Я — Джефф Безос. Я створив Amazon 26 років тому. У мене була мета — зробити цю компанію найбільш клієнтоорієнтованою у світі.
Моя мама, Джекі, народила мене у сімнадцять. Вона навчалася у школі міста Альбукерке, штат Нью-Мексико. У 1964 році бути вагітною в середній школі в Альбукерке було не надто популярно.
Мій тато, Мігель, усиновив мене, коли мені було чотири роки. У 16 він переїхав до США з Куби в межах операції «Пітер Пен»
У бабусі та дідуся можна навчитися того, чого не навчать батьки. Тому кожне літо відтоді, коли мені було чотири та поки не виповнилося шістнадцять, я проводив на їхньому ранчо в Техасі. Мій дідусь був державним службовцем. У 1950—1960-х він працював над космічними технологіями та системами протиракетної оборони. Дідусь був самовідданим та винахідливим. У дитинстві я бачив, як він вирішує проблеми, які, здавалося б, вирішити неможливо. Наприклад, ремонтує бульдозери та лікує тварин. Він навчив мене того, що коли щось не вдається, потрібно спробувати знову.
Концепція компанії Amazon спала мені на думку у 1994 році. Ідея створити онлайн-магазин з мільйонами книг — щось, чого просто не могло б існувати в реальному світі — захопила мене. На той час я працював у інвестиційній фірмі в Нью-Йорку.
Стартовим капіталом для створення Amazon.com стали кошти моїх батьків. Вони вклали значну частину своїх заощаджень у щось, чого самі не розуміли. Вони не розраховували на успіх Amazon чи концепції книжкового онлайн-магазину. Вони розраховували на успіх свого сина. Мені знадобилося понад 50 зустрічей, щоб отримати мільйон доларів від інвесторів. Найпоширенішим запитанням, яке мені ставили протягом цих зустрічей, було про те, що таке інтернет.
Інвестувати в Amazon на початку було дуже ризиковано. Від заснування і до кінця 2001 року наш бізнес зазнав майже трьох мільярдів збитків. Аналітики прогнозували, що компанія Barnes & Noble
Багато спостерігачів описували Amazon Web Services як ризиковану авантюру. Вони запитували, який стосунок торгівля хмарними обчисленнями та сховищами має до продажу книжок. Запиту на AWS не було. Проте виявилось, що світ був готовий до хмарних обчислень, просто ще цього не знав. Ми мали рацію в цьому. Але насправді коли ми ризикували, це часто оберталося невдачею. Amazon зазнав мільярдних збитків через свої провали.
Покупці завжди незадоволені. Навіть коли вони кажуть, що щасливі, а ваш бізнес — чудовий. Навіть тоді, коли вони самі про це не здогадуються, клієнти хочуть чогось кращого. Постійне прагнення задовольняти потреби клієнтів змушує нас весь час винаходити щось нове. Фокусуючись на бажаннях наших покупців, ми покращуємо наші сервіси ще до того, коли нам справді доведеться це зробити.
На щастя, наш підхід працює. Незалежні опитування доводять, що 80 відсотків американців сприймають Amazon позитивно. Кому довіряють американці більше, ніж Amazon? Згідно з опитуванням Morning Consult, проведеного в січні 2020 року, лише лікарям і військовим. Наша компанія — на другому місці в рейтингу Fortune 2020 року серед світових компаній, якими найбільше захоплюються. На першому — Apple.
Компанія, яку більшість із вас знає як Amazon — це та, що надсилає ваші онлайн-замовлення в коричневих коробках з усмішкою з одного боку. Це те, з чого ми почали, і роздрібна торгівля залишається нашим найбільшим бізнесом. Прибутки від неї складають понад 80 відсотків нашого загального доходу.
Суть нашого бізнесу — доставляти продукцію покупцям. Оператори, які цим займаються, повинні бути близько до покупців. Ми не можемо заповнити ці вакансії працівниками з Китаю або інших країн. Коли клієнти купують на Amazon, вони допомагають створити робочі місця у своєму регіоні. Внаслідок цього Amazon стає роботодавцем для мільйонів людей. Багато з них не мають попереднього досвіду роботи й отримують погодинну оплату. Ми беремо не тільки високоосвічених фахівців з комп’ютерних технологій із Кремнієвої долини. Ми наймаємо та навчаємо сотні тисяч людей у штатах Західна Вірджинія, Теннессі, Канзас та Айдахо.
За останні два десятиліття Amazon інвестувала у США понад 270 мільярдів доларів. Компанія створила майже 700 тисяч непрямих робочих місць у будівництві та готельному бізнесі.
Світовий ринок роздрібної торгівлі дуже великий і надзвичайно конкурентний. Він сягає 25 трильйонів доларів. Лише один відсоток глобального ринку роздрібної торгівлі та майже чотири від американського припадає на Amazon. Кожного дня наша компанія змагається з такими гравцями, як-от Target, Costco, Kroger та Walmart — компанією, що вдвічі більша від Amazon. Ми також конкуруємо з компаніями на кшталт Shopify
Успіх нашої компанії залежить від успіху тисячі маленьких та середніх бізнесів, які продають свою продукцію через Amazon. У 1999 році ми зробили на той час безпрецедентний крок — залучили інші компанії до наших магазинів та дозволили їм продавати свої вироби поруч з нашими. Рішення було дуже контраверсійним, але ми дійшли висновку, що це збільшить асортимент, з якого зможуть обирати покупці. Тепер сторонні компанії забезпечують близько 60 відсотків продажів на Amazon.
Наразі 1,7 мільйона представників малого та середнього бізнесу по всьому світу продають свої товари за допомогою Amazon. Понад 200 тисяч приватних підприємців по всьому світу у 2019 році продали в наших магазинах товарів на понад 100 тисяч доларів. Компанії, що розповсюджують свої товари через Amazon, створили понад 2,2 мільйона нових робочих місць.
Amazon не була найбільшим маркетплейсом — eBay перевищувала наш розмір у кілька разів, але, зосередившись на підтримці продавців і забезпечивши їх найкращими інструментами, Amazon перевершила eBay.
Наші масштаби дозволяють боротися з важливими суспільними проблемами. The Climate Pledge — зобов’язання Amazon, до якого долучилися інші компанії. Його суть — досягнути мети Паризької кліматичної угоди
Amazon інвестує 100 мільйонів доларів у проєкти з висадження лісів у різних країнах, а минулого місяця заснувала The Climate Pledge Fund. Цей фонд підтримуватиме розвиток технологій та сервісів, які допоможуть Amazon та іншим компаніям виконати вимоги The Climate Pledge. Глобальна програма Amazon Future Engineer має на меті підготувати тисячі дітей та підлітків з нацменшин до початку кар’єри в комп’ютерних науках. Вона фінансує курси для вчителів початкової школи, уроки з інформатики та сто чотирирічних стипендій на навчання в коледжі. Отримувачі цих стипендій гарантовано стажуються в Amazon.
Одержимість нашими клієнтами зробила нас такими, якими ми є, і дозволила робити великі справи. Я знаю, на що була здатна Amazon, коли компанія складалася з десяти людей. Я знаю, на що вона була здатна, коли в нас була тисяча, а згодом — десять тисяч працівників. Я знаю, на що ми здатні зараз, коли нас майже мільйон. Я люблю підприємців, які створюють щось у своєму гаражі, бо сам був таким. Але як світу потрібні маленькі компанії, так само йому потрібні й великі. Є речі, які маленьким компаніям просто не під силу. Ти не збудуєш Boeing 787 із цільних волокон у своєму гаражі.