У класі моєї дитини вчиться дитина з аутизмом. Вона розумово відстала? Чому її не можна навчати дома? Аутизм передається іншим? Відповідаємо на найпоширеніші запитання батьків

Автор:
Аліна Дзюбко
Редактор:
Гліб Гусєв
Дата:
У класі моєї дитини вчиться дитина з аутизмом. Вона розумово відстала? Чому її не можна навчати дома? Аутизм передається іншим? Відповідаємо на найпоширеніші запитання батьків

Артем Марков / «Бабель»

Один відсоток дітей у світі народжується з аутизмом. В Україні дітей із розладами аутичного спектра (РАС) налічують понад сім тисяч. Вони належать до групи дітей з особливими освітніми потребами, у школі їм потрібна особлива увага. З 2018 року таких дітей включають у класи Нової української школи. Разом із громадською організацією Happy Today, що створює просвітницькі проєкти про аутизм, «Бабель» відповідає на найпоширеніші запитання батьків про спільне навчання.

Аутизм — це розумова відсталість?

Ні. Серед людей з аутизмом рівень інтелекту варіюється так само, як і в нейротипових — індивідуально. Хтось може вирішувати складні математичні задачі та мати феноменальну пам’ять, а є люди з пересічними здібностями. Людям з аутизмом необхідно більше часу й зусиль, щоби розкрити свій потенціал, бо їхня нервова система постійно перевантажена.

Сьогодні вчені говорять про аутизм не як про патологію, а у розрізі нейророзмаїття. Ми маємо нервові системи різних рівнів чутливості, наш мозок по-різному функціонує. Це так само нормально, як різний колір очей та шкіри.

Якщо в класі буде дитина з РАС — це вплине на ефективність навчання моєї дитини?

Ми поки не маємо суто української статистики і можемо оперувати тільки даними західних досліджень. В останні десять років таких досліджень було небагато, але загальний консенсус (ось, наприклад, огляд наукової літератури) каже, що академічна успішність у нейротипових дітей не знижується і вони позитивно оцінюють свій досвід. Під час опитувань вони стверджують, що завдяки навчанню з дітьми з аутизмом вони навчилися розуміти інших і приймати їхні відмінності. В останні роки з’явилися і дослідження, що описують негативні ефекти: за певних умов знижуються оцінки, росте кількість прогулів — але, як наполягають самі вчені, це тільки попередні дані.

Для дітей з аутизмом урок має бути структурованим, він проходить за планом, який вчитель показує на початку заняття. Здоровий глузд говорить, що такий підхід допомагає усім дітям у класі.

Дитина з аутизмом становить загрозу для своїх однокласників?

Люди з аутизмом природно не є агресивними. Такі діти інакше проявляють свої емоції та почуття: можуть гучніше кричати, якщо роздратовані, або зачіпати й розкидати речі спересердя, або наполегливо просити щось у свого однокласника чи однокласниці. Зазвичай дітей з РАС навчають саморегуляції у дошкільний період, у складних випадках така дитина має асистента. А дітей, які можуть проявляти потенційно небезпечну поведінку, не включають у навчальний процес у звичайному класі.

Також діти з аутизмом можуть спрямовувати агресію на себе (бити себе по руці чи щипати). Проте така поведінка щодо іншої людини ніколи не виникає безпричинно. Якщо дитину не цькувати та не провокувати, вона ніколи не реагуватиме агресивно на людей поруч.

Чому дитину з РАС не можна навчати вдома чи в спеціалізованій школі?

Після школи і діти з аутизмом, і нейротипові діти житимуть в одному й тому ж суспільстві. Чим раніше вони познайомляться, тим швидше налагодять контакт одне з одним. Дитина з аутизмом, яка ходить до звичайної школи, відчуватиме себе частиною середовища, а нейротипові діти зможуть осягнути суспільне розмаїття.

Як реагувати, якщо в однокласника або однокласниці моєї дитини відбулася істерика?

У дітей з аутизмом можуть ставатися нервові зриви, або перевантаження. Це поодинокі випадки й зазвичай їх можна попередити — якщо регулярно відвідувати ресурсну кімнату для відпочинку. У 2019 році в Україні створено 1 079 ресурсних кімнат.

Якщо дитина з РАС не встигла відпочити, у неї може статися перенапруження: вона може впасти на підлогу, почати кричати, бити себе або розкидати речі. Важливо розуміти, що це не погане виховання, а збій роботи нервової системи внаслідок перенапруження. Цей стан неможливо контролювати, його потрібно просто пережити. Зазвичай асистент дитини за певними ознаками може розпізнати перевантаження (або дитина самостійно може вказати на дошці саморегуляції, що вона ось-ось «закипить»).

Утім, такий стан може виникнути раптово і налякати інших дітей у класі. Вам необхідно попередити свою дитину про такі випадки і пояснити, що їй нічого не загрожує.

Аутизм може передатися моїй дитині?

Ні, аутизм завжди вроджений, ним не можна заразитися.

Міф про те, що аутизм може передатися іншій дитині, виникає з двох причин. По-перше, аутизм не завжди помітний у дитинстві — до певного віку мозок може маскувати прояви розладу. Через те може здаватися, що аутизм розвинувся у дитини раптово, тому що вона контактувала з дитиною із РАС. По друге, діти схильні імітувати поведінку інших дітей, в тому числі дітей з аутизмом. Це цілком нормально: імітація — одна з базових форм взаємодії дитини з оточенням.

Як мені підготуватися до появи дитини із РАС у класі моєї дитини?

Батькам нейротипових дітей краще поспілкуватися з батьками дитини з аутизмом. Поцікавитись, як краще налагодити контакт, які сильні сторони дитини, чи можна до дитини торкатися, на що можна опиратись, аби вибудовувати позитивну комунікацію? Ще можна з’ясувати, які реакції має дитина з РАС на ті чи інші події. Це потрібно, щоби пояснити своїй дитині, як правильно реагувати.

Що мені потрібно пояснити своїй дитині про дітей з аутизмом?

У першу чергу — що вони рівноцінні з усіма і не потребують особливого ставлення. Так, дитина з аутизмом може чогось не розуміти або заважати, але ваша дитина не повинна терпіти все через силу.

Поясніть своїй дитині, що не варто поступатися своїми кордонами. Якщо однокласник (або однокласниця) з аутизмом забирає у неї іграшку чи пенал, вашій дитині, насамперед, треба не сердитися. Однокласник з аутизмом просто не розуміє, що так не можна робити, а ваша дитина може бути супергероєм (або супергероїнею), який розкаже йому, як потрібно вчинити у цій ситуації.

Не варто змушувати дітей дружити. Також не варто виховувати в дітях зверхнє, поблажливе ставлення або, навпаки, самопожертву на чиюсь користь.

Фонд Happy Today створив анімаційний урок для учнів молодших класів і дошкільнят про те, як зрозуміти аутизм. Завантижити методичку для педагогів, план уроку можна за посиланням: https://happytoday.social/videos/autism-lesson