Kyiv Post: Адміністрація Порошенка підкуповувала ЗМІ та блогерів, щоб впливати на громадську думку

Автор:
Ольга Березюк
Дата:

Союзники пʼятого президента Петра Порошенка протягом строку його повноважень у 2014—2019 роках регулярно сплачували ЗМІ за сприятливе освітлення та атаки на опонентів. Про це повідомляє Kyiv Post.

Видання посилається на документи, які воно отримало в середині листопада. Вони нібито були виявлені в офісі, який раніше займав керівник Головного департаменту інформполітики Адміністрації президента Володимир Горковенко. Від кого прийшли ці документи, невідомо. У них зазначено кілька напрямків агітації — серед ЗМІ та радіо, серед експертів і серед блогерів.

ЗМІ та радіо

Документи, отримані Kyiv Post, стосуються неофіційних інформаційних кампаній адміністрації в 2015 і 2016 роках. Вони перераховують бюджети українських телеканалів, друкованих ЗМІ, вебсайтів і радіостанцій, які одержували гроші для публікації платних статей у вигляді новин.

Зокрема, у документах згадується, що популярна українська газета «Аргументи і факти» отримала 2 100 доларів за статтю, опубліковану 30 вересня 2015 року, і таку ж суму за іншу статтю, опубліковану 21 жовтня 2015 року. Документи уточнювали, що перша стаття мала назву «Як утратити Україну?» Представник газети відкрито заявив Kyiv Post, що «це, імовірно, була платна історія».

У документах згадуються як мінімум шість інших газет, які отримували гроші за платний контент — «Сільські вісті», «Комсомольська правда», «Україна молода», «Газета по-українськи», «Коментарі», «Факти і коментарі» та «Сегодня». Газета «Сегодня» була єдиною у списку, яка публікувала статті як рекламні. Газета, як стверджується, отримала 100 тисяч гривень за те, що у вересні та жовтні 2015 року випустила дві таких статті.

У документах також зазначено, що $1,1 млн було витрачено на неофіційні платежі за «джинсу» на радіостанціях до місцевих виборів, що відбулися 26 жовтня 2015 року. Сім популярних радіостанцій отримали $874 859 за шість тижнів до місцевих виборів 2015 року як оплату за «джинсу» в новинах. Ці гроші були заплачені за 1 134 розміщення в новинних сегментах. Крім того, пʼять із цих станцій отримали $277 547 за регулярну політичну рекламу впродовж того самого періоду.

Робота з експертами

Ще один документ, датований травнем 2016 року, — це план інформаційної кампанії з підвищення авторитету заступника глави адміністрації президента Віталія Ковальчука, який був призначений представником Порошенка в Кабінеті міністрів. Кампанія повинна була підвищити імідж Ковальчука як реформатора і «зменшити його сприйняття як наглядача від Порошенка».

У документі підкреслюється, що політичним аналітикам потрібно було повідомляти про призначення Ковальчука. Серед зазначених у документі політологів — Володимир Фесенко, Вадим Карасьов та Андрій Золотарьов.

Як пише видання, Карасьов відмовився працювати з адміністрацією Порошенка. Фесенко сказав, що він справді працював у президентській канцелярії, але відмовився коментувати масштаби своєї роботи та суму, яку йому заплатили. Золотарьов визнав, що йому говорили, що треба писати і говорити, але, за його словами, він зробив це тому, що йому сподобався Ковальчук, і що він не брав грошіей за розповсюдження позитивних коментарів про його призначення в Кабінет міністрів.

У документах також зазначається, що статті, які цитують аналітиків, повинні зʼявитися в період з 11 до 13 травня 2016 року на «8—10 ключових вебсайтах». У список сайтів входять Інтерфакс-Україна, УНІАН, LB, Censor.net, Главком і Depo.ua, а в РБК-Україна повинні були опублікувати аналітичну статтю.

Вплив на блогерів

На початку 2015 року рекламне агентство Postmen розробило стратегію соцмереж для Порошенка. Його друкована презентація була серед документів, отриманих Kyiv Post. У 2015 році агентство рекомендувало президентові залучити «лідерів думок, активних громадян і провідних блогерів», щоб збільшити його підтримку.

Головні радники президента, у тому числі Юрій Бірюков та ексміністр інформаційної політики Юрій Стець, почали організовувати мережу пропрезидентських блогерів. Бірюков створив закриту групу в Facebook і запросив туди кількох блогерів, які писали про війну Росії на сході України.

Як розповів Kyiv Post один з блогерів — Артур Ніскубін — вони отримували інсайдерську інформацію із зони бойових дій, і їм було доручено боротися з фейковою інформацією, що надходить з Росії. Група називалася «Тваринне життя». До групи увійшли багато блогерів, серед яких Олексій Петров, Роман Доник, Олег Болдарєв (пише під псевдонімом Мартін Брест), Олександр Карпюк (Сергій Марко), Віктор Трегубов та інші.

Але через кілька місяців політика чату почала зміщуватися з України на президента. У середині 2015 року членам групи було запропоновано атакувати критиків президента онлайн. Основними цілями були люди, які говорили про корупцію в оборонному секторі. Блогери Карпюк і Болдарєв у розмові з Kyiv Post сказали, що ніколи не брали грошей за свої пости та не брали участі в організованих наклепницьких кампаніях проти критиків Порошенка.

Катерина Коваль, політичний консультант, була серед тих, хто був найнятий для координації блогерів, які допомогли покращити репутацію Порошенка в мережі. Коваль повідомила Kyiv Post, що на роботу її найняв заступник глави адміністрації президента, якого вона відмовилася назвати, побоюючись політичної відплати.

Стратегія була проста: підійти до блогерів, які підтримували армію, і запропонувати їм підтримку головнокомандувача Порошенка. Ті, хто погодився, отримають вигоду з угоди: їхня робота буде розміщена й поширена через офіційні канали, включаючи власні облікові записи президента в Facebook і Twitter, що підвищить їхню популярність в інтернеті.

Блогери були запрошені відвідати заходи з президентом та спеціальні неофіційні зустрічі з ним. За словами Коваль, топ-блогерам, у яких були десятки тисяч підписників, спочатку платили близько $1 500 в місяць. Таких блогерів було до 20.