У «тіньовому» флоті Росії понад 600 танкерів, які експортують нафту в обхід санкцій. Приблизно 40 відсотків з них
«Бабель»
У 2022 році країни «Великої сімки» (G7) та Євросоюзу встановили максимальну ціну російської нафти — $60 за барель. Повне ембарго на російські нафтопродукти не запровадили, щоб зберегти стабільність на світовому ринку. Завдяки «тіньовому» флоту Росія обходить це обмеження.
Судна потрапляють до «тіньового» флоту через іноземні й офшорні компанії. Наприкінці 2024 року грецький кінорежисер Періс Кассідокостас-Латсіс і власник фірми Marla Tankers продав два старих танкери
Такнер Fos Picasso Танкер Fos Da Vinci
marinetraffic.com
Приблизно через місяць танкери взяли курс на Росію. У порту Усть-Луга
У 2023 році нафтовий танкер Aris прибув у Сінгапурську протоку і зник з радарів. Він належить офшорній компанії, яка зареєстрована на Бермудських Островах, але її офіс у Греції. Через два тижні танкер вирушив у плавання під прапором Островів Кука і з новим ім’ям — Canis Power. Грецька компанія продала його приблизно за $22 мільйони офшорній фірмі, зареєстрованій на Маршаллових Островах. Відтоді танкер возить російську нафту і за це в червні 2024 року потрапив під санкції Великої Британії.
Canis Power
marinetraffic.com
У кількох випадках, які проаналізували розслідувачі, кораблі потрапили до «тіньового» флоту, коли їх декілька разів перепродали компаніям з різних країн. Тому західні продавці можуть не знати, що їхні судна використовуватиме Росія.
Українські та європейські компанії наймають фахівців на судна російського «тіньового» флоту. За даними розслідувачів
У цей конгломерат входять дві українські крюїнгові компанії — «Євробалк» і «Новомар». Українець Олександр Ільчук, з яким говорили розслідувачі, через «Новомар» отримав роботу в машинному відділенні танкера Orion — одного із суден російського «тіньового» флоту. Танкер у жахливому стані, на плаву його тримає екіпаж, який регулярно його лагодить.
Танкер Orion
marinetraffic.com
Загалом розслідувачі SourceMaterial знайшли вісімнадцять агенств в Україні й шість компаній у Євросоюзі (у Латвії та Кіпрі), що наймають моряків на судна російського «тіньового» флоту. Їх важко притягнути до відповідальності, каже фахівець аналітичного центру RUSI
Пов’язані з Росією компанії купують переважно старі танкери. Вони можуть спричинити екологічну катастрофу. Світовим компаніям вигідніше продати їх на металобрухт, ніж обслуговувати й регулярно ремонтувати. Пов’язані з Росією компанії роблять їм вигідну пропозицію — скуповують застарілі судна за завищеною ціною, щоб швидко поповнити «тіньовий» флот і уникнути обмеження цін на нафту.
За даними Source Material, більш як половина кораблів «тіньового» флоту старші за двадцять років. Через їхню зношеність і застаріле обладнання ризик розливу нафти високий. Шанс на аварію також підвищують махінації, що допомагають приховати російське походження нафти. Наприклад, її перекачують з одного танкера в інший, коли вони дрейфують в морі. Наприкінці вересня 2024 року під час такої перекачки понад п’ять тисяч барелів нафти витекло в море біля узбережжя Кувейту.
Розлив нафти біля узбережжя Кувейту.
marinetraffic.com
Витрати за ліквідацію катастрофи часто доводиться оплачувати країні, у чиїх водах сталась аварія, бо ці танкери не застраховані в надійних компаніях. Якщо розлив нафти великий, сума може сягати мільярдів доларів.
Щоб обмежити роботу «тіньового» флоту, ЄС і країни «Великої сімки» накладають санкції на окремі судна. За даними OCCRP, під санкціями Заходу опинилися 300 танкерів, у 2025 році Європейська комісія планує обмежити роботу ще 74 суден.
Євросоюз також намагається обмежити непрямий продаж кораблів Росії, але цьому опираються деякі країни. У 2023 році Європейська комісія просувала законопроєкт — судновласники мали не тільки повідомляти про продаж танкерів, а й укласти з покупцем контракт, який назавжди заборонить перевозити на них російську нафту. Він не набрав потрібної кількості голосів. Головні противники ідеї — Греція, Мальта і Кіпр, бо судноплавна галузь — вагома частина їхньої економіки.
Обмеженням ЄС також опираються компанії. Наприклад, прессекретар бельгійської фірми Euronav каже: те, що відбувається з їхніми кораблями після продажу, — не їхня відповідальність. Euronav отримала $135 мільйонів за продаж п’ятьох суден, які у 2022 і 2023 році опинилися в російському «тіньовому» флоті. Спецпредставник ЄС з питань санкцій Девід ОʼСалліван говорить протилежне. Судновласники мають звітувати уряду, коли торгують з країнами поза блоком, і перевіряти, чи не використають їхні судна для обходу санкцій.