Ще минулого місяця про головного операційного директора Apple Джеффа Вільямса мало хто згадував за межами компанії. Він опинився в центрі уваги, тому що очолив студію дизайну після того, як пішов Джонатан Айв. Це зробило Вільямса другою людиною в компанії після гендиректора Тіма Кука та найвірогіднішим його наступником.
Колишні та нинішні співробітники компанії розповіли Bloomberg, що Вільямс — дисциплінований і вимогливий керівник, чий стиль керівництва сильно перегукується з манерами нинішнього гендиректора. Він так само не схильний до радикальних і ризикованих рішень у дусі більш прозорливого попередника Кука — Стіва Джобса.
Свою карʼєру в Apple Вільямс почав у 1998 році з посади менеджера із закупівель — він проводив переговори з постачальниками складників. За часів Джобса він пробився у топменеджери — став старшим операційним віцепрезидентом. При Кукові Вільямс запамʼятався в основному тим, що тягав з собою величезну папку з даними про плани розробки та просування продуктів, щоб на нарадах майже миттєво відповідати на будь-яке питання гендиректора. Ще він ретельно записував усе сказане у кишеньковий блокнот.
Вільямс — фанат піших і велосипедних прогулянок. На роботу він зазвичай приїздить близько сьомої ранку і затримується в офісі допізна, а в перервах між зустрічами може покататися на велосипеді. Колеги говорять про нього як про врівноважену та тиху людину. «Бувало, що ніхто навіть не знав, що Вільямс бере участь у телефонній конференції, поки він раптово не вклинювався в середині розмови». Він буває вимогливим і навіть різким на зборах керівництва, але більшість працівників впевнені, що він таким чином просто грає роль «поганого поліцейського».
Що спільного у Тіма Кука та Джеффа Вільямса:
обидва зростали на півдні Америки;
отримали ступінь магістра ділового адміністрування в Університеті Дʼюка;
до Apple працювали в IBM;
нині Вільямс обіймає ту ж посаду, що й Кук до того, як очолити компанію;
Вільямс часто копіює стиль одягу свого начальника — джинси і незаправлена сорочка.
Десять років тому Вільямс кілька місяців керував командою проєктування мобільних пристроїв Apple. Але головним його досягненням в компанії стала лінійка Apple Watch. Він очолив команду з їх розробки у 2013 році, після того як запропонував використовувати «розумні» годинники для моніторингу здоровʼя. За кілька місяців до виходу першої моделі у деяких співробітників, які тестували пристрій, зʼявилася алергія на нікель, що використовується в корпусі. Тоді Вільямс утилізував тисячі вже виготовлених годинників і запустив паралельне виробництво з іншим видом нікелю. Також тестувальники звернули увагу, що головне нововведення Вільямса — механізм, який дозволяє годиннику менш інтенсивно вібрувати, — з часом виходить з ладу через корозію. Тоді він відкликав і цю партію. Зрештою ті, хто зробив попереднє замовлення, не отримали бракований товар. Хоча через це довелося затримати постачання в магазини і доставку онлайн-замовлень.
Apple Watch не вдалося одразу ж стати хітом, як це було з iPhone або з iPad. Але поступово компанія почала захоплювати ринок фітнес-браслетів з підключенням до інтернету. Минулоріч половина виручки цього ринку припала на продукти Apple. Під час презентації Apple Watch у 2015 році Вільямс вперше виступив публічно, розповівши про роботу компанії у сфері охорони здоровʼя. Згодом він анонсував усі наступні моделі Apple Watch.
У компанії Вільямс виконує багато завдань: контролює весь ланцюжок постачання і закупівлі матеріалів, а також дослідження і розробки додатків для здоровʼя та фітнесу; керує службою підтримки AppleCare і деякими фінансовими підрозділами. Тепер він ще й стежить за тим, як розвиваються усі гаджети Apple і заради цього скликає щотижневі зустрічі. Співробітники згадують, що на стадії розробки AirPods Вільямсу не подобалася їхня форма, тому на наради він приходив у звичайних дротяних навушниках.
Наприкінці 90-х Apple врятувалася від банкрутства завдяки дорогим продуктам з видатним дизайном, які стали хітами продажів. Тоді саме дизайн-команда на довгий час посіла центральне місце в корпоративній культурі. Але за вісім років керівництва Кука контроль над розробкою продуктів поступово перехопила операційна команда. Сам Кук поки що не збирається у відставку, але судячи з того, що його можливим наступником тепер називають Вільямса, Apple буде й надалі дотримуватися цієї стратегії.
Колишній співробітник дизайн-підрозділу Apple згадує, що Вільямс знаходив спільну мову з програмістами та інженерами, а от з дизайнерами йому це вдавалося важко. «Він підходить до всього з операційної точки зору і хоче скрізь бачити цифри і графіки, але в дизайні вони не завжди важливі».
Колишній маркетинговий директор Apple Майкл Гартенберг вважає, що гендиректор може й не мати далекосяжної стратегії, але в такому разі йому потрібен далекоглядний соратник. «У Кука був Джоні Айв. Тепер, коли він пішов, виникає питання: хто стане новим провидцем, який поведе компанію до наступного етапу». За часів Кука ринкова вартість Apple виросла вдвічі і перевищила трильйон доларів. Але в останні роки продажі iPhone, на які припадало дві третини доходу компанії, ростуть дуже слабко. А на ринках Індії і Китаю Apple зіткнулася з серйозною конкуренцією.
Один із колишніх топменеджерів Apple говорить, що в оточенні Кука є люди з більшим досвідом у розвитку продуктів. Однак зараз Вільямс «ближче за всіх до Кука, і якщо ви вважаєте, що Кук все робить правильно, то так, це хороша кандидатура наступника». Проте наразі в компанії це питання не коментують, а сам Вільямс відмовляється від інтервʼю.