Справжній штаб. Як депутат «Блоку Петра Порошенка», блогер і колишній консультант регіоналів готують Тимошенко до виборів

Автор:
Марія Жартовська
Дата:

«Бабель»

Лідерка партії «Батьківщина» Юлія Тимошенко активно готується до президентських виборів 2019 року. Вона проводить великі форуми, знімає промо-ролики і розміщує рекламу в ЗМІ. Якби вибори відбулися у вересні, за неї, за даними останнього соцопитування Київського міжнародного інституту соціології, проголосували б 19,3% з тих, хто визначився з вибором. У Петра Порошенка результати набагато скромніші — 11,9%. Щоб не розгубити рейтинг до виборів, Тимошенко давно сформувала передвиборчий штаб. І хоч у своїй програмі вона робить ставку на все нове — терміни, технології, електорат, майже усі головні напрямки вона віддала давнім соратникам. «Бабель» зʼясовував, хто вони і як зʼявилися в команді Тимошенко.

Олександр Абдуллін, політтехнолог

Олександр Абдуллін — журналіст за освітою, в минулому успішний бізнесмен. Був віце-президентом корпорації «Республіка». Компанія фактично належала колишньому голові НАК «Нафтогаз-України» Ігорю Бакаю.

Разом з ним в кінці 90-х тоді вже народний депутат-мажоритарник Абдуллін заснував політичну партію «Демократичний союз». У 2005-му Бакая звинуватили в розтраті і зловживанні владою й оголосили в міжнародний розшук.

У «Батьківщину» Абдуллін вступив в 2005-му, він тричі проходив у Раду за списками партії: у 2006, 2007 та 2012 роках.

Під час президентських виборів 2010 року він відповідав за звʼязки з телеканалами і домовлявся про умови, на яких політик зʼявлялася в телевізорі. Коли Тимошенко розійшлася зі своїми політтехнологами Олегом Медведєвим і Ігорем Гринівим [тепер обидва працюють на Порошенка], їх задачі перейшли до Абдулліна. Під час президентської кампанії 2014 року він активно займався організаційною роботою. Співрозмовники «Бабеля» називають його талановитим орговиком, особисті якості якого подобаються Тимошенко. «Абдуллін — людина, яка свого часу входила в близьке коло серйозних хлопців або наближених до них. Згодом ті стали власниками впливових ЗМІ», — розповідає один з колишніх соратників Тимошенко. Один з цих «серйозних хлопців» — мільярдер і медіа-магнат Віктор Пінчук. Йому належать СТБ, ICTV і «Новий канал».

У нинішній кампанії, як каже Абдуллін, він відповідає за інформаційно-аналітичний блок, стратегію і тактику. Ще одне з його завдань — реагувати на дії конкурентів і придумувати антитези. Наприклад, чітко відповідати на звинувачення Тимошенко в готовності до переговорів з Москвою.

Джерела в штабі політика стверджують, що Абдуллін не підтримує стратегію «Нового курсу». Він не впевнений, що електорат Тимошенко взагалі розуміє, про що мова, і пропонує зосередитися на простих і зрозумілих гаслах.

Олексій Мустафін, медіа-консультант

Олексій Мустафін – відомий журналіст і медіа-менеджер. У 90-х він робив новини для головних телеканалів країни і займався політикою. Мустафін — один із засновників і діючий член Соціал-демократичної партії [обʼєднана]. З кінця 90-х партію очолював майбутній керівник адміністрації президента Кучми Віктор Медведчук. У 2012—13 роках Мустафін консультував Партію регіонів (ПР) — вчив її членів правильно спілкуватися з медіа. Якщо вірити даним «чорної бухгалтерії» регіоналів, оприлюдненим 2016 року, за свої послуги медійник отримував $20 тис. на місяць.

До команди він приєднався в кінці квітня 2018 року. Запросив його, за інформацією «Бабеля», Олександр Абдуллін. Про нову роботу Мустафін коротко написав в Facebook: «Так, я буду працювати з« Батьківщиною». Ні, я не вступаю в партію. Ні, мене не уповноважують виступати від імені «Батьківщини» або підтримувати її ініціативи. Мої висловлювання і оцінки — виключно мої, і за них відповідаю тільки я».

У штабі Тимошенко завдання Мустафіна практично такі ж, якими були в ПР. «Я медіа-консультант. Раджу, як правильно і ефективно будувати комунікацію зі ЗМІ, а головне — з їх аудиторіями», — розповів він «Бабелю». Крім цього, як консультант він визначає, які тези можуть зацікавити виборців, і обирає канали, за якими цю інформацію потрібно доносити. Найефективнішим каналом для широкої цільової аудиторії Тимошенко Мустафін вважає телевізійні ток-шоу. Там вона отримує максимальне охоплення. Інтервʼю — за залишковим принципом. З якими медіа і в яких форматах краще спілкуватися — теж відповідальність технолога.

З партією «Батьківщина» Мустафін співпрацює точково: оцінює інформаційні тези, які прес-служба готує для депутатів. У нього ж питають, як працювати з новинами: на яку подію, тенденцію або проблему робити натиск у публічних виступах або дебатах.

Олена Кондратюк, відповідає за рекламу, промо та масові заходи

Олена Кондратюк тричі проходила в Раду, тричі разом із партією Тимошенко. Вона — успішний піарник і дружина гендиректора каналу ICTV Олександра Богуцького. У 2007-му піар-агентство Кондратюк «Радник» розміщувало на телеканалах ролики з прогнозом Нострадамуса про те, що вибори виграє загадкова жінка. Ця кампанія була однією з найгучніших і найбільш неоднозначних.

У штабі Тимошенко Кондратюк відповідає за рекламне відео, дизайн зовнішньої реклами та підготовку масових заходів. «Якщо сцена і приміщення потрібні «на вчора» — це до Лєни», — так про неї відгукується один із співрозмовників в партії. Кондратюк, за його словами, залучають, коли потрібно створити красиву картинку для ТБ. Серед вже реалізованих із залученням піарниці проектів — «Новий курс України» і два промо-ролика Тимошенко з історіями успішних українців.

Один з них — розробник електровелосипедів, другий — чернігівський фермер. Обом, якщо вірити закадровому голосу Тимошенко в відео, допоможе новий економічний курс. Кондратюк придумала ідею роликів, які за два тижні на Youtube зібрали більше 1,2 млн переглядів.

Віталій Чепинога, спічрайтер

Віталій Чепинога — єдиний член команди Тимошенко, який може змагатися з нею в популярності. Не у виборців, а в Facebook. Його пости про політику, йогу, подорожі і особливості українського менталітету збирають тисячі лайків і репостів.

Уміння Чепиноги влучно і коротко формулювати Тимошенко помітила і оцінила в 1997 році. Тоді 28-річний хлопець був членом ради обʼєднання «Молода Україна», працював кореспондентом в газетах «День» та «Всеукраїнські відомості». Тоді ж він став її прес-секретарем, пізніше — спічрайтером.

У 2012-му Чепинога пішов працювати до лідера УДАРу Віталія Кличка і пройшов в Раду за списками цієї партії. На дострокових парламентських виборах 2014-го він став депутатом вже від «Блоку Петра Порошенка», а через два роки заявив про вихід «з ублюдочної, тупої структури». Так він хотів підтримати депутатів Єгора Фірсова та Миколи Томенка, яких позбавили мандатів після виходу з фракції. Але з фракції президента Чепинога так і не вийшов.

Ця формальність не заважає йому працювати з Тимошенко. До неї він повернувся в червні 2018-го, хоча сам говорить, що «не повертався. Я з нею з моменту виходу з вʼязниці, але не на зарплаті, а за бекграундом».

«Чепинога — це чистий талант і гострий розум. Він у будь-якій ситуації здатний побачити смішне. Коли він пішов в УДАР і БПП, можна було помітити, що риторика Тимошенко стала важчою. А після повернення Чепиноги, Юля знову навчилася тролити опонентів і отримувати від цього електоральний захват», — розповідає один з нардепів, який довго працював з Тимошенко.

У штабі Чепинога займається тим, що вміє найкраще, — пише. Він готував вступ до промови Тимошенко на першому форумі «Новий курс України» в червні. Він же частково написав текст до популярного відео політика з рецептом низькокалорійних сирників. А ще у себе в Facebook Чепинога жартує над потенційними конкурентами Тимошенко на президентських виборах. Більше за всіх поки дістається фронтмену групи «Океан Ельзи» Святославу Вакарчуку.

Михайло Чаплига, робота в соціальних мережах

Так ... я прихильник Юлі і упереджений напевно ... АЛЕ! Як би там не було:

1. Вона новатор.

2. Вона піднімає планку дискусії (поки всі обговорюють, хто кому Рабинович, вона обговорює СЕНСИ і ІДЕЇ).

3. Вона не рефлексує.

4. Вона створює тренди...

Так про Тимошенко у своєму акаунті в Facebook пише Михайло Чаплига. У телеефірах його називають політекспертом, технологом і популярним блогером. Його остання офіційна посада — представник уповноваженого ВР з прав людини Валерії Лутковської.

У команді Тимошенко Чаплига — нова людина. Вони зустрілися в квітні і почали співпрацювати. Формально до штабу він не увійшов, тому що, як каже сам, «птах в клітці співати не буде». Все, що йому потрібно від Тимошенко, — координація і обговорення майбутніх кроків в соцмережах. Завдання Чаплиги — формування трендів в соцмережах і створення потрібного фону. Платною рекламою і просуванням він не займається. Для цього є окрема група.

На відміну від ключових членів кампанії у Чаплиги порівняно невеликі ресурси — команда з 50 осіб. За його словами, це лідери громадської думки різних рівнів. Вони обирають потрібні політику тези, формують сенси в Facebook, які підхоплюють супер-лідери громадської думки. Чаплига запевняє, що все це його люди роблять безкоштовно і з прицілом на майбутнє: їх мета — «створити коридор і загнати всіх політиків туди». Простіше кажучи, створити взаємозалежність між політиками і групами лідерів громадської думки.

Це теорія. На практиці Чаплига активно агітує за Тимошенко в Facebook, хвалить її ідеї та іронізує над ворогами. У тому числі над секретарем РНБО Олександром Турчиновим, який багато років був головним соратником лідера «Батьківщини» і керівником її штабу.