«Відьма з Блер. Курсова робота з того світу» (1999)
«Відьму з Блер» зняли режисери незалежного американського кіно у псевдодокументальній стилістиці. Малобюджетний фільм зібрав у прокаті близько 250 мільйонів доларів і отримав «Нагороду молоді» на Каннському кінофестивалі. У ньому немає спецефектів, тривожної музики та сцен насильства. За сюжетом, у жовтні 1994 року троє студентів вирішили знімати курсову роботу, темою якої стала легенда про відьму та її жертв. Для того щоб зібрати інформацію, вони їдуть у той ліс, де колись жила відьма, але один з учасників експедиції зникає. Під час рекламної кампанії творці запевняли, що актори, які мали такі самі імена, як і їхні екранні герої, загинули, а змонтували фільм з випадково знайденого відзнятого матеріалу.
Для кого: для любителів фільмів у стилі found footage («знайдені записи»).
«Дракула» (1992)
У 1992 році класик авторського кінематографа Френсіс Форд Коппола екранізував знаменитий роман Брема Стокера «Дракула», який до нього пробували адаптувати 42 рази. Фільм отримав три статуетки «Оскар»: за кращі костюми, грим і звукові ефекти. Цього разу Дракула запрошує до свого замку лондонського клерка, а сам вирушає до столиці Британії завойовувати його наречену, схожу на померлу кохану графа. Головні ролі виконали Гері Олдман, Вайнона Райдер, Кіану Рівз, Ентоні Хопкінс. Фільм зібрав у прокаті 216 мільйонів доларів і досі вважається однією з кращих екранізацій творів Стокера.
Для кого: для фанатів Дракули
«Сяйво» (1980)
«Сяйво» — фільм Стенлі Кубрика за романом Стівена Кінга. Письменник-невдаха (Джек Ніколсон) із сімʼєю зупиняється в розкішному готелі «Оверлок», де нещодавно стався жахливий злочин. Чоловік на імʼя Гредлі вбив свою дружину і дітей сокирою, а потім вкоротив собі віку. Незабаром син письменника виявляє, що має здібності до ясновидіння, але через ревнощі батько йде на угоду з привидами, якими кишить готель. Фільм перегукується з легендарним «Фаустом» Гете, де герой теж укладає договір з дияволом заради того, щоб досягти успіху. Продовження «Сяйва» зняв Майк Фленаган за романом Кінга «Доктор сон», однойменна стрічка вийде в український прокат 7 листопада.
Для кого: для шанувальників Кінга і пʼятого сезону «Американської історії жахів»
«Ніч страху» (1985)
Улітку 1985 року ця картина стала однією з найуспішніших в американському прокаті — вона зібрала 24 мільйони доларів. Цю сучасну історію про вампіра зняв Том Холланд і отримав за неї дві американські премії «Сатурн» у категоріях «кращий фільм» і «кращий сценарій». За сюжетом, підліток Чарлі (Вільям Регсдейл) — великий шанувальник хорорів. У будинку зʼявляється новий мешканець Джеррі (Кріс Сарандон), і Чарлі зʼясовує, що сусід — вампір. Щоб врятувати близьких, Чарлі звертається по допомогу в поліцію, але йому ніхто не вірить. Тим часом Джеррі планує знищити підлітка. Актора Кріса Сарандона гримували понад 8 годин на день, щоб він був схожий на справжнього вампіра. Фільм став основою для однойменного роману, серії коміксів і двох рімейків.
Для кого: для тих, хто ностальгує за 80-ми
«Дитячі ігри» (1988)
Перша частина легендарної франшизи жахів про ляльку-вбивцю Чаккі. Маніяк намагається врятуватися від поліції у магазині іграшок, де проводить ритуал вуду, щоб зберегти свою душу в ляльці. Пізніше ляльку купують для хлопчика Енді, і душа маніяка починає мститися. Імʼя маніяка Чарльза Лі Рея — відсилання до серійних убивць Чарльза Менсона, Лі Харві Освальда і Джеймса Рея. Американські критики хвалили фільм за високий рівень спецефектів і жахливу озвучку актора Бреда Дуріфа. Картина зібрала в прокаті 44 мільйони доларів при виробничому бюджеті 9 мільйонів.
Для кого: для любителів містичних слешерів
«Пагорби мають очі» (1977)
Культовий малобюджетний хоррор Уеса Крейвена про мутантів-канібалів, які напали на американську сімʼю у пустелі штату Невада. На фільм Крейвена надихнула знаменита легенда про клан Соуні Біна. Разом із дітьми і дружиною вони нападали на мандрівників і зʼїдали їх, невдовзі канібалів спіймали та стратили за наказом короля Шотландії. За півтора десятиліття картина Крейвена зібрала близько 25 мільйонів доларів і отримала приз міжнародного журі критиків на кінофестивалі в Сіджесі. Деякі особливо відверті сцени насильства режисерові довелося вирізати.
Для кого: для фанатів історій про канібалів
«Шість демонів Емілі Роуз» (2005)
Фільм Скотта Дерріксона заснований на реальних подіях. Прототипом героїні Дженніфер Карпентер стала Аннелізе Міхель, яка померла під час чергового сеансу екзорцизму. Священнику, який проводив ритуал, потрібно довести у суді, що Емілі Роуз справді була одержимою, а не просто страждала на епілепсію. Премʼєра фільму відбулася 11 вересня, картина зібрала 11 мільйонів глядачів. Фільм заробив понад 75 мільйонів доларів і отримав американську премію «Сатурн» як кращий фільм жахів.
Для кого: для шанувальників фільмів «Екзорцист» і «Той, хто виганяє диявола»
«Гелловін» (1978)
Спочатку малобюджетний фільм «Гелловін» не претендував на комерційний успіх. Усупереч очікуванням, він зібрав 47 мільйонів доларів лише в американському прокаті та породив однойменну серію сиквелів. Картина розповідає про серійного вбивцю Майкла Майерса, який втік з психіатричної клініки і повернувся в рідне місто за новими жертвами. «Гелловін» створений у найкращих традиціях майстра трилерів Хічкока: лякають не самі події, а їх очікування, тривожна музика, камера, що тремтить, і символічні деталі.
Для кого: для любителів саспенсу й історій про маніяків-психопатів
«Антихрист» (2009)
Ларс фон Трієр створив містичний трилер про подружню пару, яка переживає смерть єдиної дитини. Чоловік (Віллем Дефо) працює психоаналітиком і намагається врятувати дружину від божевілля (Шарлотта Генсбур), але поступово втрачає контроль над ситуацією. Фільм розділений на шість частин. Премʼєра «Антихриста» проходила в рамках конкурсного показу Каннського фестивалю — усупереч масовій критиці, фільм отримав приз за кращу жіночу роль.
Для кого: для тих, хто додивився «Будинок, який побудував Джек»
«28 днів потому» (2002)
Постапокаліптичний фільм жахів Денні Бойла про епідемію, що перетворює жителів Лондона на божевільних зомбі-вбивць. Критики писали, що режисер висловився про соціальну проблему взаємної ненависті («людина людині — вовк») у рамках жанрового кіно. Зомбі, заражені вірусом, — це метафора божевільного голодного натовпу, який готовий розірвати будь-якого за найменші земні блага. Картина отримала премію кінофестивалю Санденс і Британського незалежного кіно як «кращий фільм».
Для кого: для любителів фільмів про зомбі-апокаліпсис