Мені потрібна домробітниця. Де знайти і як вибрати?

Автор:
Олександр Міхедов
Дата:
Мені потрібна домробітниця.  Де знайти і як вибрати?

Артем Марков / «Бабель»

Для багатьох нелюбов до прибирання родом з дитинства, коли вона була тяжкою повинністю. На нього часто не вистачає часу і сил, і при першій можливості ми намагаємося делегувати цей обовʼязок «спеціально навченим людям». Як вибрати домробітницю, хто краще — приватна особа чи клінінгова компанія, і скільки це коштує — зʼясовував кореспондент theБабеля Олександр Міхедов.

Домробітниця і клінер — одне й те ж саме?

Домробітниця — це помічниця по дому. Вона може не тільки прибирати, а й закуповувати продукти, готувати їжу, доглядати за домашніми тваринами, виконувати дрібні доручення: здати речі в хімчистку або полити квіти. Все залежить від домовленостей і ваших уявлень про чистоту.

Домробітниця не зобовʼязана займатися:

— Ремонтними роботами по дому — для цього є послуга «чоловік на годину».

— Вихованням дітей — професійна няня впорається з цим завданням набагато краще.

— Садівництвом і доглядом за прибудинковою територією, навіть якщо мова йде про нескладну роботу на зразок прибирання листя.

Домробітниці бувають нахожі та із проживанням. Останній варіант доречний для великих квартир і будинків, в яких складно підтримувати чистоту через площу. Якщо ви живете у звичайній квартирі 40—60 кв. м, прибирання раз на тиждень буде достатньо.

Клінер — це працівник клінінгової компанії. Від домробітниці він відрізняється знанням професійних стандартів — цього навчають усіх клінерів, перш ніж допустити до роботи. Професійний клінер знається на різних типах поверхонь, вміло орудує «хімією» та спеціальною технікою на кшталт пароочищувача, і знає, як впоратися з найскладнішими забрудненнями.

Хто краще — агентство чи приватник?

У кожного з варіантів є свої плюси та мінуси. З приватником завжди простіше домовитися, особливо коли потрібна якась додаткова послуга, скажімо, вигуляти собаку. Крім того, приватник більш гнучкий щодо цінової політики — з ним можна торгуватися.

Головний мінус приватників — вони не несуть відповідальності за завдану шкоду. Якщо щось піде не так (наприклад, домробітниця затопить сусідів), довести, що це сталося з її вини, буде складно. Найчастіше такі історії закінчуються звільненням працівника та непередбаченими витратами для господарів.

Агентство або клінінгова компанія бере на себе відповідальність за своїх працівників. Якщо домробітниця зіпсує цінну річ, агентство спробує відшкодувати її вартість. У разі хвороби працівника — оперативно знайде йому заміну, а якщо клієнту просто не подобається кандидатура, запропонує альтернативні варіанти.

До мінусів агентства можна віднести вищу вартість послуг. Якщо приватник витрачається тільки на інвентар (щітки, швабри, побутова «хімія»), то у клінінгової компанії витрат набагато більше:

— Маркетингові витрати — реклама для залучення клієнтів, бюджети на блогерів, а також витрати на оренду офісу та складського приміщення.

— Страхові внески — з кожного замовлення повинна списуватися певна невелика сума у страховий фонд на випадок відшкодування збитків.

— Заробітна плата штатного персоналу: координатора клінерів, бригадира, менеджера, маркетологів, дизайнерів, SMM-ників.

— Витрати на службу безпеки — агентство зобовʼязане перевіряти працівників на наявність судимостей, приводів у поліцію, проблемних кредитів.

Скільки коштує прибирання?

І агентства, і приватники найчастіше визначають вартість за кількістю квадратних метрів. На ціну можуть впливати додаткові послуги (наприклад мийка вікон рахується окремо), а також необхідність використовувати спеціальну техніку — миючий пилосос або пароочищувач.

Ціни агентства починаються від 15—20 грн за кв. м, генеральне прибирання — від 30 грн/кв. м, прибирання після ремонту — від 50 грн/кв. м.

Послуги приватників дешевше, але не набагато: на сервісі «Кабанчик» мінімальна вартість прибирання — 16 грн/кв. м. Стандартне прибирання однокімнатної квартири площею 35 кв. м обійдеться в 410 грн. У деяких приватників є фіксований тариф за прибирання, але це рідкість.

За кордоном, зокрема в країнах ЄС і США, вартість прибирання зазвичай привʼязана до часу. В європейських країнах це €18—25 на годину, в Арабських Еміратах — $20—25, США — $15—20.

Як перевірити компетентність домробітниці? На що звертати увагу?

По-перше, на досвід — він повинен бути. Досвідчена домробітниця прибирає не тільки швидше, але й якісніше, оскільки знає всі тонкощі справи.

По-друге, вміння працювати з «хімією». Домробітниця повинна впевнено відповідати на запитання, яким засобом потрібно мити акрилову ванну, а яким — мармурову підлогу.

По-третє, уміння поводитися з побутовою технікою. Часто домробітниці відповідально підходять до роботи, але через незнання виводять з ладу дорогу техніку клієнта.

Для домробітниці вкрай важливий зовнішній вигляд. Людина з брудними нігтями, немитим волоссям і в мʼятомуодязі навряд чи здатна навести чистоту в будинку.

Має значення і манера спілкування. Якщо людина обурюється непорядністю господарів, оцінює інтерʼєр квартири або будинку, заводить розмови про політику чи релігію, звʼязуватися з нею точно не варто.

Людина, якій дуже потрібна робота, може перебільшувати свої можливості, не договорювати про особисті обставини, приховувати конфліктність. Тому якщо людина потрібна надовго, краще встановити випробувальний термін.

Як бути впевненим, що домробітниця нічого не вкраде або не зламає? Чи не захоче приміряти мої речі?

Якщо коротко — ніяк. Теоретично можна укласти договір і прописати в ньому умови компенсації збитку та суму. Але на практиці приватник швидше за все відмовиться виконувати умови або зовсім зникне. Навіть якщо звернутися до суду, то притягнути його до відповідальності буде практично неможливо.

А ось зменшити ризики можна. Якщо у квартирі або будинку є коштовності і гроші, краще перестрахуватися та заховати їх на час приходу домробітниці. Цінні або памʼятні речі, які легко розбити або зламати, також варто перекласти в надійне місце.

Важливо памʼятати, що помічниця по дому — жива людина, а не робот-пилосос. Затаєна образа на господарів може вилитися в неадекватну поведінку: домробітниця почне приміряти одяг господарей, користуватися їхніми зубними щітками, лягати в ліжко, поки нікого немає вдома. Щоб уникнути подібних інцидентів, потрібно дуже ретельно поставитися до підбору помічника.

Ідеальний спосіб контролю — камери спостереження. Реальний випадок з практики однієї київської клінінгової компанії: клінер вже закінчив прибирання, і клієнт по камерах побачив, що він у кросівках повернувся в кімнату, щоб вимкнути світло. Клієнт відправив відео в офіс. У результаті він отримав безкоштовне прибирання, а з клінером провели жорстку розмову.

Якщо домробітниця все ж таки завдала шкоди, як мені її відшкодувати?

Якщо шкоду завдав співробітник клінінгової компанії, відразу повідомте про інцидент менеджеру. Той визначить потенційну суму збитку та запропонує варіанти вирішення проблеми. Клінінгові компанії, як правило, дорожать репутацією і в більшості випадків йдуть назустріч клієнту. Якщо клінер пошкодив стіну — пришлють майстра для ремонту, розбив тарілку — куплять і доставлять нову. В якості компенсації компанія також може запропонувати безкоштовне прибирання.

З приватником доведеться домовлятися самостійно. Якщо домробітниця визнає свою провину, узгодьте з нею суму збитку та запропонуйте вирахувати її з оплати за прибирання. Головне — залишатися людиною навіть у такій неприємній ситуації, а не влаштовувати істерику з приводу розбитого магнітика на холодильник.

Я незадоволений якістю прибирання. Як бути?

Якщо ви запросили приватника. Перед прибиранням дайте чіткі вказівки, акцентуйте увагу на тому, що саме він повинен зробити — наприклад, обовʼязково прибрати пил під диваном. Якщо результат прибирання вас не влаштовує, вкажіть на критичні моменти і попросіть їх виправити. «Я не буду платити за неякісну роботу» — це здоровий аргумент, але що таке «якісна робота» у вашому розумінні, краще пояснити до, а не після прибирання.

Якщо ви запросили клінера з агентства. Зазвичай на сайті агентства є чек-лист — опис того, що повинен зробити клінер. У спірній ситуації чек-лист допомагає визначити, хто правий. Якщо, наприклад, клієнтові не подобається, як помили дзеркало, і ця послуга є у чек-листі, він має право попросити перемити його. Якщо клінер категорично відмовляється виконувати свою роботу, вступає в суперечки або грубіянить, слід одразу телефонувати менеджеру.

Добре, де знайти потрібну людину?

З домробітницями відмінно працює сарафанне радіо — дізнайтеся у друзів і знайомих, чи можуть вони когось порекомендувати. Приватників також можна пошукати на OLX або сайті «Кабанчик». На сайті Homey.pro є чорний список домашнього персоналу. Досі живі форуми: наприклад, на форумі Одеси темі про хатніх робітниць і нянь вже 11 років, і люди продовжують рекомендувати тямущих працівників.

Якщо ви хочете викликати клінера з агентства, подивіться сайт Vgorode — тут найповніші списки київських, дніпровських, львських, харківських і одеських клінінгових компаній. Не варто забувати і про силу соцмереж — забийте в пошук назву компанії та почитайте, що про неї пишуть.