3 дні до другого туру виборів президента. «Чорний» піар проти Порошенка у Facebook роблять по-старому. Скільки витрачають на це і що там у Зеленського?

Автор:
Євген Спірін
Дата:
3 дні до другого туру виборів президента. «Чорний» піар проти Порошенка у Facebook роблять по-старому. Скільки витрачають на це і що там у Зеленського?

Marcin Nowak / Unsplash / «Бабель»

У середині березня 2019 року Facebook розкрив дані про тих, хто платить за політичну рекламу в соцмережі. У відкритому доступі тепер є номери їхніх мобільних телефонів, адреси та витрачені суми. Ми вже писали, як агентство Postmen просуває в Facebook антирекламу кандидата в президенти Володимира Зеленського в «чорних» пабліках. Цей матеріал — про «чорний» піар проти Петра Порошенка в соцмережі. Нам довелося змінити методологію відбору «чорних» пабліків. У випадку з Зеленським ми обрали пʼять сторінок, які Facebook найчастіше показував нашому журналісту Євгену Спіріну. Антирекламу Порошенка соцмережа на нього не таргетувала, тому разом із читачами ми вручну відібрали понад 30 таких сторінок і взяли найбільш великі — від двох тисяч до півмільйона підписників. До нашого моніторингу потрапили сім сторінок: «АнтіПор» «Порохобот», «Банду Порошенка геть», «Рух Імпічмент Порошенку», «Покемони Петра Порошенко», «Старі політики» і StopPoroshenko. Ми також перевірили, чи є антиреклама президента на офіційній сторінці Володимира Зеленського. Виявилося, що є, але не в постах.

«Чорні» пабліки

Пік «чорної» піар-кампанії проти Порошенка припав на останні тижні перед першим туром президентських виборів. Після цього пабліки наповнювалися мляво: деякі просто заморозили, в інших адміністратори зробили кілька постів.

Антирекламу Порошенка у Facebook умовно можна розділити на кілька тем: його звинувачують у корупції, алкоголізмі, розвалі армії, війні, злочинному оточенні, «договорняках» із Володимиром Путіним, Віктором Медведчуком і навіть з екс-президентом Віктором Януковичем. Часто в «чорних» пабліках репостять антикорупційні розслідування програм «Схеми», «Наші Гроші», «Слідство.Інфо» про президента та його соратників.

На відміну від «чорних» роликів проти Зеленського, якість більшості відео про Порошенка є дуже низькою. Зазвичай їх монтували з чужого відео та додавали примітивні ефекти. Типовий приклад — ролик «Петі треба до Віті» на сторінці «АнтіПор» (439 тисяч підписників), який розмістили 29 березня. У ролику Янукович танцює з Порошенком на тлі пісні «Зупиніть, Петі треба випити, Петі треба до Віті». Пізніше відео, яке зібрало понад 800 тисяч переглядів, підхопили і розігнали сеператистські пабліки та сайти, зокрема сайт «Русская весна».

«Чорні» пабліки проти Порошенка

  • «АнтіПор» — 439 000 підписників. Створена в січні 2019 року, назва сторінки не змінювалася. З 1 лютого до 19 березня 9 відео на рекламі. Бюджет — 7 200 доларів. Реклама заблокована за нерозкриття замовників.

  • «Старі політики» — 3 300 підписників. Створена 18 вересня 2018 року, назва сторінки не змінювалася. З 25 березня по 17 квітня на рекламі 7 відео. Бюджет — 700 доларів.

  • «Покемони Петра Порошенка» — 8 800 підписників. Створена в липні 2011 року, спочатку називалася KlitschkoVsHaye, потім «Тушкодел». З 1 до 22 лютого рекламувала 11 відео. Бюджет — 1000 доларів. Реклама заблокована за нерозкриття замовників.

  • StopPoroshenko — 18 500 підписників. Створена у квітні 2014, назва сторінки не змінювалася. Останнє відео на рекламі стояло на початку березня. Бюджет — 100 доларів. Реклама заблокована за нерозкриття замовників.

  • «Порохобот» — 20 000 підписників. Створена 19 вересня 2017 року, назва не змінювалася. Рекламу не показували.

  • «Банду Порошенка геть» — 3 800 підписників. Створена в 2011 році. Реклами немає.

  • «Рух Імпічмент Порошенку» — 3 300 підписників. Створена 24 травня 2017 року. Реклами немає.

Ще одна особливість «чорного» піару проти Порошенка — багато фотожаб з грубими жартами та голослівними звинуваченнями. Раніше їх часто використовували в забороненій в Україні російській соцмережі «Однокласники». Судячи з їх вигляду, вони теж зроблені аматорами.

Знайти авторів або адміністраторів пабліків найчастіше неможливо. На шести з семи сторінках пости на рекламу або не ставили, або її заблокували за нерозкриття даних про замовників. На «Старих політиках» з 25 березня до 17 квітня рекламували сім відео, але неможливо зрозуміти, хто конкретно це зробив. За телефоном адміністратора рекламного кабінету, який вказано в пабліку, ніхто не відповідає.

Ми зʼясували, що сторінку «Банду Порошенка геть» у 2011 році створив Юрій Курнат. У його профілі у Facebook зазначено, що він лікар і живе в Іспанії. У «чорному» пабліку про Порошенка в розділі «Інформація про сторінку» вказані пошта та лінк на персональний сайт лікаря. Також у Курната є сайт з рекомендаціями, як швидко отримати паспорт громадянина Євросоюзу. Акаунт Курната у Twitter дублює контент його пабліку «Банду Порошенка геть». В описі сторінки у Facebook сказано: «Сторінка створена з кінцевою метою повалення злочинного трупоїдського режиму Порошенка». За вісім років паблік зібрав лише 3 800 підписників.

Загалом на просування постів у семи групах з 1 лютого до 17 квітня витратили щонайменше девʼять тисяч доларів.

У семи пабліках, поряд з антирекламою Порошенка, є і агітація за Зеленського. Найчастіше — це картинки-кадри з різних фільмів або коміксів з героями-кандидатами в президенти. Зеленський у цій боротьбі завжди перемагає. Іноді зустрічається відео на підтримку Зеленського, але вони теж поганої якості. Наочний приклад — свіжий ролик на «Старих політиках». Це кадри зі скетчу про Гітлера, озвучені під українські політичні реалії. Порошенко в образі Гітлера сварить свій штаб за те, що «дарма пісяв у баночки, рейтинг усе одно падає». У кінці Порошенко просить перерахувати на карти Привату гроші для журналістів Аркадія Бабченка, Айдера Муждабаєва та Матвія Ганапольського. Перші двоє активно підтримують президента, а Ганапольський — ведучий телеканалу «Прямий», який повʼязують із президентом.

На рекламу пости на підтримку Зеленського адміністратори пабліків не ставили.

Офіційна сторінка Зеленського

В офіційній групі Зеленського — ze2019official — майже 570 тисяч підписників. Після другого туру на рекламу там поставили 150 постів, витративши щонайменше 15 тисяч доларів. Оплачує всю рекламу ГО «Команда Зеленського». Більшість постів — оригінальний контент штабу кандидата: інструкції, як перевірити себе у списках, змінити місце голосування, заклики увійти до команди тощо.

Антиреклами Порошенка в офіційному пабліку немає. Президента згадує тільки сам Зеленський у своїх відеозверненнях. Але під багатьма постами чорнуху про Порошенка поширюють коментатори. Один з прикладів — пост-тест, у якому адміністратори пропонують згадати «усі схеми й обіцянки гаранта». Під ним 689 коментарів, третина з яких — прокльони на адресу Порошенка та фотожаби на нього. Там же є багато відповідей прихильників президента. Обидві сторони ображають одна одну та суперника свого кандидата.

Координатор інтернет-напряму Зеленського Михайло Федоров стверджує, що іноді його команді доводиться банити відверту чорнуху в коментарях, але коментарі переважно не чіпають: чим більше реакцій, тим краще.