Президент США та Марк Цукерберг таємно зустрілися минулоріч. Про що вони говорили — досі невідомо
Стосунки між Дональдом Трампом та Марком Цукербергом неоднозначні. У червні минулого року Трамп казав, що уряд має «засудити» Facebook разом із Google, і що усі компанії Big Tech упереджені проти республіканців. Незважаючи на це, він продовжував платити Facebook за рекламу, а через пів року, у вересні 2019-го, несподівано зустрівся з Марком Цукербергом у Овальному кабінеті Білого дому і згодом назвав зустріч «хорошою».
У жовтні, під час промови у Джорджтаунському університеті Марк Цукерберг заявив, що його платформа не модеруватиме неправдиві заяви політиків, зокрема, Дональда Трампа: «Я не вважаю, що це правильно в умовах демократії, щоб приватна компанія цензурувала політиків або новини. Ми дійшли цього висновку не для того, щоб допомогти політикам, а тому, що віримо, що люди мають самостійно трактувати їхні заяви».
Через тиждень після цього виступу засновник Facebook зустрівся з президентом США вдруге — під час таємної вечері у Білому домі. Тривалий час про неї нічого не було відомо. Журналіст The New York Times Бен Смітт з’ясував, що вечеря відбулася 22 жовтня у Блакитній кімнаті Білого дому. Організував її зять Дональда Трампа Джаред Кушнер після того, як дізнався, що Марк Цукерберг та його дружина Прісцила будуть у Вашингтоні.
На зустрічі був Дональд Трамп з родиною — дружиною Меланією, донькою Іванкою та Джаредом Кушнером. Цукерберг прийшов на вечерю разом із членом правління Facebook Пітером Тілем та його чоловіком Меттом Дансейзеном.
Що саме обговорювалося на зустрічі, невідомо. Проте обізнане джерело зазначає, що найбільше з Марком Цукербергом спілкувався Дональд Трамп. А атмосфера під час вечері була привітною: «Дональд Трамп любить мільярдерів та людей, які можуть бути йому корисні, а Цукерберг був і тим, і тим».
Експерти вважають, що між Дональдом Трампом та Марком Цукербергом може існувати певна угода — у Facebook та в Адміністрації президента це заперечують
Дональду Трампу потрібна соціальна платформа Facebook для реклами — лише у 2016 році він витратив на неї 44 мільйони доларів. Протягом цьогорічної кампанії, коли платформа знову знадобилася Трампу перед виборами, сума, ймовірно, буде ще більшою.
Марк Цукерберг останнім часом не стикається ні з незадоволеними постами президента у Twitter, ні з погрозами судових позовів, чим не можуть похизуватися інші технологічні гіганти.
Колишній інвестор соціальної платформи Роджер Макнамі вважає, що угода між Трампом і Цукербергом полягає у тому, що Трамп отримує свободу дій на Facebook, а компанія — захист від державних регуляторів. Джессі Леріх, співзасновник некомерційної групи Accountable Tech, яка виступає за посилення модерації Facebook, вважає, що гіпотетична домовленість є негласним «пактом про ненапад».
«Трамп може лютувати на Big Tech, і Марк може казати, що публікації Трампа огидні йому, але зрештою статус-кво слугує інтересам обох», — каже Леріх.
Компанія Facebook завжди тяжіла до правих. Проте після виборів 2016 року тенденція стала помітнішою
Як і інші технологічні компанії, Facebook відразу після виборів 2016 року зіткнулася з політичною дилемою. Демократи не довіряли компанії, тому що вона поширювала дезінформацію і допомогла Дональду Трампу перемогти на виборах у 2016 році. Республіканці ставилися до платформи насторожено, оскільки нею керували каліфорнійські ліберали.
За три з половиною роки Facebook доклала значних зусиль для того, щоб налагодити стосунки з чинною владою. Проте компанія завжди більше тяжіла до правих, аніж інші представники Кремнієвої долини. Частково тому, що близький друг Марка Цукерберга і віцепрезидент Facebook з глобальної громадської політики Джоел Каплан — колишній член адміністрації Джорджа Буша.
Тенденція стала помітнішою навесні 2016 року. Тоді видання Gismodo випустило публікацію, у якій йшлося, що Facebook за допомогою модерації контенту у Trending Topics «постійно придушує консервативні новини» про політиків на кшталт Мітта Ромні та про зібрання республіканців. Цукерберг відразу запропонував критикам зустрітися і обговорити проблему та наголосив, що поділяє їхню стурбованість. Зрештою, у 2018 році функцію Trending Topics прибрали взагалі.
Усередині компанії Facebook баланс також змістився на користь правих, а вплив Шеріл Сендберг, головної операційної директорки Facebook і прихильниці демократів, значно послабився.
Адміністрація Трампа, своєю чергою, зараз ставиться до Facebook значно краще, ніж до інших ІТ-гігантів. У той час, коли Міністерство юстиції США проводить антимонопольні розслідування стосовно Google та Amazon, розслідування проти Facebook, за даними джерел The New York Times, «зовсім не справжнє». Facebook скуповує інші компанії та навіть планує запровадити функцію, яка дозволить обмінюватися повідомленнями користувачам Messenger, WhatsApp та Instagram.
Facebook має непрості стосунки з демократами, однак компанія намагається підлаштуватися до можливої зміни влади
Facebook має не надто хороші стосунки з демократами. Кандидат у президенти Джо Байден, а також Ненсі Пелосі неодноразово критикували політику компанії. Байден — за те, що платформа не перевіряє на правдивість політичну рекламу. А Пелосі розлючена на Facebook через випадок, коли компанія відмовилася прибрати з платформи відео, у якому вона нібито була «п’яною».
Інсайдери у Вашингтоні прогнозують, що Трамп, ймовірно, програє вибори у листопаді. Тож останнім часом Facebook прагне довести свою незалежність від Білого дому. Компанія неухильно застосовує свою політику щодо постів Трампа — минулого тижня Facebook видалила низку публікацій президента США, його штабу, а також віцепрезидента Майкла Пенса через те, що вони «порушували правила соцмережі».
Цукерберг наполягає, що Трамп може писати що завгодно у своїх постах, але нещодавно особисто розкритикував очільника США. Разом із дружиною він написав листа, у якому виступив проти слів Трампа «коли починається пограбування, починається стрілянина», які той написав у соцмережах після вбивства Джорджа Флойда. У листі Цукерберг засудив подібну риторику та сказав, що вона розпалює ворожнечу.
Баланс у Big Tech знову зміщується. Ну Векслер (Nu Wexler), демократ, що був спеціалістом з політичних комунікацій Facebook у Вашингтоні, вважає, що тепер технологічним компаніям потрібно буде підлаштовуватися під демократів: «Усі великі технологічні компанії почали тяжіти до правих після перемоги Трампа. Політика змінюється. Дні, коли достатньо було просто робити президента щасливим, вже позаду».