Влітку 1995 року одержимий своєю справою худорлявий американець Джефф Безос працював у підвалі разом з дружиною, упаковуючи книги в коробки. Через 25 років він — один з головних бізнесменів ХХІ століття, мускулистий чоловік, який для розваги фінансує медіа та космічні місії. Йому лестить інвестор-мільярдер Воррен Баффет і шле образи Дональд Трамп. Його компанія Amazon — вже давно не просто продавець книг, а цифровий гігант вартістю 1,3 трильйона доларів.
Пандемія коронавірусу показала, наскільки компанія Amazon важлива для повсякденного життя в Америці і Європі. Електронна комерція, логістика і хмарні технології вийшли на перший план у карантинному світі. Безос вирішив повернутися до повсякденного управління компанією, яка зіткнулася з проблемами соціальних контрактів, фінансів і посилення конкуренції.
У першому кварталі 2020 року продажі Amazon зросли на 26%. Спочатку споживачі масово скуповували туалетний папір і макарони. Коли в середині квітня американцям прийшли чеки з підтримкою від держави, вони почали купувати ще більше. Щоб задовольнити попит, який зростає, Amazon найняла 175 000 працівників і орендувала 12 нових вантажних літаків, внаслідок чого її флот досяг 82 суден.
Щоб забезпечити зростання електронної комерції, потрібна інфраструктура хмарних обчислень і платіжних систем, якою володіє Amazon. Цей бізнес компанії виріс на 33%. Незважаючи на те, що офлайнові магазини відкриваються, бум онлайн-торгівлі не закінчився, тому що в неї прийшли нові покупці — ті, кому за шістдесят. Ринок торгових центрів падає, а складської нерухомості, яка потрібна для онлайн-торгівлі, зростає.
Усе це нагадує сценарій, який Безос неодноразово описував у листах до акціонерів. Amazon витрачає величезні гроші, щоб захоплювати суміжні галузі: спочатку від книг він перейшов до електронної комерції, потім відкрив хмарні і логістичні ресурси стороннім продавцям, зробивши їх самостійними величезними підприємствами. Клієнти зберігають лояльність до Amazon завдяки сервісу підписки Prime і голосовому помічнику Alexa. Акції Amazon неухильно дорожчають, досягнувши в червні нового історичного максимуму — майже 2 700 доларів за акцію.
Але сидячи на своєму ранчо в західному Техасі, Безосу доводиться стикатися з проблемами. По-перше, питання соціального контракту. Безоса часто звинувачують у створенні монополії. Amazon займає 40% ринку американської електронної торгівлі і 6% усіх роздрібних продажів. Але доказів, що це вбиває робочі місця, немає. Дослідження «ефекту Amazon» показують, що нові робочі місця на складах і доставці компенсують скорочення числа продавців, а мінімальна погодинна заробітна плата фірми в Америці становить 15 доларів США, що вище середнього показника для роздрібної торгівлі по країні.
Вірусні спалахи на складах Amazon стали причиною розслідувань щодо умов праці в компанії. Можливо також, що Amazon створює конфлікт інтересів. Чи підтримує він сторонніх продавців нарівні з власними продуктами? — це розслідують Конгрес США і органи ЄС. І наскільки комфортно фірмам віддавати конфіденційні дані компанії хмарних обчислень AWS, яка є частиною Amazon?
Ще одна проблема — фінанси. У міру того як Безос освоював галузь за галуззю, його активи стали «важчими». Сьогодні у нього є заводи вартістю 104 мільярди доларів, що не набагато менше, ніж у старого конкурента — Walmart. Безос вважає, що Amazon може більше заробляти, збираючи дані і продаючи підписки. Поки що інвестори в це вірять. Але Amazon важко виділити AWS в окремий бізнес. Це зняло б питання з боку державних регуляторів, але позбавило б Amazon грошей на інші проєкти.
Останній привід для занепокоєння Безоса — конкуренція. Він вже давно говорить, що стежить за покупцями, а не за конкурентами, але, мабуть, він помітив, як пандемія стимулювала суперників. Цифрові продажі в Walmart, Target і Costco подвоїлися. У більшості країн світу домінують регіональні конкуренти: MercadoLibre в Латинській Америці, Jio в Індії і Shopee в Південно-Східній Азії. У Китаї домінують Alibaba, JD.com і Pinduoduo.
Найпопулярніший бізнес у світі сьогодні має вирішити кілька завдань. Якщо Amazon підвищить зарплату, щоб заспокоїти політиків в популістську епоху, він втратить свою дешевизну. Якщо Безос розділить компанію, щоб догодити регуляторам, компанія стане фінансово нестабільною. А якщо підніме ціни, щоб задовольнити акціонерів, його нові конкуренти отримають частку ринку. Двадцять пʼять років потому передбачення Безоса про світ, в якому він купує, дивиться і читає онлайн, справджується швидше, ніж будь-коли. Але робота з Amazon не стала простішою, навіть нехай вона більше не повʼязана з упаковкою коробок.