Після початку цінової війни між Росією та Саудівською Аравією у березні ціни на українських АЗС знизились. Що буде з ними після нової угоди?
На ціну бензину в Україні впливають три фактори: вартість нафти, що становить близько 30—40 відсотків вартості пального, курс валют і ситуація на ринку.
Вартість нафти, ймовірно, зростати не буде. Завдяки угоді ОПЕК+ ціни поки не падатимуть. Але оскільки через коронавірусну кризу більше пального ніхто не купуватиме, то і зростати ціна не буде, навіть якщо скоротити видобуток. Кабмін прогнозує цього року курс 29,5 гривні за долар. Точна цифра залежатиме від стану української економіки, антикризових заходів, що здійснюватиме уряд, і від того, чи дадуть Україні позики МВФ та інші організації. Через карантин в Україні купують менше пального, тіньовий ринок відновлюється, бо неможливо проводити повноцінні перевірки. Це посилює конкуренцію між заправками, що робить пальне дешевшим.
Чи накопичує Україна нафту в резерви, поки вона дешева?
Ні, бо для цього потрібен спеціальний закон, що регулює цей процес. Проєкт рішення уряду та законопроєкт «Про мінімальні запаси нафти і нафтопродуктів» розробили ще кілька років тому і фіналізували понад рік тому. Але досі не ухвалили.
Сформувати запаси було нашим обов’язком перед міжнародними організаціями. Є директива Євросоюзу про запаси пального. Україна її виконує?
У директиві 2009/119/ЄС йдеться, що держави-члени Євросоюзу зобов’язані мати резерви сирої нафти та нафтопродуктів. Україна теж взяла на себе ці зобовʼязання, коли приєдналась до Енергетичного співтовариства, потім підписавши Угоду про асоціацію. Йдеться про те, щоб зменшити ризики, якщо виникнуть перебої у постачанні пального. Для управління запасами необхідно створити спеціальне незалежне агентство. У звіті Dixi Group можна побачити, що минулого року уряд не виконав жодне із завдань, передбачених планами впровадження Директиви 2009/119/ЄС на 2015—2019 роки.
Робити запаси могла лише держава чи приватні компанії теж?
Для зберігання запасів нафти можна використати сховища державної компанії «Укртранснафта» і нафтопереробних підприємств. Серед них є Кременчуцький, Надвірнянський та Дрогобицький нафтопереробні заводи, що належать групі «Приват». Є державні: Одеський нафтопереробний завод, яким зараз керує Фонд держмайна, Шебелинський газопереробний — у структурі «Укргазвидобування». Для зберігання запасів бензину і дизпалива можна використати потужності комбінатів Держрезерву та бази мереж заправок.
Скільки таких запасів мала б зробити Україна?
Щонайменше 2 мільйони тонн, з яких 70 відсотків і більше мають складати бензин і дизпаливо.
Скільки цих запасів зараз?
Зведених даних немає — профільне міністерство їх не публікує. Підрахувати можна, якщо окремо зробити запити до нафтопереробних заводів, «Укртранснафти» і мереж заправних станцій.
«Бабель» уже відправив до Міненерго і Державного резерву запити про формування стратегічних запасів нафти та нафтопродуктів.