Гени неандертальців впливають на форму черепа людини. Учені пояснили, що це означає

Борис Васильківський

Wikimedia Commons

Люди володіють незвичайними для тваринного світу кулястими черепами порівняно з нашими стародавніми предками, включно із нашими найближчими вимерлими «кузенами» — неандертальцями, і нове дослідження дає можливе пояснення, чому так вийшло. Про це пише CNN.

Міждисциплінарна група вчених визначила два гени, які впливають на форму черепа сучасної людини. Вони походять від неандертальців.

«Мільярди людей, що живуть сьогодні, несуть невелику частку неандертальських генів у своєму геномі — віддалене відлуння домішки, коли наші предки залишили Африку і зіткнулися з неандертальцями», — розповів автор дослідження Філіп Гунц, палеоантрополог з Інституту еволюційної антропології ім. Макса Планка в Лейпцигу.

Як правило, ці люди походять від схрещування неандертальців із пращурами сучасних європейців.

«Комбінуючи дані про скамʼянілості, генетику та зображення мозку, ми можемо дізнатися дещо про еволюційні зміни в розвитку мозку нашого виду», — зазначив Гунц.

Команда використовувала МРТ-сканування, щоб проаналізувати форму близько 4 500 людських черепів, перш ніж подивитися на їх геноми, щоб зʼясувати, які фрагменти ДНК неандертальця вони мають.

Учені виявили два варіанти генів, що незначним чином впливають на форму черепа, — на хромосомах 1 і 18. Вони, як виявили дослідження, при руйнуванні призводять до серйозних наслідків для розвитку мозку.

«Це дає нам перше уявлення про те, як гени можуть сприяти цьому особливо вражаючого аспекту анатомії нашого виду», — сказав Саймон Фішер, директор Інституту психолінгвістики Макса Планка, який був одним із керівників дослідження.

Варіанти генів, виявлені в хромосомах 1 і 18, повʼязані з експресією двох сусідніх генів, названих UBR4 і PHLPP1, які впливають на утворення нових нервових клітин та їх ізоляцію.

При цьому Фішер підкреслив, що дослідження не означає, що люди з більш довгим черепом мають більше ДНК неандертальця, і поведінка людини не може пояснюватися формою черепа.

Ганц розповів CNN, що існують потенційні звʼязки між еволюційними змінами у формі черепа і областями мозку, що беруть участь у навчанні та координації рухів, а також когнітивними функціями, такими як памʼять, увага, планування і, потенційно, мовленнєва та мовна еволюція.

«Це, безумовно, важливе дослідження, яке показує, що фрагменти ДНК неандертальців безпосередньо впливають на форму мозку [і, імовірно, функцію мозку] людей сьогодні», — сказав професор Кріс Стрінгер, фахівець з палеоантропології в Музеї природної історії в Лондоні, який не брав участі в дослідженні.