна, коли в нас була тисяча, а згодом — десять тисяч працівників. Я знаю, на що ми здатні зараз, коли нас майже мільйон. Я люблю підприємців, які створюють щось у своєму гаражі, бо сам був таким. Але як світу потрібні маленькі компанії, так само йому потрібні й великі. Є речі, які маленьким компаніям просто не під силу. Ти не збудуєш Boeing 787 із цільних волокон у своєму гаражі.

Джефф Безос під час святкування Дня ветеранів презентує літак, побудований на честь працівників Amazon, які служили у армії, 12 листопада 2018 року.