На території Маріупольского порту купа людей, працюють крани, бетонозмішувальні машини. На пристані пришвартовані два катери: «Кременчук» і «Лубни». Екіпаж отримує продукти на черговий рейс. У мішках картопля, йогурти, овочі, фрукти, солона та свіжа риба, вода. По катеру ходить капітан Регула.
— Кажуть, ви хотіли проникнути до нас на катер. Бачу, вам вдалося. У нас, узагалі-то, правила такі. Нічого не можна фотографувати, нічого не можна питати, все, що ми робимо, — секрет. Якщо хочете, можна сфотографувати прапор. Усе інше — таємниця.
Сергій Моргунов / «Бабель»
За першим запитом в Google на призвіще Регула видає 10 посилань, у кожному з яких по кілька фото командира. Поки моряки носять пакунки з продуктами, Регула пропонує кави та поговорити. Він зачиняє двері й каже:
— Ну, питайте, але тільки те, що несекретно, а в нас тут майже все секретно.
На столі починає дзвонити телефон, волає «Самий лучший день заходил вчера». Ми починаємо розмову. Олександр каже, що на катері постійно перебувають пʼятеро людей.
— Працюємо за штатним розпорядком дня, стежимо за станом катера та його підготовкою до виконання завдань. У мене всі контрактники, я наймолодший — 24 роки, а найстаршому 37. Переважно ми виходимо в море, щоб забезпечити прохід суден і щоб не було порушень з боку росіян на морі. Коли ми тут зʼявилися у вересні, ситуація стала кращою. Тому що до цього росіяни затримували кораблі. А пару годин затримки для корабля — це економічна катастрофа, це вже компанія переплачує.
Сергій Моргунов / «Бабель»
Російські моряки застосовують економічні важелі: затримують корабель біля Керченської протоки та оглядають його, на що вони не мають права.
— У міжнародному морському праві є пʼять причин, коли можна зупинити судно. Ні під одну з цих причин їхній огляд не підпадає, вони просто зупиняли судна й погрожували. А потім ми почали виходити на патрулювання. Вони стали нас боятися. Ми перехоплювали їхні балачки, а там було таке: «Контролюйте гаденят, знов ці гаденята зараз вийдуть, знов їх потрібно буде шукати». Ми почали присікати їхні дії, до стрілянини не доходило, але нахабства поменшало. У жовтні ці випадки зупинки суден росіянами скоротилися на 50 відсотків, у листопаді їх не було взагалі. Так, вони діють дуже нахабно. Як гопники — нападають купою. Але на їхні дії треба відповідати. Вони не стріляють по суднах, але зупиняють і кажуть: «Ви ж будете йти назад, матимете проблеми». Зупиняють переважно тих, хто йде в Бердянськ або Маріуполь. Тих, хто йде в напрямку Таганрога чи Ростова, вони не чіпають. А якщо є члени екіпажу з України, то тут у будь-якому разі оглядають.
Сергій Моргунов / «Бабель»
За словами Олександра, росіяни використовують авіацію: літаки, гвинтокрили. «Але дуже рідко».
— Коли ми зубки показуємо, кажемо їм: «Наші ж теж можуть прилетіти».
На катері штатної посади кока нема. Регула каже, що іноді готує й сам.
— Раціон у нас — що захотіли, те й зробили. Сіли й такі: «Шо на обід?» Стали всі, приготували солянку чи борщ. Черговий часом питає, що на сніданок. Зараз нова система харчування за меню. Наприклад, півтора літра води на добу обовʼязково. А так певна сума на кожну людину. Ми зробили собі акцент на овочі, фрукти, рибу.
Сергій Моргунов / «Бабель»
Регула продовжує розповідь і розказує про допомогу флоту від США.
— Зараз у нас стоять американські двигуни Caterpillar, але є й дуже багато українських розробок. США нам дуже допомагають, наприклад, передали катери. У нас була проблема: у Криму віджали наші кораблі. Підфартило, що «Сагайдачний» не був там, тому й урятувався. Але зараз ми нарощуємо міць. Росія рекламує свою армію та флот — мовляв, у них все добре. А насправді вони звикли, що беруть кількістю. Але коли в нас уже є техніка та зброя, вони піднімають лапки і кажуть: «Ой, вибачте».
Сергій Моргунов / «Бабель»
Командир каже, що найважливіша допомога — це тренування моряків. Три екіпажі кораблів зараз повернулися з Балтимора, де їх навчали інструктори армії США. Катер виходить за викликом, стаціонарно чергує біля порту, за потреби екіпаж готовий для оперативного виходу в море. Регула вважає, що це здобутки нової, американської системи.
— Радянська система була «бережіть техніку, а людей ми підвеземо». Зараз усе навпаки, найважливіше — це люди. До 2014 року ми мали бинт, щоб голову замотати. А зараз нас готують так, що люди повинні вижити будь-якою ціною. Досвід — це зброя, яка дуже багато чого визначає, особливо на морі. Раніше було так: місяць готуєшся, а потім на кораблі відпрацьовуєш. Зараз усе не так. Є старшинська підготовка у США, тобто якщо курсант хоче, він може закінчити американські курси. Окрім цього, допомагають зброєю, передали шість катерів. Це вже неабияка сила. Будуються кораблі, оснащуються зброєю. Ми створюємо флот.
Сергій Моргунов / «Бабель»
Розмову перериває моряк, який вилазить з трюму:
— Усе завантажили, там на пʼять діб, на нормальний такий рейд вистачить.
Щоб ухвалити рішення, Регулі не потрібно дзвонити до Києва чи узгоджувати все з Генеральним штабом і командуванням. Як командир він сам може вирішувати, застосовувати зброю чи ні. Останній такий випадок, коли майже дійшло до стрілянини, стався минулого року.
— Ми не дозволили зупинити чотири судна, одне з них лівійське. Була ситуація, коли росіяни намагалися їх зупинити. Я втрутився і сказав, що судно під моєю охороною. Вони намагалися підійти ближче, я сказав, що буду застосовувати зброю, — вони злякалися. Коротше, вони казали капітану: «Зупиняйся», а я казав: «Дійте за своїм планом». Капітан нічого не міг зрозуміти й запитав: «Так хто тут влада?» Я чесно сказав: «Влада тут ми, виконуй своє завдання». Ми їх довели до протоки.
Сергій Моргунов / «Бабель»
Катер «Кременчук» у парі з «Лубнами» зменшив тиск на торгові суда з боку Росії, проте збитки для економіки України все одно великі. За словами командувача флоту Ігоря Воронченка, азовські порти України втратили майже половину прибутків, тому що РФ перешкоджає судноплавству.
— Раніше тут весь порт був забитий кораблями, йшли сюди, у Бердянськ, а зараз усі прямують до Таганрога. Повз Маріуполь за добу проходять понад 40 кораблів. Але Росія, наприклад, не зупиняє американські кораблі — це ж небезпечно, бо Америка б перекинула сюди якесь своє бойове судно.
Регула вважає, що флот Російської Федерації в поганому стані:
— Росія дуже сильно себе рекламує, але в них не так усе добре. Є, звісно, борзі нахаби, але коли починаєш відповідати по-їхньому, вони лякаються. Вони беруть кількістю та можуть погрожувати тільки ядерною зброєю. Беруть добре зроблене старе й кажуть, що це їхні нові розробки. Так, вони наявною силою можуть заблокувати порти повністю, бо Росія — це країна-гопник, бити гуртом, а якщо вичепити корабель один на один, вони швидко втікають.
Після розмови ми сходимо на берег, поруч стоїть «Донбас». Питаю, чи виходить він у рейд.
— Та він уже… Йому... З 1960-х років. Хоча може й вийде, якщо буде треба.
Регула закурює, дивиться на маленький катер:
— Усе через дупу. Там, на землі — розведення, а тут просто зведення. Щоправда, у морі треба воювати за конвенціями. Просто так нікого не закопаєш у лісозмузі, доведеться пояснювати. Прикро так.
Сергій Моргунов / «Бабель»