Що пропонували Третьякова і Безугла
Вони зареєстрували в парламенті два законопроєкти. Перший — про спеціальні місії. Другий мав внести зміни в Кримінальний кодекс і додати ще один злочин — привласнення державних функцій. Тобто депутатки пропонували криміналізувати неофіційні переговори з представниками інших держав і одночасно врегулювати, як українська влада може робити їх офіційними в конкретних випадках.
Закон про Спеціальні місії базується на відповідній конвенції ООН. Але в проєкті уточнили, що спеціальні місії можуть створювати президент, спікер парламенту та Кабінет міністрів.
Нардеп Богдан Яременко вважає, що окремий закон про спецмісії взагалі не потрібен, бо вже є закон про міжнародні договори. Там прописано, хто може ініціювати питання про переговори, як треба формувати делегації, хто і як затверджує директиви й т. ін.
В України зараз і без окремого закону є три спецпредставники: з питань Придністровʼя, спеціальний представник з питань Сходу та місія спецпредставника з білоруських питань для контактів з білоруськими демократичними силами, яку в лютому 2024 року створив президент.
Ключовим задумом проєктів Третьякової і Безуглої може бути зовсім інше. Стаття 13 закону про спеціальні місії майже слово в слово повторює американський Акт Логана — забороняє громадянам вести листування або мати будь-який інший звʼязок з іноземним урядом чи посадовою особою з наміром вплинути на них.
Якщо людина свідомо порушує це правило, їй загрожує кримінальна відповідальність. Саме про це йдеться в другому законопроєкті, який зареєстрували депутатки — про «привласнення державних функцій». За це вони пропонують позбавляти волі на строк від 10 до 12 років, а під час воєнного стану — на 15 років або довічно.
Крім того, в пояснювальній записці є дивне для юридичного документа словосполучення — «ганебні громадяни України».
Що не так з проєктом
Якби парламент проголосував цей документ, це б означало, що кримінальну справу можна відкривати ледь не на кожного українця, який за кордоном спілкується з іноземцями про політику, війну чи потреби України в зброї. А цим постійно займаються численні громадські організації, волонтери, активісти, науковці, історики, журналісти й усі, хто на різних рівнях бере участь у міжнародних конференціях і форумах, адвокатує інтереси України, переконує західні уряди допомагати.
Формулювання проєкту надто розмиті. Наприклад, автори пропонують карати за «представлення України в міжнародних заходах».
«Олімпіада — це теж міжнародний захід, як і вручення премії «Оскар», виставки, симпозіуми», — каже Богдан Яременко.
Ще одна проблема законопроєктів ― вони виписані нечітко, в такому вигляді їх можна трактувати надто широко. Наприклад, із проєкту не зрозуміло: порушників мають судити за будь-які перемовини чи лише за ті, що шкодять державним інтересам. Це питання уточнили лише в пояснювальній записці, але вона не має юридичної сили.
Після хвилі критики проєкти відкликали. Вночі 26 березня депутатка Марʼяна Безугла написала, що це була «компактна законопроєктна провокація». Вона уточнила, що ініціювала дискусію, щоб привернути увагу до питання. А проєкт про кримінальну відповідальність, за її словами, виносити на голосування навіть не планують. Того ж дня Третьякова заявила, що відкликає проєкти на доопрацювання.
Але проблема досі існує
Богдан Яременко пояснює: небезпека сепаратних переговорів залишається, і під час війни це питання все одно треба вирішувати. Наприклад, у 2020 році депутати від ОПзЖ Віктор Медведчук, Вадим Рабінович, Ренат Кузьмін їздили в росію на зустріч з депутатами російської Думи. А Медведчук зустрічався з путіним. В Україні на ці переговори їх ніхто офіційно не делегував.
«Віктор Медведчук чи Віктор Янукович вели переговори з урядом росії щодо створення проросійського уряду в Україні після повномасштабного вторгнення. За таке має бути відповідальність», — каже Яременко.
До повномасштабного вторгнення він вже подавав законопроєкт про кримінальну відповідальність за переговори без повноважень. «Це інше питання, яке ніяк не було привʼязане до делегацій чи спецмісій», — пояснює Яременко. В парламентському комітеті його законопроєкт відхилили — зазначили, що фактично мова йде про державну зраду, а така стаття в ККУ вже є.
Україні під час війни загрожують сепаратні перемовини не лише з росією. Джерело «Бабеля» в парламентській фракції «Слуга народу» каже, що оточення Дональда Трампа нещодавно цікавилось у деяких українських нардепів перспективами мирних переговорів з росією. Тож не виключено, що парламент ще повернеться до питання сепаратних переговорів.
Ми не ведемо переговорів, але завжди ставимо важливі питання посадовцям, в тому числі іноземним. Підтримайте «Бабель»:🔸 у гривні🔸 у криптовалюті🔸 Patreon🔸 PayPal: [email protected].