Структура
Двадцять шостого травня Facebook-сторінку Нацради реформ перейменували — тепер вона називається «Офіс простих рішень і результатів». Деякі ЗМІ написали, що Саакашвілі перейменував Нацраду. Насправді це не так. Згідно з дорожньою картою Офісу, виконком працює з двома організаціями: державною — Нацрадою реформ, і недержавною — Офісом простих рішень. До держструктури входять президент, глава його Офісу, премʼєр-міністр, віцепремʼєри, секретар РНБО, голова Нацбанку, спікер парламенту, голова виконкому Михеїл Саакашвілі та його заступник Олександр Ольшанський.
Також до державної Нацради входять представники «Спілки українських підприємців», EBA («Європейської бізнес асоціації»), CEO Club і Американської торговельної палати в Україні. Для обговорення окремих питань Офіс залучатиме голів профільних парламентських комітетів і міністрів.
Структура недержавного Офісу складніша. Планується, що його роботу контролюватиме наглядова рада і незалежний аудитор. Саму організацію розділять на окремі офіси — виконавчий, міжнародний, комунікаційний і законодавчий.
Етапи роботи
Згідно з дорожньою картою Офісу, команда Саакашвілі планує працювати за алгоритмом з восьми пунктів. Ось короткий опис цього алгоритму: Офіс обговорює реформу з президентом, після цього разом з експертами і громадськістю формулює її головні завдання, виносить напрацювання на засідання Нацради реформ, отримує схвалення президента і контролює реалізацію реформи. Загалом до кінця 2020 року заплановано шість засідань Нацради. Головна тема першого, за словами Саакашвілі, — реформа митниці. У планах — обговорити дерегуляцію і реформу Державної архітектурної інспекції.
Завдання
Наприкінці травня на зустрічі з представниками Американської торговельної палати Саакашвілі розповів про головні пріоритети роботи Офісу: реформувати митницю і суди, запустити Київський міжнародний фінансовий центр, який залучатиме іноземні інвестиції, спростити процедури і скасувати закони, які заважають бізнесу («регуляторна гільйотина»). Крім цього, за дорожньою картою, Офіс реформуватиме Державну архітектурно-будівельну інспекцію, лібералізує трудове законодавство і спростить підключення до електромереж. За дорученням президента команда Саакашвілі вже розробляє поправки до Податкового кодексу.
Розібратися з головними завданнями в Офісі розраховують у 2020 році. У планах на 2021 рік — запустити Київський фінансовий центр, ліквідувати 500 регуляцій для бізнесу та скоротити адміністративний держапарат.
Команда
Згідно з планом дій Офісу, зараз у команді 17 осіб, включно з Саакашвілі й Ольшанським. Публічно Офіс вже представив виконавчого директора Марію Барабаш і куратора міжнародних відносин і судової реформи Поліну Чиж. Вона фахівець з питань кримінальної юстиції, у минулому працювала в Національному антикорупційному бюро й Офісі генерального прокурора. Барабаш — співзасновник «Спілки українських підприємців» та інвестиційної компанії A7 Capital.
За взаємодію з бізнесом у команді відповідає Юрій Мироненко. Його в Офіс запросив Михеїл Саакашвілі. Мироненко розповів «Бабелю», що зараз він займається оргпитаннями і готує кілька ініціатив, які обговорять на засіданні Нацради реформ. «Із часом, коли нас стане більше, обовʼязки можуть розподілити інакше, але, найімовірніше, саме я буду приділяти більше часу взаємодії з бізнесом», — прогнозує Мироненко.
Також в Офісі, згідно з дорожньою картою, є два аналітики — колишній радник премʼєра Володимира Гройсмана Юрій Федчишин і заступник головного редактора «Forbes Україна» Володимир Ланда. На дострокових парламентських виборах 2019 року Ланда балотувався під 20 номером списку партії Саакашвілі «Рух нових сил». Сам журналіст співробітництво з Офісом на регулярній основі заперечує. За його словами, він знає там «деяких людей» та іноді з ними спілкується. «Я б не назвав це системною допомогою», — розповів він у коментарі «Бабелю».
Також у команді працюють чотири юристи, дві людини відповідають за операційну діяльність, ще дві — за взаємодію зі ЗМІ, по одній — за найм і цифрові технології.
У майбутньому штат Офісу має зрости. У команді є вакансії юристів, бухгалтера, керівника напрямку, оператора. Пʼятого червня, за словами Марії Барабаш, команда запланувала перший тімбілдінг.
Цілі, KPI та цінності
Про головні цілі та принципи Офісу неодноразово публічно розповідав Саакашвілі. З одного боку, організація допомагає президенту та його Офісу налагодити діалог з бізнесом, з іншого — підтримує бізнес і робить його життя комфортним. Серед цінностей Офісу — патріотизм, проактивність, відповідальність, справедливість і компетентність.
Ключовий вимірюваний результат роботи — Україна повинна потрапити в ТОП-20 країн у рейтингу легкості ведення бізнесу Doing Business. У дорожній карті Офісу не вказано, коли Україна повинна досягти цього результату. У будь-якому випадку плани Офісу більш амбітні, ніж премʼєр-міністра Дениса Шмигаля: його мета — ТОП-30 рейтингу. У 2020 році Україна поліпшила свої позиції на сім пунктів і посіла 64 місце в Doing Business.
Гроші
Через плутанину зі структурою Нацради й Офісу простих рішень у журналістів багато запитань щодо фінансування цих організацій. Насправді всі члени Нацради працюють безоплатно — на громадських засадах. Гроші на утримання недержавного Офісу, розповідає знайоме з його роботою джерело, надходитимуть через громадську організацію «Офіс простих рішень і результатів». Згідно з cистемою YouControl, цю організацію 3 червня 2020 року заснували Михеїл Саакашвілі та його заступник Олександр Ольшанський. Імена донорів, які будуть підтримувати Офіс фінансово, Марія Барабаш пообіцяла незабаром назвати.
Також в Офісі пообіцяли, що на всі запитання «Бабеля» про плани роботи команди Саакашвілі 9 червня зможе відповісти заступник голови виконкому реформ Олександр Ольшанський.