«Чорні» пабліки
Пік «чорної» піар-кампанії проти Порошенка припав на останні тижні перед першим туром президентських виборів. Після цього пабліки наповнювалися мляво: деякі просто заморозили, в інших адміністратори зробили кілька постів.
Антирекламу Порошенка у Facebook умовно можна розділити на кілька тем: його звинувачують у корупції, алкоголізмі, розвалі армії, війні, злочинному оточенні, «договорняках» із Володимиром Путіним, Віктором Медведчуком і навіть з екс-президентом Віктором Януковичем. Часто в «чорних» пабліках репостять антикорупційні розслідування програм «Схеми», «Наші Гроші», «Слідство.Інфо» про президента та його соратників.
На відміну від «чорних» роликів проти Зеленського, якість більшості відео про Порошенка є дуже низькою. Зазвичай їх монтували з чужого відео та додавали примітивні ефекти. Типовий приклад — ролик «Петі треба до Віті» на сторінці «АнтіПор» (439 тисяч підписників), який розмістили 29 березня. У ролику Янукович танцює з Порошенком на тлі пісні «Зупиніть, Петі треба випити, Петі треба до Віті». Пізніше відео, яке зібрало понад 800 тисяч переглядів, підхопили і розігнали сеператистські пабліки та сайти, зокрема сайт «Русская весна».
«Чорні» пабліки проти Порошенка
«АнтіПор» — 439 000 підписників. Створена в січні 2019 року, назва сторінки не змінювалася. З 1 лютого до 19 березня 9 відео на рекламі. Бюджет — 7 200 доларів. Реклама заблокована за нерозкриття замовників.
«Старі політики» — 3 300 підписників. Створена 18 вересня 2018 року, назва сторінки не змінювалася. З 25 березня по 17 квітня на рекламі 7 відео. Бюджет — 700 доларів.
«Покемони Петра Порошенка» — 8 800 підписників. Створена в липні 2011 року, спочатку називалася KlitschkoVsHaye, потім «Тушкодел». З 1 до 22 лютого рекламувала 11 відео. Бюджет — 1000 доларів. Реклама заблокована за нерозкриття замовників.
StopPoroshenko — 18 500 підписників. Створена у квітні 2014, назва сторінки не змінювалася. Останнє відео на рекламі стояло на початку березня. Бюджет — 100 доларів. Реклама заблокована за нерозкриття замовників.
«Порохобот» — 20 000 підписників. Створена 19 вересня 2017 року, назва не змінювалася. Рекламу не показували.
«Банду Порошенка геть» — 3 800 підписників. Створена в 2011 році. Реклами немає.
«Рух Імпічмент Порошенку» — 3 300 підписників. Створена 24 травня 2017 року. Реклами немає.
Ще одна особливість «чорного» піару проти Порошенка — багато фотожаб з грубими жартами та голослівними звинуваченнями. Раніше їх часто використовували в забороненій в Україні російській соцмережі «Однокласники». Судячи з їх вигляду, вони теж зроблені аматорами.
Знайти авторів або адміністраторів пабліків найчастіше неможливо. На шести з семи сторінках пости на рекламу або не ставили, або її заблокували за нерозкриття даних про замовників. На «Старих політиках» з 25 березня до 17 квітня рекламували сім відео, але неможливо зрозуміти, хто конкретно це зробив. За телефоном адміністратора рекламного кабінету, який вказано в пабліку, ніхто не відповідає.
Ми зʼясували, що сторінку «Банду Порошенка геть» у 2011 році створив Юрій Курнат. У його профілі у Facebook зазначено, що він лікар і живе в Іспанії. У «чорному» пабліку про Порошенка в розділі «Інформація про сторінку» вказані пошта та лінк на персональний сайт лікаря. Також у Курната є сайт з рекомендаціями, як швидко отримати паспорт громадянина Євросоюзу. Акаунт Курната у Twitter дублює контент його пабліку «Банду Порошенка геть». В описі сторінки у Facebook сказано: «Сторінка створена з кінцевою метою повалення злочинного трупоїдського режиму Порошенка». За вісім років паблік зібрав лише 3 800 підписників.
Загалом на просування постів у семи групах з 1 лютого до 17 квітня витратили щонайменше девʼять тисяч доларів.
У семи пабліках, поряд з антирекламою Порошенка, є і агітація за Зеленського. Найчастіше — це картинки-кадри з різних фільмів або коміксів з героями-кандидатами в президенти. Зеленський у цій боротьбі завжди перемагає. Іноді зустрічається відео на підтримку Зеленського, але вони теж поганої якості. Наочний приклад — свіжий ролик на «Старих політиках». Це кадри зі скетчу про Гітлера, озвучені під українські політичні реалії. Порошенко в образі Гітлера сварить свій штаб за те, що «дарма пісяв у баночки, рейтинг усе одно падає». У кінці Порошенко просить перерахувати на карти Привату гроші для журналістів Аркадія Бабченка, Айдера Муждабаєва та Матвія Ганапольського. Перші двоє активно підтримують президента, а Ганапольський — ведучий телеканалу «Прямий», який повʼязують із президентом.
На рекламу пости на підтримку Зеленського адміністратори пабліків не ставили.
Офіційна сторінка Зеленського
В офіційній групі Зеленського — ze2019official — майже 570 тисяч підписників. Після другого туру на рекламу там поставили 150 постів, витративши щонайменше 15 тисяч доларів. Оплачує всю рекламу ГО «Команда Зеленського». Більшість постів — оригінальний контент штабу кандидата: інструкції, як перевірити себе у списках, змінити місце голосування, заклики увійти до команди тощо.
Антиреклами Порошенка в офіційному пабліку немає. Президента згадує тільки сам Зеленський у своїх відеозверненнях. Але під багатьма постами чорнуху про Порошенка поширюють коментатори. Один з прикладів — пост-тест, у якому адміністратори пропонують згадати «усі схеми й обіцянки гаранта». Під ним 689 коментарів, третина з яких — прокльони на адресу Порошенка та фотожаби на нього. Там же є багато відповідей прихильників президента. Обидві сторони ображають одна одну та суперника свого кандидата.
Координатор інтернет-напряму Зеленського Михайло Федоров стверджує, що іноді його команді доводиться банити відверту чорнуху в коментарях, але коментарі переважно не чіпають: чим більше реакцій, тим краще.