Бізнесмен Андрій Пальчевський претендує на місце Кличка, витрачає сотні тисяч доларів на рекламу і готується до дострокових виборів у Раду. Хто йому допомагає та чому він усюди?

Автор:
Марія Жартовська
Редактор:
Катерина Коберник
Дата:
Бізнесмен Андрій Пальчевський претендує на місце Кличка, витрачає сотні тисяч доларів на рекламу і готується до дострокових виборів у Раду. Хто йому допомагає та чому він усюди?

Сніжана Хромець / Артем Марков / «Бабель»

Пʼятнадцятого вересня партія «Перемога Пальчевського» висунула свого лідера Андрія Пальчевського в кандидати на посаду мера Києва. У всій країні місцеві вибори повинні відбутися 25 жовтня. Пальчевський не є політиком і громадським діячем. У політичні новини бізнесмен і телеведучий потрапив завдяки своїй клініці Eurolab: там напередодні другого туру виборів аналізи на наркотики й алкоголь здавав Володимир Зеленський. Після цього Пальчевський неодноразово бував у виборчому штабі майбутнього президента й охоче роздавав коментарі журналістам. Соціологи помітили бізнесмена восени минулого року — тоді його прізвище вперше зʼявилося серед претендентів на посаду мера Києва. Згідно з останнім опитуванням групи «Рейтинг», за нього готові проголосувати 5,8 відсотка киян — це четвертий результат. Ще на початку серпня Пальчевський був другим. Вересневий рейтинг партії Пальчевського — 3,9 відсотка. Про ідеологію, спонсорів і політичних союзників бізнесмена майже нічого невідомо — він не любить спілкуватися з журналістами, а останнє інтервʼю «BBC-Україна» закінчилося скандалом. Кореспондент «Бабеля» Марія Жартовська на умовах анонімності поговорила зі співробітниками штабів «Слуги народу» (СН) та «Перемоги Пальчевського», технологами кандидата і роздобула закриту соціологію про київські вибори. Ось що говорять його друзі, вороги та цифри.

Андрій Пальчевський оголосив про створення партії свого імені 1 липня 2020 року. Насправді «Перемога Пальчевського» — це перейменована партія «Україна завтра», яку зареєстрували пʼять років тому, у 2015-му. Із фінансового звіту партії за другий квартал 2020-го можна дізнатися небагато: у неї є крихітний офіс в Києві — усього 15 квадратних метрів, ноутбук, стіл і два стільці, а також 7,3 тисячі гривень спонсорських внесків. У вересні політсила відкрила три громадські приймальні в Києві — у Святошинському, Подільському та Соломʼянському районах. Звʼязатися з іншими регіональними осередками «Перемоги» неможливо — на партійному сайті немає ні телефонів, ні адрес.

Програма партії — це пʼять коротких абстрактних абзаців. «Перемога» гарантує виборцям добробут, безпеку, гарне медичне обслуговування, єдину державу і протекціонізм для вітчизняних виробників в економіці. Як партія планує цього домогтися — у програмі не вказано і сам Пальчевський не уточнює.

Андрей Пальчевский / Facebook

Про свою команду він теж говорить неохоче. В одному з інтервʼю Пальчевський зізнався, що вів переговори із психіатром Семеном Глузманом, але сам Глузман це заперечував. Коментарі в інтернеті про партію дають блогери і політичні аналітики — Петро Олещук, Михайло Шнайдер, Вадим Карасьов. Останній, за словами Пальчевського, працює його консультантом і вмовив залишити прізвище в назві партії.

Частина політичної команди Пальчевського 15 вересня була на конференції київського осередку «Перемоги». В яскраво-червоному костюмі туди прийшов чинний депутат Київради Олександр Пабат. Пʼять років тому він пройшов до ради від «Блоку Петра Порошенка», але у травні 2019-го вийшов із фракції. У 2006 році Пабат був головою фракції «Громадський актив Києва» — союзника тодішнього мера Києва Леоніда Черновецького.

У команді Пальчевського є й інші чинні депутати Київради: Антон Дрепін, Лариса Дегтярьова, Вадим Онуфрійчук, Олена Антонова. Ще один член команди — Сергій Майзель. У 2016—2017 роках він очолював департамент транспортної інфраструктури КМДА та фігурував у декількох корупційних скандалах.

У короткому коментарі «Бабелю» про принципи формування команди Пальчевський сказав, що «просив, щоб не було використаних презервативів». На запитання про те, кого конкретно він про це просив і як вийшло в підсумку, кандидат не відповів.

Три не повʼязані між собою джерела «Бабеля» стверджують, що в Києві кампанію Пальчевського фінансує Вадим Столар — давній друг Віталія Кличка і неформальний куратор забудови Києва. За даними Bihus.info, Пальчевського консультує бізнес-партнер і політтехнолог Столара Сергій Влащенко. У розмові з «Бабелем» технолог цю інформацію не підтвердив і не спростував, але зізнався, що «по-дружньому допомагає Пальчевському». Сам кандидат у мери ймовірні відносини зі Столаром не коментує.

Вадим Столар

Сніжана Хромець / Артем Марков / «Бабель»

За словами іншого анонімного джерела «Бабеля» у штабі СН, у партії Пальчевського також зацікавлений бізнесмен Ілля Павлюк. Його імʼя вперше зʼявилося у ЗМІ під час президентської кампанії Зеленського. За інформацією «Бабеля», тоді Павлюк відповідав за організацію виборчих дільниць, пошук спостерігачів, членів дільничних виборчих комісій, довірених осіб кандидата Зеленського і за оренду офісів «ЗеКоманди» в Києві та низці областей.

«Столар працює по Києву, Павлюк — по Україні. Сам він не фінансує — грошей немає, але шукає партнерів, які могли б підтримувати партію в Одесі, Чернівцях, Вінниці, Луцьку. Річ у тім, що ніде, окрім Києва, Пальчевський не злітає», — розповідає співрозмовник «Бабеля» у виборчому штабі СН. «Бабель» кілька разів намагався звʼязатися з Павлюком, але він не відповідає на дзвінки й уникає публічності.

«Слузі народу» Пальчевський поки серйозно не заважає. За даними закритого соцопитування його штабу, у кандидата в мери від СН Ірини Верещук Пальчевський «відкушує» лише один відсоток. У СН прогнозують, що від Пальчевського до Київради можуть пройти 5—7 депутатів, і це не завадить владі створити коаліцію з УДАРом Кличка та «Батьківщиною» Юлії Тимошенко. За словами джерела у штабі СН, влада намагалася домовитися з Павлюком про співпрацю з «Перемогою» за лінією членів виборчих комісій, але переговори закінчилися нічим.

У штабі Пальчевського кажуть, що місцеві вибори не самоціль. Головне завдання — провести партію до Ради в разі дострокових парламентських виборів. Якщо вийде, соратник Пальчевського каже, що в парламенті «Перемога» стане опозиційною центристською силою.

Андрей Пальчевский / Facebook

Поки шанси Пальчевського потрапити в Раду невеликі. Навіть у рідному для бізнесмена Києві його партію підтримують менше ніж чотири відсотки виборців. На рівні країни рейтинг «Перемоги» соціологи поки не міряють.

Наростити рейтинг не тільки у столиці Пальчевський намагається за допомогою реклами та телеефірів. Він частий гість на новинних телеканалах «112», ZIK, NewsOne — їх повʼязують із кумом Володимира Путіна, депутатом «Опозиційної платформи — За життя» (ОПзЖ) Віктором Медведчуком. Пальчевський також зʼявляється у програмі «Час Голованова» на «Украіна 24» Ріната Ахметова і на телеканалі Kyiv Live, який фінансує Вадим Столар.

Десятки новин на день про Пальчевського публікують сайти znaj.ua і politeka.net. Останній активно просуває новину про те, що згідно з телефонним опитуванням сайту, мерський рейтинг Пальчевського виріс до 17,5 відсотка, а сам він вийшов на друге місце після Віталія Кличка. Обидва сайти рекламують кандидата на своїх сторінках у Facebook і відомі тим, що часто публікують політичну рекламу без необхідного маркування. Із посиланням на politeka.net штаб Пальчевського також розміщує його рекламу на радіо. За даними «Бабеля», znaj.ua і politeka.net підтримують Пальчевського завдяки його особистим звʼязкам з одним із співвласників сайтів — Павлом Погибою.

Реклама Пальчевського є і на авторитетних сайтах новин — банер, який веде на його інтервʼю, кілька тижнів висить на головній сторінці інтернет-видання «Українська правда».

Скільки коштує вся онлайн-реклама Пальчевського — точно невідомо. Згідно з відкритою інформацією, на рекламу у Facebook з 25 червня до 18 вересня партія Пальчевського витратила 30 525 доларів, а з 12 до 18 вересня — ще 8 424 долари. Оплачує рекламу однойменна громадська організація. Як і партію, її зареєстрували в липні 2020 року. Її засновники — Олексій Якименко й Олександр Гендзьора. За даними «Бабеля», бюджет партії Пальчевського в онлайні становить 200 тисяч доларів на місяць. Сюди входить усе: банери, «джинса», коментарі експертів, реклама.

Близький до Пальчевського співрозмовник «Бабеля» запевняє, що на телеканали, зокрема на Kyiv Live, кандидата звуть не за гроші, а тому що він медійний, харизматичний і в хороших стосунках із потрібними людьми. До того ж Пальчевський позиціонує себе як опозиціонер, а хороша критика дає телеканалам хороші рейтинги. На них у штабі Пальчевського теж дивляться, коли вибирають, на який канал йти. Згідно з вересневим закритим соцопитуванням «Центру Разумкова», з яким ознайомився «Бабель», найкориснішим інформаційним каналом кияни вважають «112» — важливу для себе інформацію звідти отримують 19,4 відсотка опитаних, потім NewsOne — 17 відсотків, і «Прямий» — 12,3 відсотка. В «Украіни 24» Ріната Ахметова — 8,9 відсотка, у Kyiv Live Столара — 1,1.

Крім онлайну, Пальчевський багато витрачає на зовнішню рекламу. Перші борди з його зображенням, за даними руху «Чесно», почали зʼявлятися у квітні 2019 року. Зараз вони є в багатьох регіонах країни. За даними «Бабеля», тільки в Києві бізнесмен викупив 250 бордів.