Бразильські науковці зʼясували, що восьминоги бачать сни, але без складних сюжетів — як гіфки

Ангеліна Шеремет

Mohamed Ahsan / Unsplash

Науковці з бразильського Інституту мозку Федерального університету Ріу-Гранді-ду-Норті зʼясували, що восьминоги, як і люди, мають фази повільного та швидкого сну, а також можуть бачити нескладні сни.

Про це йдеться у науковому журналі iScience, передає CNN.

Дослідники виявили, що у восьминогів є дві фази сну: активна і пасивна. І під час переходу з однієї в іншу вони змінюють колір. Дослідники зняли на відео, як сплять чотири восьминоги у лабораторії. Зйомки тривали кілька днів. У результаті вчені отримали 180 годин запису для аналізу. Виявилося, під час пасивної фази сну вони бліді, мало рухаються, а їхні очі заплющені. Кожні 30-40 хвилин фаза переривалася коротким періодом активного сну, що триває одну-дві хвилини. У цій фазі восьминоги міняли колір і структуру тіла, на їхній шкірі проступали горбки, присоски стискалися, а очі і щупальці постійно рухалися.

«Неможливо стверджувати, що восьминоги бачать сни, бо вони не можуть сказати нам про це. Проте наші результати показують, що під час активного сну восьминіг відчуває стан, аналогічний до швидкого сну. Майже всі сни, які бачить людина, припадають на цю стадію. Особливо це стосується чітких снів, які людина схильна запам’ятовувати», — сказали автори дослідження Сідарта Рібейро і Сільвія Медейрос.

Учені думали, що тільки ссавці і птахи мають різні фази сну. Однак більш пізні дослідження показали, що деякі рептилії і каракатиці (ще один головоногий молюск і родич восьминога) мають фазу швидкого сну.

Дослідники пояснили, що дослідження сну восьминогів було «вигідною точкою» для того, аби нейробіологічно і психологічно порівняти їх із ссавцями. Вони припускають, що схожість сну, ймовірно, є наслідком дуже виснажливих розумових навантажень.

«Якщо восьминоги дійсно бачать сни, малоймовірно, що вони переживають складні символічні сюжети, як ми. Активний сон у восьминогів має дуже коротку тривалість (зазвичай від декількох секунд до однієї хвилини). Якщо під час цього стану відбувається якесь сновидіння, це більш схоже на невеликі відеокліпи або навіть гіфки», — пояснили дослідники.

Сон восьминогів давно привертає увагу людей. Один з останніх епізодів був у 2019 році. Тоді зʼявився відеозапис, на якому восьминіг на імʼя Хайді змінює колір, коли спить у резервуарі. Це змусило вчених задуматися, чи дійсно ці істоти можуть бачити сни.

• Восьминоги, кальмари та інші види безхребетних можуть втратити зір через глобальне потепління. Вчені виявили значне зниження активності сітківки у чотирьох видів (двох крабів, восьминогів і кальмарів), коли тварин помістили в середовище з пониженим вмістом кисню приблизно на пів години.