Що читають у Кремнієвій долині?
У представників сфери високих технологій один з улюблених письменників — шотландський фантаст Ієн Бенкс. Він створив цикл книг «Культура» про космічні надцивілізації. У цьому світі утопії населення живе на штучно споруджених у космосі «орбіталях», у кожної з них є свій Розум — машина з величезним рівнем інтелекту. Усим цим керують майже всемогутні й переважно доброзичливі «надрозуми», що мають вигляд цілих світів-зорельотів.
На честь таких розумних світів-зорельотів із циклу творів Бенкса очільник компанії SpaceX Ілон Маск назвав автономні посадочні платформи для повернення ракет Dragon — Just Read the Instructions («Просто прочитай інструкцію») та Of Course I Still Love You («Звісно, я досі люблю тебе»). Імʼя Бенкса присвоїли конференц-залі в компанії DeepMind, яка займається розробкою штучного інтелекту. Коли в 2015 році глава Facebook Марк Цукерберг керував книжковим клубом, серед рекомендованих ним книг був роман «Гравець» із циклу «Культура» Бенкса.
У 2018 році глава Amazon і засновник аерокосмічної компанії Blue Origin Джефф Безос оголосив, що планує екранізувати твори Бенкса та кіберпанк-роман «Лавина» Ніла Стівенсона про недалеке майбутнє, де світом правлять корпорації та існує віртуальна реальність — Метавсесвіт. Твори Стівенсона також входять до списку улюблених книг засновника Microsoft Білла Гейтса. Його творчість вплинула і на засновників Google Ларрі Пейджа і Сергія Бріна.
Серед улюблених мешканцями Кремнієвої долини письменників-фантастів також Айзек Азімов і Роберт Гайнлайн. Безос розповідає, що виріс на їхніх книгах «про бунтівні місячні колонії, роботів, що виявляють розумові здібності лише в одній обмеженій галузі, та про суспільства, засновані на «психоісторії» — суміші економіки, історії та того, що тепер називається великими даними». Маск бачить у книгах Азімова яскраву ілюстрацію того, як розвиваються цивілізації.
Цікавлять творців високих технологій і потенційні загрози. Так, Маск заговорив про загрозу штучного інтелекту існуванню людини після того, як прочитав книгу «Останній винахід людства» Джеймса Баррата.
Відродження фантастики в Китаї
У 60—70-х роках минулого століття наукова фантастика в Китаї виявилася фактично під забороною. Цей жанр оголосили підозрілим і контрреволюційним, а його представників звинувачували у «звʼязках із Заходом». Заборона послабшала тільки в кінці 80-х — на початку 90-х.
Китайський письменник Чень Цуфан вважає, що сучасна наукова фантастика Китаю народилася в червні 1999 року, коли понад три мільйони школярів Китаю готувалися до складання національного вступного іспиту у виші. Теми творів попередніх років були патріотичними, а тепер порушували питання про майбутнє — «А якби спогади можна було пересадити». Чень згадує, що на початку того ж року в найбільшому фантастичному журналі Китаю — «Світ наукової фантастики» — вийшла стаття на ту саму тему. Він говорить, що це був збіг, але багато батьків тоді подумали: «Окей, читання наукової фантастики може допомогти моїм дітям вступити в хороший коледж».
У ХХІ столітті китайська наукова фантастика розвивається вже під заступництвом влади. У 2007 році англійський письменник-фантаст Ніл Гейман побував на першому схваленому і профіансованому компартією фестивалі фантастики в Китаї. Він згадує, як запитав одного з партійних чиновників, чому змінилося ставлення до цього жанру. Виявилося, влада занепокоїлися тим, що Китай не винаходить високі технології, а лише відтворює придумане в інших країнах. «Вони злітали в Америку, поговорили з людьми з Google, Apple, Microsoft, і зʼясували, що всі вони за молодих років читали наукову фантастику. Ось чому китайська влада вирішила офіційно підтримувати наукову фантастику та фентезі».
Тепер уряд Китаю виділяє мільярди доларів на розвиток наукової фантастики в країні. А китайські письменники-фантасти набувають світової популярністі. Яскравий приклад — роман «Проблема трьох тіл» Лю Цисіня про контакти людства з позаземними цивілізаціями. Серед його шанувальників Марк Цукерберг.
Союз науки та літератури
Протягом останніх десятиліть науково-технічний прогрес прискорився настільки, що тепер може й сам бути джерелом натхнення для сучасних письменників у жанрі наукової фантастики.
У 2011 році американське космічне агентство NASA спільно з видавництвом Tor-Forge Books запустило проект серії науково-фантастичних книг «Твори, натхненні NASA». Письменникам пропонують співпрацювати з науковцями та інженерами для того, щоб більше дізнатися про поточні місії та майбутні плани космічного агентства. І на цій основі створити текст у жанрі наукової фантастики.
Так, за рахунок популярності наукової фантастики в NASA хочуть привернути увагу до своєї діяльності, а саме «донести наші минулі та поточні досягнення, разом з цим приділяючи увагу потребам майбутнього». І зацікавити обдарованих студентів перспективою роботи в агентстві.
У 2014 році вийшла перша книга з цієї серії — «Стовп до неба» Вільяма Форстена. У ній описано недалеке майбутнє, коли на Землі закінчуються запаси нафти, катастрофічно зростає рівень забруднення, не вистачає води. Група вчених розробляє концепцію побудови гігантського ліфта, який міг би зробити польоти в космос швидкими і доступними, а також забезпечити людство дешевою сонячною енергією. І допомагає їм у цьому армія інженерів NASA.