У 1944 році Управління стратегічних служб США (попередник ЦРУ) випустило секретне «Польове керівництво з простого саботажу». Документ розсекретили у 2008 році. Це 32-сторінкова брошура, в якій йдеться про «тихі» ненасильницькі методи, які на відміну від підривів та інших руйнувань не потребують спеціальної підготовки та коштів.
Це інструкції про те, як прості люди можуть знизити ефективність і продуктивність на заводах і фабриках, в офісах і на транспортних лініях. Вони засновані на «універсальних можливостях ухвалювати помилкові рішення. Цей вид діяльності, який іноді називають «людським фактором», часто призводить до нещасних випадків, затримок і загальних перешкод навіть за нормальних умов».
Через 75 років у ЦРУ визнають, що «деякі інструкції здаються застарілими; інші ж залишаються напрочуд актуальними, а разом вони нагадують про те, як легко можна підірвати продуктивність і порядок». Ось основні з таких «вічних» інструкцій з корпоративної бюрократії, які можна застосувати в роботі сучасних компаній по всьому світу.
Під час конференцій, робочих зустрічей та засідань:
- Наполягайте на тому, щоб все робилося за «каналами». Ніколи не допускайте скорочення строків прийняття рішень заради прискорення процесу.
- Виступайте з «промовами». Говоріть якомога частіше і довше. Розтягуйте виступ історіями з особистого досвіду та «патріотичними» коментарями.
- Передавайте всі важливі питання до комітетів для «подальшого вивчення і розгляду». Намагайтеся створити якомога більше таких комітетів — не менше пʼяти.
- Якомога частіше порушуйте нерелевантні питання, сперечайтеся про точні формулювання резолюцій.
- Повертайтеся до питань, ухвалених на останньому засіданні, і намагайтеся знову порушити питання про їхню доцільність.
Для керівників і менеджерів:
- Заохочуйте неефективних працівників, незаслужено підвищуйте їх по службі та доручайте їм найвідповідальнішу роботу. Дискримінуйте ефективних співробітників і несправедливо скаржтеся на їхню роботу. При наймі нових працівників давайте їм неповні або оманливі інструкції.
- Збільшуйте паперову роботу: вимагайте письмових розпоряджень у кількох примірниках, ведіть тривале листування про деталі завдання і ставте нескінченні запитання.
- Влаштовуйте конференції, коли є більш важлива робота.
- Збільшуйте кількість процедур і дозволів. Подбайте про те, щоб для схвалення треба було пройти щонайменше три інстанції.
- Виконуючи робочі завдання, завжди починайте з найменш важливих. Вимагайте їхнього бездоганного виконання і відправляйте на доопрацювання з будь-якого приводу.
Для співробітників:
- Працюйте повільно. Намагайтеся якомога частіше влаштовувати перерви. Забувайте інструменти, щоб за ними доводилося повертатися. Затримуйтеся в туалеті довше, ніж потрібно.
- Виконуйте свою роботу погано і звинувачуйте в цьому неякісне обладнання або інших співробітників. Скаржтеся, що все це заважає вам ефективно виконувати свою роботу.
- Заповнюйте робочу документацію нерозбірливо, з помилками, забувайте вказувати потрібну інформацію. Удавайте, нібито не розумієте інструкцій іноземною мовою, навіть якщо ви її знаєте. Дошкуляйте керівництву непотрібними уточнювальними питаннями, пояснюючи це тим, що хочете ефективно виконувати свою роботу.
- Ніколи не передавайте свої навички та досвід новому або менш кваліфікованому працівнику.
- Поширюйте тривожні чутки та плітки.
У брошурі є інструкції для «тихого» саботажу в транспортній сфері. Водіям автобусів пропонують проїжджати зупинки, де «противник» хоче вийти. Таксистам — їхати максимально довгим маршрутом, щоб не лише витратити час «противника», але й додатково підзаробити. Працівникам залізниці — «помилково» продавати два квитки на одне місце, влаштовувати плутанину з багажем і «випадково» виводити хибну інформацію на табло.