Льодовики Антарктиди тануть швидше, ніж розраховували вчені. Темпи зростання рівня моря можуть катастрофічно прискоритися

Борис Васильківський

Учені зʼясували, що група льодовиків, що охоплюють восьму частину берегової лінії східної Антарктиди, тане через потепління морів, пише The Guardian.

У цьому антарктичному регіоні зберігається величезна кількість льоду — якщо він розтане, в довгостроковій перспективі це підвищить рівень світового океану на десятки метрів.

Через низькі температури східна Антарктида до недавнього часу вважалася загалом стабільною, але дослідження показують, що й цей регіон схильний до кліматичних змін.

Відомо, що великий льодовик Тоттен відступає, а новий аналіз показує, що довколишні льодовики в районі східної Антарктиди теж втрачають лід.

На схід від Тоттена, в затоці Вінсеннеса, висота льодовиків з 2008 року знизилася приблизно на три метри, хоча до цього втрати не реєструвалися.

На захід від Тоттена, на Землі Уїлкса, з 2009 року швидкість втрати висоти подвоїлася, і на сьогоднішній день льодовики зменшилися приблизно на два з половиною метри.

Учені отримали такі дані з докладних карт швидкості руху і висоти льоду, створених NASA на основі супутникових даних.

theguardian.com

Алекс Гарднер, гляціолог з лабораторії реактивного руху NASA в Пасадені (Каліфорнія), зазначив: «Зміна не здається випадковою, вона виглядає систематичною. Це натякає на глибинні океанічні впливи, які були неймовірно сильними в західній Антарктиді. Тепер ми можемо знайти чіткий звʼязок із тим, що океан починає впливати на східну Антарктиду».

Лід у західній Антарктиді вже стрімко відступає, і вчені повідомили про трикратне прискорення за останні роки, що означає, що він зникає швидше, ніж будь-коли раніше.

У квітні дослідники виявили, що приховане танення під поверхнею океану теж посилюється, що незабаром дозволить Антарктиді обігнати Гренландію за ступенем впливу на зростання рівня світового океану.

Східна Антарктида надзвичайно далека і порівняно мало вивчена. Що станеться з льодовиками, залежатиме від того, наскільки багато вони отримають теплої води, і це повʼязано з формою берегів і морського дна під ними.

За словами Кріса Фогвилла, професора в Університеті Кила в Англії, який не брав участь в дослідженнях NASA, це відкриття говорить про те, що темп зростання рівня моря буде набагато вищим, ніж передбачалося раніше.