На початку 2018 року Facebook змінив алгоритм подачі новин у стрічці, зробивши пріоритетними пости друзів, родичів і локальні новини. На думку авторів статті, через це виникла своєрідна «петля зворотного звʼязку», яка почалася в Facebook у так званих «групах ненависті», де обговорювалися проблеми маленьких містечок Франції, і перетворилася на масштабні протести в реальному світі. «Соціальна мережа підлила бензину в вогонь, який горів у Франції з перших днів президентства Макрона. Його адміністрація послабила французькі закони про працю та знизила податки для багатих, і його рейтинг схвалення є надзвичайно низьким».
Учасники протестів — це переважно жителі французької глибинки: водії, вчителі, представники малого бізнесу. Для них Макрон став втіленням економічної нерівності, за якого багаті ставали багатшими, а бідні — біднішими. Через це він отримав прізвисько «президент багатих».
Сплеск протестних настроїв стався у жовтні, коли петиція Change.org про податки на пальне стала вірусною в невеликому паризькому передмісті. Петиція призвела до створення івенту в Facebook, який швидко поширився в «групах ненависті».
Pavel Zmey / «Бабель»
Культура французьких протестів завжди припускала наявність лідера: профспілки, студенти або хоча б слабо організована група активістів. Наприклад, протести під час президентських виборів 2017 року відбувалися в форматі маршів, де була і радикально налаштована молодь, яка билася з поліцією, і більш помірковані мітингувальники з великою кількістю плакатів і гасел.
Відмінною рисою протестів «жовтих жилетів» стало те, що під час акцій «не було жодних плакатів з чіткими гаслами чи політичних активістів, які роздають брошури... Єдине, чим розмахували над натовпом, були телефони, через які вели відеотрансляції». Саме трансляції у Facebook Live, а також фото і меми стали вірусними. Все це призвело до створення цілого всесвіту «жовтих жилетів» у Facebook, де вірусність контенту замінила лідерство в реальності.
Pavel Zmey / «Бабель»
Найбільшу популярність отримали відео про застосування поліцією сили проти протестувальників. Наприклад, ролики з протестів 8 грудня поширювалися в різних групах у Facebook в усій Франції. Їх репостили з однієї групи до іншої, у підсумку ці відео стали вірусними. Та й самі жовті жилети безпеки, що стали символом протесту, запозичені з вірусного відео одного з учасників початку протестів у середині листопада. Тепер у цього відео більше двохсот тисяч перепостів.
Відсутність лідерів і єдиного координаційного штабу призвели до того, що серед протестувальників висуваються різні, інколи навіть протилежні вимоги. Серед «жовтих жилетів» є прихильники і противники виходу Франції з ЄС, надання допомоги біженцям, кліматичної угоди. Крім того, сюди затесалися адепти сіоністських і масонських змов, і навіть ілюмінати, які під час протестів 8 грудня витратили близько години на те, щоб намалювати балончиками гігантський символ свого руху.
Pavel Zmey / «Бабель»
Зараз близько восьми осіб претендують на звання лідерів руху «жовтих жилетів». Їх популярність визначається ступенем популярності їх роликів. Так, серед них є 51-річна акордеоністка з Бретані Жаклін Моро, чий відеоролик про невдоволення політикою влади набрав уже більше шести мільйонів переглядів.
Втім, автори статті припускають, що «петля зворотного звʼязку» Facebook вже підійшла до завершення. На акцію 8 грудня «протестувальники, зібрані невеликими, децентралізованими групами Facebook, вийшли на вулиці Парижа, транслюючи насильство на вулицях для своїх друзів, які дивляться з дому». Проте на наступну суботу — 15 грудня — заплановано щонайменше три різних заходи в межах акції протестів. І вони знову можуть стати вірусними в Facebook.