Не пустили на літак, не доїхав багаж, порадили купити квиток за 800 доларів, а за кілька годин закриють авіасполучення. «Бабель» розповідає, як українці повертаються з-за кордону

Автори:
Олеся Біда, Алла Кошляк
Дата:

Артем Марков / Кароліна Ускакович / «Бабель»

13 березня президент повідомив, що Україна закриває авіасполучення, тоді як тисячі її громадян залишалися за кордоном. У мандрівників було три доби, щоб змінити плани подорожей. Але авіакомпанії скасовують рейси або піднімають ціни, а інші держави закривають свої кордони — і люди не можуть знайти альтернативні маршрути. На ранок 16 березня в МЗС офіційно зареєструвались понад 1700 українців, які хочуть повернутися додому, повідомив міністр Дмитро Кулеба. Він радить мандрівникам зареєструватися в системі ДРУГ та зв’язуватись із посольствами/консульствами на місцях. Опитані «Бабелем» українці кажуть, що система ДРУГ «висить», а дипломати часто самі не знають, що робити.

Сергій Подболотний, повертається з Перу

«Мій маршрут пролягав на Кубу, звідти — до Мексики, потім — у Колумбію, Еквадор і Перу. Ця подорож мала тривати 2—3 тижні. Повертатися я мав з 17 березня з пересадками в кількох країнах.

Після заяви Зеленського, що потрібно повернутися в Україну до цієї дати, я вирішив залишитися в Латинській Америці на декілька місяців і перечекати карантин. Тому що вчасно я би все одно не встиг прилетіти, і мої рейси поступово почали скасовувати. Я писав листа в консульство, дзвонив, але не отримав відповіді. У системі ДРУГ теж не вдалося зареєструватися.

Коли я продовжував броню кімнати в хостелі, мені сказали, що Перу закривають на карантин, і проведу я його у загальній кімнаті хостела, 14 днів.

Тому я вирішив летіти. Спершу за 3,5 години до вильоту купив квиток до Мехіко. Далі у мене рейс в Орландо, звідти я полечу в Нью-Йорк, потім — у Москву і спробую дістатися наземним транспортом до Івано-Франківська. Хоча, як це буде, я не знаю, тому що все скасували, все перекрили.

Я міг дістатися в Україну напряму з Перу, але летіти потрібно було через Іспанію. Це було ризиковано, і квитки коштували до 2-х тисяч євро».

Іван Омельченко, повертається з Таїланду

Іван разом з дружиною мешкав у Шанхаї. Вони пройшли карантин у 2,5 місяці. Вирішили повертатися в Україну, але перед цим відпочити в Таїланді. Повертатися звідти планували 18 березня. Побачили звернення президента — і вирішили летіти в Україну раніше. Вони придбали квитки до Стамбула, а звідти — в Україну. Квитки коштували тисячу євро. Турецькі авіалінії не взяли подружжя на літак, тому що 13 днів тому вони були в Китаї. Коли купували квитки, про такі обмеження їх ніхто не попередив. Так у пари пропали ще одні квитки.

Іван придбав ще один квиток МАУ. І тепер він з дружиною намагається повернутися в Україну з Бангкока.

Лілія Трохимець, повертається з Кіпру

«17 березня мала повертатися з Ларнаки до Києва, але мій рейс скасували. За два дні до вильоту авіакомпанія повідомила, що рейс скасували. Мені запропонували перенести рейс або отримати компенсацію. Але квитків з Кіпру в Київ на 16 березня вже не було. Я вирішила хоча б якось дістатися в Європу. Польща і Словаччина вже закрили кордони. У посольства та консульства я не зверталася — вирішила, що сама розберуся швидше. Долетіла до Будапешта, переночувала там. Зранку поїздом виїхала до Мукачева. На кордоні стояла годину, нам лише подивилися паспорти і українські прикордонники поміряли температуру. У поїзді не було дезінфекторів, прикордонник, який перевіряв багаж, був у масці. З Мукачева я поїду вечірнім поїздом у Київ і завтра о 7 ранку буду вдома. Я би залишилася на Кіпрі, якби знала, що карантин буде 2—3 тижні, а не довше».

Нія Нікель, повернулася з Мадрида (а її багаж — ні)

«Я планувала цю поїздку три місяці. У день, коли ми прилетіли в Мадрид, нам довелося одразу ж летіти в Португалію — у Мадриді все закрили. Через три дні в Україні оголосили, що закривають усі кордони. Ми дзвонили в консульство в Португалії. Там ніхто нічого не знав. За пів години ми тричі змінили маршрут: хотіли через Туреччину або через Франкфурт, але зрештою обрали Відень. Оскільки ми далі мали летіти в Київ, і наш рейс був з пересадками, то багаж нам не віддали. Згодом цей рейс скасували. Ми повернулися в аеропорт з готелю, гроші нам віддавати відмовилися. Ми спробували переоформити багаж на МАУ. Для цього й купили квитки МАУ за 800 доларів. Посол і консул нам сказали, що краще зараз заплатити 800 доларів, ніж залишатися у Відні й витрачати ще більше грошей. Вчора ми прилетіли в Київ, а наш багаж — ні. В аеропорту нам поміряли температуру і все. Щоб вчасно повернутися додому, я витратила 2 тисячі доларів, у багажі техніки — ще десь на 3—4 тисячі».

Юлія Гриценко, повернулася з Брюсселя

«Я мала повертатися до Києва 27 березня, але прочитавши новини, вирішила змінити квитки. У МАУ анонсували, що їх можна змінити на інші дати без доплати. На мої повідомлення та дзвінки в авіакомпанії не відповідали. Зате одразу відповіли в консульстві — на пошту прийшов лист, що мої дані внесли в базу, і вони чекають роз’яснень від МЗС. Пробувала зареєструватися в базі ДРУГ — нічого не вийшло.

Я летіла з пересадкою через Відень, тому що на прямий рейс, мовляв, не було квитків. Хоча насправді вони були. У літаку, де я летіла, було 15 вільних місць. Але ніхто не міг купити ці квитки — офіційно їх або не було, або ціна була дуже висока.

У Борисполі мені поміряли температуру. При мені кількох людей з неукраїнськими паспортами не пустили в країну.

У черзі на паспортний контроль дуже багато людей. Усі стоять один біля одного, кашляють, не прикриваючись. Один хлопець з черги хотів зробити трансляцію в соцмережі, але йому заборонили прикордонники».

З 17 березня Україна закриває регулярне авіасполучення з іншими країнами. Усі, хто перебуває за кордоном, мали три доби, щоб повернутися додому. Авіакомпанії почали скасовувати рейси, деякі без повернення коштів, а в деяких ціна на квитки зросла в кілька разів.

Напередодні SkyUp привіз 123 українців, евакуйованих з Італії. До Києва повернулися пасажири двох автобусів, які раніше застрягли на італійсько-словенському кордоні, а також ті, хто бажав виїхати з Італії.

За словами Дмитра Кулеби, МЗС буде робити все, щоб повернути українців і після 17 березня.

МАУ до кінця березня буде виконувати власні регулярні внутрішні рейси та чартерні рейси за кордон для повернення українських туристів. А за необхідності — санітарно-евакуаційні та технічні рейси.