Підприємець Володимир Усов стане головою Державного космічного агентства. Що він робитиме на цій посаді? (Спойлер: реорганізує «Південмаш» та КБ «Південне»)

Автор:
Гліб Гусєв
Дата:
Підприємець Володимир Усов стане головою Державного космічного агентства. Що він робитиме на цій посаді? (Спойлер: реорганізує «Південмаш» та КБ «Південне»)

Facebook Vladimir Usov / «Бабель»

У конкурсі на посаду голови Державного космічного агентства (ДКА) лідирує Володимир Усов — він обійме посаду після того, як премʼєр-міністр підпише відповідний указ. Усову 36 років, він народився і виріс в Одесі та займається підприємництвом: створив цифрове видавництво (його продуктами користуються українські школи) і компанію, яка виробляє 3D-принтери. У новій ролі Усов прийме у спадок три великі проблеми. Перша — застаріла структура: в нинішньому своєму вигляді ДКА не розробляє політику галузі, а керує 24 державними підприємствами, включаючи завод «Південмаш» та КБ «Південне»; обидва цих мастодонти досі не корпоратизовані

Тобто не є акціонерними товариствами. Вони не можуть утворювати дочірні компанії чи здавати своє майно в оренду. З погляду будь-якого західного партнера вони не володіють власними активами.
. Друга проблема — величезні борги заводу «Південмаш», які змушений покривати бюджет. Третя — конфлікт навколо супутника «Либідь», який «застряг» на заводі в Росії. З погляду Володимира Усова, у найближчі три роки в українського космосу є два шляхи: змінитися або померти. На прохання theБабеля він розповів, що потрібно робити галузі, щоб іти першим шляхом.

Мені завжди здавалося, що в Україні немає нічого більш інноваційного, ніж аерокосмічна сфера, адже в неї багато напрацювань. З іншого боку, галузь перебуває в жалюгідному стані, і якщо в найближчі три роки не використати вікно можливостей, то це не вдасться зробити вже ніколи. Галузь постаріла і продовжує старіти, молоді спеціалісти їдуть, і скоро буде нікому «читати письмена», які писали [українські інженери] двадцять чи тридцять років тому.

Ще на початку 2019 року я написав стратегію галузі: корпоратизувати [перетворити в акціонерні товариства] державні підприємства, створити екосистему космічних стартапів. Ділився нею з хлопцями з Дніпровського космічного кластера, зі стартапами у США та Україні. Коли оголосили конкурс на голову ДКА, вирішив узяти в ньому участь.

[Інші] кандидати [на посаду голови ДКА] представляли групи впливу всередині космічної галузі

Галузь представлена пʼятьма основними підприємствами: завод «Південмаш», конструкторське бюро «Південне», харківські заводи «Хартрон» і «Комунар», київський завод «Арсенал».
. Вони всі досить сильно один з одним ворогують
Попередній голова ДКА Павло Дегтяренко був вихідцем з КБ «Південне». Місяць тому він намагався звільнити директора «Південмашу» своїм наказом. Його попередник, Любомир Сабадош, був вихідцем з заводу «Комунар». У 2016-му він також спробував звільнити своїм наказом директора КБ «Південне».
. Я виявився єдиним, хто не представляв жодної з цих груп — це легко перевірити. Тому в мене склалися нормальні стосунки з іншими учасниками конкурсу й кожен мені розповідав про свої проблеми. Велика їх частина викликана тим, що в галузі не було стратегії — хорошої чи поганої, якої завгодно. Єдина стратегія полягала в тому, щоб як-небудь прожити ще рік. І так останні пʼятнадцять років.

Ядро всіх змін — потрібно корпоратизувати завод «Південмаш» та КБ «Південне». Формально ДКА керує цими державними підприємствами [та ще двома десятками], а має бути полісімейкером. Перш ніж їх корпоратизувати, доведеться вичленувати, що там життєздатне, а що ні. Без таких рішень теж не обійтися.

Щоб корпоратизувати ці підприємства, потрібно провести через парламент відповідний закон. Можливо, здійметься виття [що зараз будуть продавати стратегічні підприємства іноземцям або олігархам]. Але якщо цього не зробити, то «Південмаш» просто закриється. Буде музей «Південмашу», а заводу не буде. Я не бачу іншого шляху, щоб привести ці підприємства у XXI століття.

У заводу «Південмаш» є величезна заборгованість

За даними аудиту ГКА 2019 року, «Південмаш» заборгував 23 мільйони гривень зарплат своїм працівникам та 400 млн гривень постачальникам електроенергії.
, вона накопичується зараз і буде збільшуватись. Сталося це тому, що «Південмаш» не міг сам знаходити собі проєкти. Оскільки [вся інтелектуальна власність і] вся проєктна документація в КБ «Південне», завод тільки виступав підрядником, коли справа доходила до виробництва [ракет і їхніх компонентів]. Він ніколи не був субʼєктом переговорів [із замовниками], а завжди був обʼєктом. За законодавством, «Південмаш» не міг [безпосередньо] працювати з [аерокосмічними] підприємствами у США, Європі, Східній Азії.

«Південмаш» був обмежений проєктами, які вело ДКА або тими, що йому підкидало КБ «Південне». Зараз [законодавство поміняли, і] якщо він отримає нормальний пул замовлень, то зможе погасити борг. Крім того, потрібно зупинити процес, коли КБ «Південне» намагається бути і конструкторським бюро, і заводом — [перетягнути на свої потужності виробництво і] стати підприємством повного циклу. Нехай конструкторське бюро розробляє нові рішення, а завод виробляє. Вони повинні один одного доповнювати, а не знищувати.

На всіх підприємствах космічної галузі потрібно інвентаризувати розробки та виділити перспективні проєкти. Необхідно виділити, скажімо, двадцять цікавих розробок і «запустити» їх за допомогою акселеративної програми — вона може працювати за логікою Y Combinator

Американський бізнес-інкубатор і, одночасно, венчурний фонд. Він відбирає перспективні стартапи, дає перші «посівні» інвестиції, допомагає їм створити працюючий продукт і знайти інвесторів для наступних раундів інвестицій.
. Вони повинні створити конкурентний продукт і підтвердити, що на нього є платоспроможний попит.

У галузі ще працюють молоді хлопці — вони якраз використовують старі напрацювання. Їхні проєкти можуть бути частиною програм НАСА та Європейського космічного агентства. Зʼявиться екосистема стартапів, які будуть взаємодіяти один з одним. За кілька років ця система з «вертикальної» стане «горизонтальною», встановить звʼязок зі схожими екосистемами у США та Європі.

Будь-який новий голова ДКА приймає у спадщину проблему супутника «Либідь». [Запустивши цей супутник, Україна збиралася створити власну, незалежну систему супутникового звʼязку. Держпідприємство «Укркосмос» замовило виготовити супутник у 2007 році канадському підряднику, щоб у 2014-му запустити з Байконуру. Терміни виготовлення зірвали, через анексію Криму підрядник оголосив форс-мажор, почалися суди. Готовий супутник уже чотири роки лежить на складі у Росії.]

Історія з ним розпочалася десять років тому. За цей час змінився не тільки політичний контекст, змінилися технології. На «Либідь» витратили купу грошей

За даними аудиту ГКА, на проєкт «Либідь» підприємство взяло 292 мільйони доларів кредиту під гарантії уряду. На його погашення бюджет уже витратив шість мільярдів гривень. З цього кредиту 31 мільйон доларів держпідприємство «втратило» в Діамантбанку, який ліквідували в 2017 році. Банк належав бізнесменові Ігорю Керезю, суттєвими частками володіли народні депутати Давид Жванія та Микола Мартиненко.
— ні за якою бізнес-логікою ми їх відбити не зможемо. Ми в патовій ситуації. Юристи кажуть, що повернути супутник з Росії ми не можемо — це нереалістично. На ті гроші, що витрачаємо на нібито вирішення цієї проблеми, можна створити ціле сузірʼя супутників нового покоління. Вони дадуть нам ті сервіси, які ми хотіли спочатку: дистанційного зондування, звʼязку, геолокаціі, зйомки земної поверхні з потрібною роздільною здатністю.

Звичайно, потрібно провести інвентаризацію «Либеді», але я вже розумію, що цей проєкт для України, швидше за все, закритий. Так і потрібно сказати. Це буде чесно.