Парламент ухвалив Виборчий кодекс і попрощався з мажоритаркою. Як це працюватиме — пояснює співавтор закону Олександр Черненко

Автор:
Марія Ульяновська
Дата:
Парламент ухвалив Виборчий кодекс і попрощався з мажоритаркою. Як це працюватиме — пояснює співавтор закону Олександр Черненко

Фото УНІАН

Верховна Рада ухвалила новий Виборчий кодекс. Уперше текст закону з’явився в парламенті у 2015 році. Через чотири роки один з його співавторів — спікер парламенту Андрій Парубій — 16 разів закликав депутатів повернутися до розгляду поправок до закону. Із 17-ї спроби кодекс ухвалили в цілому. Закон набирає чинність у грудні 2023 року. Як він працюватиме, чи зможуть його відмінити та яка в цьому заслуга президента Зеленського — theБабелю розповів співавтор Виборчого кодексу Олександр Черненко.

Як виглядатимуть вибори за новим кодексом?

Кодекс почне діяти в грудні 2023 року. Вибори відбуватимуться за відкритими регіональними списками. Одномандатних округів, так званої мажоритарки, не буде. Буде 27 виборчих регіонів. У кожному партія висуне списки кандидатів, і виборець голосуватиме обов’язково за партію і, за бажанням, за когось з кандидатів від цієї партії.

Як рахуватимуть результати?

Спочатку вираховують, скільки голосів партія набрала в межах України, щоб відсіяти тих, хто не подолав прохідний бар’єр. У першому читанні кодексу прохідний бар’єр становив чотири відсотки, але після переговорів Рада збільшила його до пʼяти. Далі кількість депутатів у Раді від кожної партії визначають наступним чином: кількість виборців, які проголосували, ділять на кількість місць у парламенті. Так отримують «вартість» одного місця — виборчу квоту. За «вартістю» одного місця розраховують кількість місць, які отримує кожна партія в кожному окрузі. Якщо виборча квота, умовно, 25 тисяч голосів, а у виборчому регіоні за партію віддали 100 тисяч голосів, то партія там бере чотири мандати. Далі визначають, хто зі списку партії в регіоні отримує мандат. Пріоритетне право на мандат мають кандидати, які набрали більше голосів виборців. Але це визначають не за простою математичною більшістю, різниця в один голос не враховується. Кандидатів рейтингують за відсотками. А в межах одного відсотка — кілька сотень голосів. Якщо у кандидатів рівні відсотки, то вони йдуть у тому порядку, який визначила партія. Якщо виборці не віддали свої голоси за конкретних кандидатів, а проголосували лише за партію, то мандати розподіляються в тому порядку, в якому їх висунула партія.

Ухвалений кодекс відрізняється від редакції першого читання?

Щодо системи практично немає відмінностей, крім прохідного бар’єру. Основні поправки стосувалися технічних моментів: процедур, списків виборців.

Нова виборча система має недоліки?

Немає ідеальних виборчих систем, але ця точно є певним прогресивним кроком. Спочатку нова система буде складною для виборців — потрібно проводити певну просвітницьку роботу. Для цього ми відтермінували введення в дію кодекса: необхідно, щоб і ЦВК підготувалася, і виборцям все пояснили.

Що зміниться в системах інших виборів?

Є зміни у місцевих виборах. На виборах в обласні ради та великі міста діятиме система відкритих пропорційних списків, аналогічна парламентським. А вибори до рад нижчого рівня (районні, сільські, селищні та малі міста) проходитимуть за багатомандатною мажоритарною системою. У кожному окрузі зможуть обрати не менше двох і не більше чотирьох депутатів — це залежатиме від кількості виборців. Кандидати зможуть висуватися самостійно або від партій.

Скільки часу забрало доопрацювання чотирьох тисяч правок у другому читанні?

На робочій групі ми працювали рік. Перед фінальним голосуванням ми повернулися до ключових необхідних правок і проголосували їх пакетом.

Усі партії, коли йшли в парламент, обіцяли виборчу реформу. Але за Виборчий кодекс не голосували до останнього тижня роботи парламенту цього скликання. Чому затягували?

Тому що у нас пів парламенту — мажоритарники, які з самого початку були проти. Потім дехто почав вагатися, але результат є, отже, їх вдалося переконати.

Наскільки ймовірно, що наступний парламент захоче скасувати ці зміни?

Якщо суспільство дозволить, то скасують. Президент Зеленський закликав Раду ухвалити Виборчий кодекс, і якщо його «Слуга народу» в парламенті почне відміняти цей кодекс, це буде нечесно.

Кодекс враховує побажання Зеленського?

Президент не вносив жодних пропозицій, правки подавали виключно депутати. У своїй інавгураційній промові він заявив, що дає депутатам два місяці, щоб ухвалити Виборчий кодекс. На цьому вся його співпраця закінчилась.

Треба було більше часу?

Робоча група працювала ефективно. Ми прибрали головні недоліки. Можливо, виникнуть ще якісь технічні неузгодженості — цей закон поєднує п’ять чинних законів, але зараз документ виглядає цілісним. Найбільша проблема сьогодні — пояснити виборцям особливості голосування та навчити виборчі комісії працювати по-новому. Усе колись буває вперше.